Was jij er vorig jaar ook? Op de Belevingsmarkt in Leende? Een dag die in het teken staat van een gezonde leefstijl. Vorig jaar was de primeur en dit jaar gaat’ie in herhaling. Met nóg meer aandacht voor gezond eten, bewegen, mindset en ontspanning. Kortom; een gezonde en gebalanceerde leefstijl.

Hét boek, fermenteren en nog veel meer

Hoe vaak mensen al niet gevraagd hebben wanneer ik eindelijk eens een boek ga schrijven… Met de informatie en de recepten die ook op de blog staan, maar dan in gedrukte vorm. Zodat je er lekker mee op de bank kunt gaan zitten. Alles op je gemakje nalezen.

Ik zei altijd: alles printen, gaatjes en lintje erdoor en klaar. Voor de grap natuurlijk, want ik snap ook wel dat dat niet is wat mensen willen. Maar zo’n boek kost veel tijd. Héél veel tijd.

Vorig jaar vroeg GezondDorp of ik een boek voor hen wilde schrijven. Over onze gezonde leefstijl én over het project. Ik dacht er over na. Het leek me hartstikke leuk. Maar ik zag niet waar ik de tijd vandaan moest toveren. We hebben de handen ineen geslagen. Sanne ging aan de slag. Onder andere met informatie van mijn website. Ook de leefstijlartsen Hans en Norbert droegen bij. En we werkten zelfs samen met Jonno Proudfoot. Je weet wel, van de Real Meal Revolutie. Vandaar dat er nu ook aandacht is voor de 4 stappen van deze vet gezonde koolhydraatarme leefstijl. Zelfs de gekleurde voedingslijsten staan in het boek. Zelfs wat getweakt op onze Nederlandse situatie. Hoe gaaf is dat?!!

Soms was het bloed, zweet en tranen. Schrijven, lezen, herlezen, herschrijven. En dat verschillende keren. Maar nu is het boek zó mooi geworden. Na al die correctieslagen sta ik helemaal achter de inhoud. Ik ben dan ook supertrots dat ik daar een bijdrage aan heb mogen leveren. En er staan ook hele mooie verhalen in van deelnemers van GezondDorp en vele lekkere recepten. Het zijn dan ook hun lievelingsrecepten.

Voor moederdag of gewoon zo

Volgende week zondag 19 mei gaat het boek ‘live’. Tijdens de boekpresentatie die op het programma staat van de Belevingsmarkt. Als je snel bent, kun je het boek nog tegen korting bestellen. Tot en met moederdag! Je haalt ‘m dan op tijdens de Belevingsmarkt, of hij wordt thuis gestuurd. En gisteren zelf gemerkt: als je er twee bestelt, dan zijn er geen bezorgkosten. Eén voor jezelf en één om weg te geven. Leuk moederdagkadootje! Ja, ja, net te laat, maar dan geef je nu alvast een ‘kadobon’.

Workshop ‘Fermenteren kun je leren’

Vorig jaar tijdens de Belevingsmarkt gaf ik mijn eerste workshop fermenteren. Wat was dat leuk om te doen! Zoveel enthousiaste deelnemers die allemaal hun eigen potje probiotica wilden maken. Zo’n pot waarvan de inhoud zich thuis verder zal ontwikkelen tot’ie barstensvol goede bacteriën zit. Eet er elke dag een paar happen van en je darmen zullen je er dankbaar voor zijn. Want het betekent meer diversiteit aan goede bacteriën en simpelweg minder plaats voor slechte. Een eenvoudige uitbreiding van je eigen leger aan goede bacteriën.

Voorbereiding

Je snapt dat ik dit jaar weer van de partij ben. Om nog meer mensen over de streep te trekken. Iedereen aan de probiotica! Ik ben al volop aan de gang met voorbereiden. Er moeten schalen, snijplanken en messen komen, zodat iedereen zelf aan de slag kan. Ik moet zorgen voor groenten, smaakmakers en Keltisch zeezout. Glazen potten om de groenten in mee te nemen. Instructies over hoe je het experiment thuis tot een goed einde kunt brengen.

Gewoon gezellig

Fermenteren kun je ook zelf thuis doen. Onderaan deze blog lees je stap voor stap hoe dat in z’n werk gaat. En op m’n blog staan inmiddels verschillende recepten. Maar het is veel gezelliger om lekker samen aan de slag te gaan. Met anderen die net zo’n gezonde interesses hebben als jijzelf. Zoals gezegd ga je met je eigen pot groenten naar huis.

En je krijgt er gratis en voor niks nog een heleboel informatie bij kado. Want er is zoveel te vertellen over fermenteren. En als ik daar al over uitgepraat zou zijn, dan gaan we gewoon verder met een ander onderwerp 😉 .

Vorig jaar was de groep eigenlijk een beetje groot. We zaten buiten op straat aan lange uitklaptafels. Met allerlei omgevingsgeluid. Aan de ene kant konden ze niet horen wat ik aan de andere kant zei. Deze keer is het aantal deelnemers per workshop kleiner. Zodat er nog meer aandacht kan zijn voor alle deelnemers. Omdat de eerste workshop vol zat, hebben we wél een tweede gepland. Al doende leert men.

En er is méér

Melkkefir

Tijdens de markt neem ik ook kefirkorrels mee. En ook anderen hebben aangeboden dat te doen. Die kun je meenemen als je zelf melkkefir wilt gaan maken. Ook al zo gezond! Workshopdeelnemers komen eerst aan de beurt. Is er over, dan komen anderen ook aan bod.

