Asperges zijn beschikbaar van ongeveer half april tot 24 juni. Sla dan je slag, want asperges worden niet voor niets het witte goud genoemd.

In onderstaande blog, waarvan ik de tekst oorspronkelijk in april vorig jaar schreef bij het recept van een heerlijke aspergesoep met wortel en doperwtjes, lees je hoe gezond ze zijn. Ook lees je hoe je ze kunt invriezen en hoe je bevroren asperges het beste kunt gebruiken.

Waardevolle vitamines en mineralen

Asperges zijn niet alleen ontzettend lekker, maar ook razend gezond.

Asperges bevatten allereerst heel veel vitaminen. Op volgorde van percentage van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zijn dat vitamine K, A, B11 (= foliumzuur), B1, C, B2, E, B3, B6, B5.

Ze zijn ook een rijke bron van mineralen. Ook hier weer op volgorde: ijzer, koper, mangaan, molybdeen, kalium, fosfor, zink, magnesium, seleen en calcium.

Onstekingsremmend en volop vezels

Daarnaast bevatten asperges nog het aminozuur tryptofaan en proteïne. Ze bevatten allerlei stofjes die ontstekingsremmend werken en zijn een hele goede bron van inuline en vezels. Allemaal voedingsbronnen voor onze gezonde darmbacteriën, oftewel pre-biotica.

Tegen suikerziekte en kanker

Asperges zijn heel gezond voor diabetespatienten omdat ze bloedsuikerschommelingen helpen voorkomen. Bovendien bevatten asperges het aminozuur asparagine en het enzym asparaginase die beiden een preventieve / genezende werking tegen kanker hebben. Asparagine wordt zelfs gebruikt in geneesmiddelen tegen leukemie. [1]

Wie wat bewaart…

Asperges hebben natuurlijk maar een beperkt seizoen hier in Nederland. Je kunt ze het hele jaar door krijgen, maar dan komen ze uit het buitenland. Voor het milieu is dat natuurlijk niet zo goed. Het is beter om zoveel mogelijk seizoensgebonden en liefst lokale producten te eten. Ook voor je gezondheid is dat beter. Bovendien zijn buiten de EU producten vaak bespoten met middelen die hier niet (meer) zijn toegestaan.

Nu kun je asperges wel heel goed invriezen. Een heel goed alternatief om ook buiten het seizoen eens van deze gezonde en heerlijke groente te genieten.

Wil je er later soep van maken, dan kun je geschilde aspergestukjes vóórkoken, zoals beschreven bij de soep. Laat ze dan niet te gaar worden. Je kunt de asperges met de aspergebouillon samen in bakken of zakken invriezen. Eenmaal ontdooid kun je de soep daarna verder bereiden zoals je gewend bent.

Wil je de asperges gebruiken om later te roerbakken of in een aspergequiche bijvoorbeeld, dan kun je ze gewoon rauw invriezen. Wel even schillen van te voren.

Bij het roerbakken voeg je ze gewoon bevroren toe aan je hete pan. Voor de quiche kun je ze kort blancheren in kokend water. Het is niet zoals verse asperges, maar ik vind het zelf wel een goed alternatief. En als het in het aspergeseizoen een aantal dagen heel heet is, dan zijn de asperges soms veel goedkoper. Een goed moment voor zo’n vriezer-actie. Soms worden ze dan zelfs geschild en verpakt voor de vriezer aangeboden.

Bespaartip: Hier in Brabant kopen veel mensen de asperges direct bij de boer. Daar kun je vaak ook veel goedkopere B-kwaliteit kopen. Die zijn dikker of hebben een afwijkende vorm, maar zijn net zo lekker. Aanrader dus.

Bronnen

[1] De geneeskracht van asperges Artikel op de site Info.nu over de geneeskracht van asperges.


Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.