Basisprincipes 6: Doe niet te moeilijk

In deze blog lees je deel 6 van de ‘Basisprincipes voor een gezonde koolhydraatarme en vetrijke leefstijl’. [1]

1 Het hoeft niet moeilijk

Maak het jezelf makkelijk. Ik noemde het eerder al. Maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Want het zou zonde zijn als je er niet aan durft te beginnen of het niet vol zou houden omdat je denkt dat het perse ingewikkeld moet.

De één heeft meer tijd dan de ander. En de één is keukenprins(es) en de ander niet. Of nòg niet. Geeft allemaal niet. Het kan ook echt heel simpel. Heel basic.

2 Begin gewoon… simpel

Alle tips op een rijtje.

Geef jezelf de tijd en de rust

Eet desnoods vaak hetzelfde, tot je de tijd en zin hebt om iets anders te proberen.

Laat je niet intimideren door alle recepten. Die kunnen je inspireren om lekker te gaan kokkerellen, maar het hòeft niet.

Voorgesneden of diepvries is ook goed

Gebruik gerust voorgesneden, verpakte groenten en sla en voeg daar je eigen gezonde vetten aan toe.

Vermijd echter kant-en-klaar maaltijden of salades. Daar zitten meestal allerlei ongewenste toevoegingen in. Bovendien bevatten ze vaak niet voldoende en niet de gezonde vetten.

Maak zelf gebruik van je vriezer en koop ook gerust bevroren groenten, vlees of vis.

Vermijd zoveel mogelijk groenten in blik of pot. Lees goed wat erin zit, met name de ingrediëntenlijst is belangrijk.

Vlees, vis of eieren met groenten

Een ovenschotel is lekker. Of een lekkere roerbak. Maar gewoon groenten koken of stomen kan ook.

Voeg dan wel extra vetten toe. Een lekkere saus of een klont boter, kokosolie of een flinke scheut olijfolie. Stukje vlees, vis of eieren erbij en klaar.

Eenvoudige soepen

Van heel veel groenten kun je heel eenvoudig soep maken. Groenten koken met Keltisch zeezout en verse of gedroogde kruiden. Gaar laten worden en (eventueel) pureren. Hou wat groenten achter die je na het pureren weer toevoegt en je moet toch nog kauwen. Beter voor de spijsvertering.

Voeg ook hier voldoende gezonde vetten toe [3]. Denk aan ei, room of crème fraiche, kokosmelk, zalm, spekjes, roomboter, kokosvet, olijfolie, etc.

Denk makkelijk

Heb je geen zelfgemaakte mayonaise staan? Giet dan gewoon een scheut olijfolie over je salade. Wat peper, zout en kruiden erover en klaar.

Koop kant-en-klare verse courgetti, bloemkoolrijst. Of laat ze gewoon weg en eet alleen de saus, bijv. een zelfgemaakte bolognaise saus.

Kook wanneer je tijd hebt

Kook een iets grotere portie. Dat kost nauwelijks extra tijd of moeite. Bewaar wat overblijft voor een andere keer.

Maak dingen klaar wanneer je er wèl tijd voor hebt. Kook of bak eens wat in het weekend of ‘s avonds. Bewaar in de vriezer of koelkast en/of goed afgesloten voorraadbakken.

Bespaar tijd

Eet alleen als je honger hebt. Veel vet en weinig koolhydraten eten verzadigt heel goed. Bovendien krijg je toegang tot je lichaamsvoorraadje vet. Je zult merken dat je minder vaak honger krijgt. Eet dan gewoon niet. Scheelt veel tijd en is alleen maar gezond. [4]

Je krijgt er veel voor terug

En bedenk: investeren in gezond koken en gezond eten is investeren in jezelf!

Alles op een rijtje?

In de blog ‘Basisprincipes voor een gezonde koolhydraatarme en vetrijke leefstijl‘ vind je het overzicht van alle 7 principes.

Verder lezen?

[1] Gezond koolhydraatarm en vetrijk eten à la Real Meal Revolution Blog over de koolhydraatarme en vetrijke leefstijl volgens de Real Meal Revolutie, zoals we die ook in onze Facebook groepen nastreven.

[2] Maak het jezelf makkelijk Blog over hoe je op een makkelijke manier deze leefstijl kunt volgen.

[3] Goed vet! Overzicht van goede vetten.

[4] Zet eens vasten op je menu! Blog over de (gezondheids)voordelen van vasten.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.