Een tijdje geleden deelde ik het recept van een tomaten-tomatillosalsa én een bijpassende avocadosalsa. Heel eenvoudig en snel te maken. Twee vliegen in één klap. Heb je geen tomatillo’s, dan is dat jammer maar geen probleem. Je kunt er ook komkommers voor gebruiken, of chayotes bijvoorbeeld.

Salsa in een eitje

Salsa’s staan vooral bekend als dipsaus, maar met een beetje creativiteit kun je er echt wel meer mee. Je kunt een salsa ook gebruiken als gezonde saladedressing. Of bij je maaltijd gewoon zo een bakje salsa leeglepelen. Op die manier kun je ook van zo’n heerlijke en supergezonde salsa genieten op niet-dipmomenten.

Als echte ei-fanaat bedacht ik iets heel anders. Ik maakte een omelet gevuld met geitenkaas en de twee soorten salsa. De één lekker fris en de ander heerlijk romig. Het bleek een schot in de roos. Wat een heerlijk lunchgerecht!

Basilicum-omelet gevuld met tomaten- en avocadosalsa

Recipe by Cora Hoskens — Keto en zo

Ingrediënten

  • Tomaten-tomatillosalsa; zie recept tomaten-tomatillo en avocadosalsa
    Tip: je kunt ook komkommer gebruiken als je geen tomatillo’s hebt.

  • Avocadosalsa; zie recept tomaten-tomatillo en avocadosalsa

  • 2-3 eieren

  • 4-5 blaadjes basilicum; in reepjes

  • verse peper en Himalayazout

  • kokosvet of spekvet

  • paar plakjes geitenkaas

  • Om te serveren:
  • verse veldsla

Stappen

  • Maak de tomaten-tomatillosalsa en de avocadosalsa volgens het recept tomaten-tomatillo en avocadosalsa. Gebruik komkommer als je geen tomatillo’s hebt.
  • Klop de eieren los met de reepjes basilicum, de verse peper en het Himalayazout.
  • Smelt het vet in de pan en giet hierin de losgeklopte eieren. Bak de omelet op een matig vuur tot deze aan de onderkant mooi goudbruin is en de bovenkant nog licht vochtig.
  • Leg de plakjes geitenkaas op één helft van de omelet. Schep dan 3 grote lepels tomaten-tomatillosalsa en daarover nog 3 grote lepels avocadosalsa.
  • Klap de omelet dicht en warm deze nog even door. Draai ‘m eventueel nog even om om ook de andere zijde te laten opwarmen.
  • Serveer op een bedje van veldsla. Smakelijk!

Notities

  • Alle ingrediënten van dit recept staan op de groene lijst van de Real Meal Revolutie en ook van het boek ‘Van GezondDorp naar GezondLand’. Deze overheerlijke lunch past daarom bij alle fases van deze koolhydraatarme leefstijl met gezonde vetten. Meer informatie hierover vind je onderaan het recept.

Achtergrond Real Meal Revolutie

De Real Meal Revolutie (RMR) is een vet gezonde koolhydraatarme methode, mede opgezet door prof. Tim Noakes. De methode wordt onderbouwd door recente wetenschappelijke inzichten over gezonde voeding. In RMR 2.0 worden 4 stappen gevolgd die zich achtereenvolgens richten op kennis, verbeteren van je gezondheid, een gezond gewicht door optimale vetverbranding en het vasthouden van dat gezonde gewicht voor de rest van je leven.

Uitleg

Hoe je dat doet kun je vinden op mijn blog en in het boek ‘Van GezondDorp naar GezondLand‘. En wil je meedoen, sluit je dan aan bij de Facebook groep ‘Het nieuwe eten: koolhydraatarm en vet gezond‘ die ik samen met Rianne beheer.

Hoe past dit recept in deze methode

De ingrediënten van het recept in deze blog staan allemaal op de groene lijst. Het recept is daarmee geschikt voor alle 4 van de bovengenoemde fases.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.