In een eerdere post ‘Wees lief voor je darmen’ vertelde ik al dat ik dagelijks zelfgemaakte kefir drink. Dat doe ik niet alleen omdat ik het lekker vind, wat overigens wel zo is. Ik doe dat ook omdat het heel erg gezond is.

Bacteriën en gisten

Om uit te leggen waarom dat zo is, is het handig om een beetje meer te vertellen wat het nu eigenlijk is. De kefirkorrels zelf bestaan uit verschillende micro-organismen, namelijk bacteriën en gistcellen.

Naastenliefde

De bacteriën en de gistcellen zorgen als het ware voor elkaar. De gist zorgt ervoor dat de bacteriën zich kunnen voeden en de bacteriën vormen een zuur dat de gist nodig heeft. Ze hebben suiker nodig om te kunnen overleven, maar zetten die wel om in iets anders. Vandaar dat je begint met een zoet product (de melk bevat namelijk lactose, ofwel melksuiker) en eindigt met een zuur product (de melkkefir).

Gezond, gezonder, gezondst

En het eindproduct is vele malen gezonder dan het beginproduct, want dat bevat al die goede bacteriën die je binnenkrijgt als je de melkkefir drinkt!

Levende kefir korrels
  • verbetering van het immuunsysteem
  • verbetering van onze gemoedstoestand en geestelijke gezondheid
  • verbetering van ons energie niveau
  • verbetering van cholesterol waarden
  • regulering van hormoon waarden
  • vermindering van het aantal gist infecties
  • positieve invloed op een gezond gewicht
  • verbetering van de gezondheid in je mond
  • draagt bij aan een langer leven

Hoe meer verschillende soorten goede bacteriën er in je darmflora voorkomen, hoe gezonder dat is. Zorg dus dat het een feestje wordt in die darmen, zoals in het plaatje hierboven. Een feestje met de ‘good guys’ (de goede bacterieën) wel te verstaan.

Véél gezonder dan yoghurt

Het drinken van kefir kan je daar enorm bij helpen,  want daar zitten wel meer dan 20 soorten goede bacterieën in. Ter vergelijking: in yoghurt zitten maximaal tussen de 2 en 7 verschillende soorten en dat ook alleen als je zelf yoghurt maakt met een goede ‘starter’. In de meeste yoghurts die je in de winkel koopt zitten geen levende bacteriën meer. Ofschoon de bacteriën in yoghurt goede dingen doen terwijl ze door het darmkanaal gaan, verlaten ze wel je lichaam. Dit in tegenstelling tot de bacteriën uit de kefir die wel achterblijven en zich in je darmflora nestelen. En daar dan al hun goede dingen doen.

Betere weerstand

Wat ik zelf merk is dat mijn weerstand heel erg verbeterd is. Ik had voorheen regelmatig een koortslip. Als ik nu een gevoelig plekje voel op m’n lip wat mogelijk kan wijzen op het begin van een koortslip, ga ik dat net als voorheen te lijf met een infrarood lampje wat ik er ooit speciaal voor gekocht heb. Maar na 1 of 2 keer gebruiken, kan het lampje terug in de kast want de koortslip zet niet meer door. Hetzelfde geldt voor een verkoudheid. Als ik al eens een beginnende verkoudheid heb, bijv. wat snotterig of een zere keel, dan ga ik op tijd naar bed en de dag erna is het weer verdwenen.

Beter slapen

Maar het meest opvallende is nog dat ik beter ben gaan slapen. Ik ben altijd een slechte slaper geweest. Als kind hebben m’n ouders me al mee naar de dokter genomen omdat ik zo slecht sliep. Vaker dan niet lag ik het grootste deel van de nacht wakker. Ik heb heel wat boeken gelezen tijdens die slapeloze nachten.

Toen ik koolhydraatarm en vetrijk ging eten had ik de hoop dat dit zou verbeteren. Ofschoon ik me door die manier van eten na een paar weken wel veel beter voelde (o.a. veel meer energie), ging ik er niet beter van slapen.

Toen ik twee maanden erna kefir ging drinken was dat wel het geval. Komt dat dan alleen door de kefir? Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat zowel het gezonde eten als de kefir een positieve invloed hebben (gehad) op mijn darmflora en samen ook zorgen dat ik vaster slaap en veel beter inslaap als ik ‘s nachts wakker wordt. Wel ben ik ‘s morgens eerder wakker dan voorheen, maar dan ben ik normaal gesproken wel uitgerust.