Tip: wil je graag melkkefirkorrels neem dan een goed afgesloten bakje met melk mee, waar de kefirkorrels bij kunnen. Heel handig is bijv. zo’n kwartpak melk uit de winkel met een schroefdop. Lees ook van tevoren even wat je nodig hebt om thuis melkkefir te maken, zodat je voorbereid bent.

Yacon-plantjes

Als je m’n blog het afgelopen half jaar gevolgd hebt, dan weet je vast dat mijn moeder en ik vorig jaar een yaconplant in de moestuin hadden. Deze plant geeft knollen die héél erg gezond zijn en héél goed passen binnen onze gezonde leefstijl. Want ze zijn zoet, maar de zoetheid komt van vezels die we zelf niet kunnen verteren. Onze goede darmbacteriën daarentegen kunnen dat wel. En dat doen ze maar al te graag. Geen probiotica, maar prebiotica dus. Ze helpen je darmen gezond te houden. Zo kun je een zoete ‘touch’ toevoegen aan je maaltijd, zonder dat je bloedsuikerspiegel de hoogte in schiet. Ik heb er al diverse succesvolle gerechten mee gemaakt. Recepten staan ook op deze blog. En ik blijf experimenteren.

Vorig jaar heb ik de yaconplant via internet gekocht. De broedknolletjes die óók aan de plant groeien hebben we afgelopen winter gekoesterd en dit voorjaar opgepot. Het zijn inmiddels prachtige plantjes geworden en ook die gaan mee naar de Belevingsmarkt. Wie er plaats voor heeft in z’n (moes)tuin raad ik aan om het een keer te proberen.

Maaike’s kaarten

Ook Maaike is enthousiast bezig met voorbereidingen voor de Belevingsmarkt. Ze maakt al een tijd prachtige kaarten, o.a. met handlettering. Een heerlijke hobby waar ze urenlang mee bezig kan zijn. Ze heeft gevraagd of ze ze mag verkopen op de Belevingsmarkt en dat mocht. Ze is zo trots als een pauw en heeft de afgelopen weken druk gewerkt aan een voorraadje. Zelfs de logeerpartij bij oma stond in het teken van de kaarten.

Thuis aan de slag

En dan voor wie nu of ná de workshop zelf aan de slag wil met fermenteren, vind je hier ook het basisrecept.

Basisrecept gefermenteerde groenten

Recipe by Cora Hoskens — Keto en zo

Ingrediënten

  • circa 1 kilo (biologische) groenten, geschikt om te fermenteren

  • smaakmakers (verse of gedroogde kruiden, knoflook, gember, citrussap, plakjes mandarijn of appel, etc.)

  • circa 25 g Keltisch zeezout

Stappen

  • Voorkom de groei van slechte bacteriën!
    Was je handen met een klein beetje zeep en spoel de zeep zorgvuldig af. Steriliseer grote glazen (weck)potten waar je de groenten in wilt laten fermenteren.
  • Groenten snijden en met zout masseren
    Maak de groenten schoon en schaaf of snijd ze fijn. Roer het zout er goed door. Masseer de groenten door flink te kneden met je handen. Je zult merken dat de groenten vochtig beginnen te worden. Zet de kom een uurtje weg, zodat er nog meer vocht uit kan trekken.
  • Smaak toevoegen en in glazen pot overdoen
    Voeg de smaakmakers toe. Doe de groenten in de glazen pot. Doe steeds een laagje groenten in de pot en duw dan goed aan met je vuisten. Doe de pot niet te vol. Na een dag of wat zal de inhoud uit gaan zetten, omdat er koolzuur in de pot komt. De groenten moeten ook dan onder water blijven staan.
  • Afvullen met afgekoeld zout water
    Maak een zout-wateroplossing door water te koken en daarin 3 g Keltisch zeezout per 1 dl water op te lossen. Laat het afkoelen en giet dan zoveel bij de groenten dat ze ruim onder water staan.
  • Houd de groenten onder water!
    Verzwaar de groenten bijv. met een goed schoongemaakte, gesteriliseerde steen of kleiner glazen potje om de groenten onder het wateroppervlak te houden. Dek af met een glazen deksel.
  • Bij kamertemperatuur fermenteren
    Zet de pot weg bij kamertemperatuur. Zorg dat de groenten altijd onder water blijven staan, anders gaan ze rotten. Duw ze terug indien nodig en voeg zo nodig extra zoutoplossing toe. Als de pot dreigt over te lopen, kun je een deel van de groenten alvast opeten. Laat dan wel het vocht zitten! Laat de pot zeker 4-5 dagen staan om de fermentatie goed op gang te laten komen.
  • Proeven en koel wegzetten om fermentatie te ’stoppen’
    Proef na zo’n dag of 4 regelmatig. Wanneer je de groenten zuur genoeg vindt dan kun je de pot op een koel(er)e plek zetten. Zelf zet ik de pot meestal eerst een tijdje in onze ondiepe kelder. Pas na ruim een maand (soms langer) verhuis ik die dan naar de koelkast.
  • Schrik niet te snel
    Als er wat witte waas op de oppervlakte komt, kun je dat samen met de bovenste laag groenten afscheppen. De rest van de groenten zal dan nog goed zijn.
Print Friendly, PDF & Email

2 REACTIES

  1. Leuk verhaal Cora.
    En dat Maaike mee komt met kaarten is ook erg leuk ??
    Wat een gezellig meiske toch.
    Helemaal jij ?

    • Dank je wel! Ja, erg leuk dat ze de kaarten kan verkopen. Dan kan ze ook gezellig bezig zijn als wij andere dingen aan het doen zijn. Het wordt vast heel gezellig!

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.