Basisprincipes 3: Hoe en wanneer eet je?

In deze blog lees je deel 3 van de ‘Basisprincipes voor een gezonde koolhydraatarme en vetrijke leefstijl’.

1 Beperk je eetmomenten

  • Minder vaak eten is gezonder
  • Het houdt je bloedsuiker lang stabiel. Dit geeft energie en voorkomt honger en een vervelend humeur.
  • Het geeft je lijf de mogelijkheid om de vorige maaltijd goed te verteren
  • Insuline blijft langer laag. Alleen dan heb je toegang tot je eigen opgeslagen vet. Dit voorkomt ook weer honger.

2 Eet intuïtief

  • Let op honger- en verzadigingssignalen
  • Niet elke dag is hetzelfde; luister naar je lijf

3 Denk in maaltijden, niet in tussendoortjes

  • Eet (alleen) wanneer je honger hebt
  • Eet dan tot je verzadigd bent
  • Probeer het snacken af te leren
  • Heb je nog wel behoefte aan een snack; eet ‘m zo dicht mogelijk vóór of na een maaltijd
  • Heb je tussen maaltijden door honger, voeg dan meer vet toe aan je volgende maaltijd

4 Vast af en toe

  • Eet niet minder; eet minder vaak
  • Doe dit pas nadat je een efficiënte vetverbrander bent geworden
  • Een maaltijd overslaan is geen probleem, ons lichaam is ervoor gemaakt.
  • Je lijf krijgt nog meer tijd voor herstel.
  • De verbranding blijft hoog, want je lichaam gaat z’n eigen voorraad (vet) gebruiken.
  • Kan gewichtsverlies (weer) een stimulans geven
  • Preventief tegen allerlei welvaartsziektes

5 Leefstijl is net zo belangrijk als wàt je eet

Andere leefstijl-gerelateerde zaken hebben zeker zoveel invloed op je gezondheid, gewicht en mogelijkheid om af te vallen als eten. Vergeet ze dus niet:

  • Vermijd langdurige stress
  • Zorg voor ontspanning

  • Zorg iedere dag voor voldoende, goede slaap
  • Beweeg voldoende
  • Onderhoud sociale contacten

Alles op een rijtje?

In de blog ‘Basisprincipes voor een gezonde koolhydraatarme en vetrijke leefstijl‘ vind je het overzicht van alle 7 principes.

Verder lezen?

Hieronder vind je een overzicht van blogs die ik eerder schreef over vasten.

[1] Zet eens vasten op je menu!

[2] Vasten biedt meer

[3] Hoe voelt het om te vasten?

[4] Aan de slag met vasten

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.