Kefir ‘in het kort’

Hier is een lijst van bacteriën en gisten die in melkkefir zitten (volgens het Journal Food Microbiology) :

  • Lactobacillus acidophilus
  • Lactobacillus brevis
  • Lactobacillus casei
  • Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus
  • Lactobacillus delbrueckii subsp. delbrueckii
  • Lactobacillus delbrueckii subsp. lactis
  • Lactobacillus helveticus
  • Lactobacillus kefiranofaciens subsp. kefiranofaciens
  • Lactobacillus kefiri
  • Lactobacillus paracasei subsp. paracasei
  • Lactobacillus plantarum
  • Lactobacillus rhamnosus
  • Lactobacillus sake
  • Lactococcus lactis subsp. cremoris
  • Lactococcus lactis subsp. lactis
  • Lactococcus lactis
  • Leuconostoc mesenteroides subsp. cremoris
  • Leuconostoc mesenteroides subsp. dextranicum
  • Leuconostoc mesenteroides subsp. mesenteroides
  • Pseudomonas
  • Pseudomonas fluorescens
  • Pseudomonas putida
  • Streptococcus thermophilus 
  • Candida humilis (gist)
  • Kazachstania unispora (gist)
  • Kazachstania exigua (gist)
  • Kluyveromyces siamensis (gist)
  • Kluyveromyces lactis (gist)
  • Kluyveromyces marxianus (gist)
  • Saccharomyces cerevisiae (gist)
  • Saccharomyces martiniae (gist)
  • Saccharomyces unisporus (gist)

Bewezen gezondheidsvoordelen

En als je nu nog steeds niet overtuigd bent, dan staan hier nog eens 9 gezondheidsvoordelen van kefir die door onderzoek ondersteund worden op een rijtje:

  1. Kefir is een geweldige bron van verschillende voedingsstoffen, zoals proteïne, calcium, fosfor, vitamine B12, B2, magnesium en vitamine D.
  2. Kefir is een krachtiger probioticum dan yoghurt, die veel meer soorten bacteriën bevat
  3. Kefir heeft krachtige antibacteriële eigenschappen en beschermt daarmee tegen infecties
  4. Kefir kan de gezondheid van de botten verbeteren en het risico op osteoporose verlagen
  5. Kefir kan een beschermende werking hebben tegen kanker (dit is overigens onderzocht in onderzoeken met dieren en niet met mensen)
  6. De probiotica in kefir kunnen helpen bij diverse spijsverteringsproblemen
  7. Kefir wordt over het algemeen goed verdragen door mensen die lactose intolerant zijn. Aan de ene kant omdat er door de fermentatie nog maar weinig lactose aanwezig is, maar ook omdat het enzymen bevat die helpen om de lactose verder af te breken. En beter nog, het kan loctose intolerantie verbeteren!
  8. Kefir kan symptomen van allergieën en astma verbeteren
  9. En tenslotte: kefir kun je eenvoudig zelf thuis maken. Wil je weten hoe, lees dan ‘Hoe maak je kefir’.

Bronnen:

  1. http://www.thehealthyhomeeconomist.com/kefir-healthier-than-yogurt/
  2. https://www.drdavidwilliams.com/9-ways-good-gut-bacteria-support-your-overall-health
  3. https://authoritynutrition.com/9-health-benefits-of-kefir/
  4. https://draxe.com/kefir-benefits/
  5. What Is the Role of Gut Bacteria in Calorie Restriction? Artikel van Dr. Mercola, over de rol die de darmbacteriën spelen bij de gezonde effecten van een calorie-beperkend dieet en/of periodiek vasten. Hij zegt o.a. dat de darmflora invloed hebben op de expressie van onze genen (ofwel bepaalde genen aan- of uit kunnen zetten), ons immuunsysteem, gewicht, geestelijke gezondheid, geheugen en ons risico op allerlei chronische en acute ziektes, van diabetes tot kanker. Hij zegt ook dat gefermenteerd eten de beste route is naar een optimale gezonde spijsvertering. Hij noemt daarbij o.a. kefir en gefermenteerde groenten.

En deze site vond ik later: ‘Jomanda kan wel inpakken’. Onderaan de pagina hebben mensen hun ervaringen met het drinken van kefir gedeeld. O.a. het beter slapen komt hier een aantal keer in voor.

 

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.