Een chayote… heb jij er ooit van gehoord? Ik kreeg er één in 2017. Om te bewaren en er een nieuwe plant uit op te kweken. Toen ik ‘m kreeg, was het voor mij een grote onbekende. Inmiddels ken ik ‘m dus wel en ben ik heel erg blij dat ik er toen één kreeg.

Alle aandacht voor de chayote

Het verhaal hieronder schreef ik in september 2018, toen we de eerste vruchten geoogst hadden. Ik maakte er een ‘soep van aubergine en chayote‘ van. Waarin je de chayote ook kunt vervangen door komkommer. Het verhaal over hoe gezond en lekker de chayote is, schreef ik toen bij het recept. Om recepten en gezondheidsinformatie beter vindbaar te maken ben ik de hele site aan het opschonen. En krijgt ook de chayote z’n eigen verhaal. Wat ‘ie wat mij betreft ook zeker verdient!

Inmiddels kan ik je daarom wel vertellen dat we inderdaad een prachtige oogst hebben gehad. Op de foto bovenaan de blog zie je dat al. De warme zomer zal er zeker aan bijgedragen hebben. En niet te vergeten: de goede zorgen van m’n ouders voor de moestuin tijdens deze droge periode.

Eigen kweek

Als je een chayote wilt kweken laat je een vrucht koel en donker overwinteren. Op een gegeven moment krijgt deze uitlopers. Je kunt ‘m dan in een grote pot oppotten met de vrucht half boven de grond. Na de vorst kan ‘ie naar buiten en in de volle grond geplant worden.

De plant is enorm gegroeid, maar dat leek vooral stengel, blad en wat kleine bloemetjes. Tot een paar weken geleden zagen we alleen een paar kleine mini-vruchtjes.

Maar ineens waren ze er: de allereerste chayotes. Eén voor m’n ouders en één voor ons.

Veelbelovend

En ineens zagen we dat er nog veel meer vruchtjes aan het groeien zijn. Het lijkt erop dat we nog een behoorlijke oogst gaan krijgen. Ik was dus erg benieuwd.

De smaak en ‘bite’ van een chayote

De smaak wordt wel vergeleken met die van een komkommer. Of een combinatie van komkommer met cantaloupe meloen. Misschien niet zo vreemd. De chayote komt namelijk net als de komkommer, meloen en courgette uit de Cucurbitaceae-familie.

Voordat ik de chayote in de soep deed heb ik eerst een aantal stukjes rauw geproefd. Heerlijk! Hij is lekker stevig en de bite zit zo’n beetje tussen een komkommer en appel in. Qua smaak herkende ik de komkommer met een beetje een zoetje erbij. Ook moest ik denken aan een hele malse koolrabi.

[1, 2, 3]

Veelzijdig te gebruiken

Het voordeel van de chayote ten opzichte van de komkommer is dat deze minder vocht bevat en heel stevig blijft. Ideaal om in warme gerechten te gebruiken dus. Maar rauw dus ook. Ik denk dat je er echt alle kanten mee op kunt.

Van de chayote kun je alles eten. Uiteraard het vruchtvlees, maar ook de pit (die ik nauwelijks kon ontdekken) en de schil. Op de foto zie je ‘m half geschild. Je kunt ‘m dus rauw eten, maar ook gekookt of geroerbakt.

Je kunt de chayote soms vinden in toko’s of op markten. Of in volkstuintjes 😉 . Kun je er niet aankomen, gebruik dan komkommer of koolrabi.

Koolhydraatarm en zeer gezond

Chayotes zijn met minder dan 5 gram koolhydraten per 100 gram een uitstekende koolhydraatarme keuze. Ook bevatten ze veel onverteerbare voedingsvezels waardoor het een goede prebiotica is.

Daarnaast heeft de chayote nog veel meer gezonde eigenschappen. Het eten van chayotes:

  1. stabiliseert bloedsuiker
  2. gaat bloedarmoede tegen door de combinatie van ijzer, vitamine B2 en foliumzuur
  3. geeft je een ruime hoeveelheid vitamine C
  4. is goed voor het hart vanwege de hoeveelheden foliumzuur, kalium en magnesium
  5. is gezond voor de schildklier vanwege de zink en koper in de vrucht
  6. kan jichtklachten verlichten omdat het helpt om urinezuur snel uit te scheiden

[4, 5, 6, 7, 8]

Bronnen

[1] Cucurbitaceae Wikipedia pagina over de komkommerfamilie.

[2] Chayote Wikipedia pagina over de chayote.

[3] De scheuten van een chayote Kort YouTube filmpje waarin je kunt zien hoe de chayote uitloopt met scheuten. Hier wordt de chayote ook citroenaardappel genoemd.

[4] Chayote (mirliton) nutrition facts Engelstalig pagina met voedingswaarde feiten over de chayote. In de voedingswaarde tabel zie je dat de chayote minder dan 5 gram koolhydraten per 100 g bevat. Bron van de tabel: USDA National Nutrient data base)

[5] 6 manieren waarop deze heerlijke en voedzame groente kan helpen gewicht te verliezen De vertaling is niet zo goed, waardoor het artikel niet heel lekker leest. Verder duidelijke informatie over de gezondheidsvoordelen van de chayote bekeken vanuit het perspectief van afvallen. De Engelstalige bron lijkt dit artikel te zijn: 6 Ways chayote can help you lose weight NOW!

[6] Chayote, aztekenvoeding nu in Nederland te koop Artikel op de website van Info.Nu o.a. over de gezondheidsvoordelen van chayotes. Met recept voor een salade. Kijk wel even of de zoete aardappel en linzen bij jouw koolhydraatarme leefstijl passen op dit moment. Zoete aardappel staat op de oranje lijst A en linzen staan op de oranje lijst B. [9, 10]

[7] Chayote Artikel van een groothandel in exotische producten. Korte informatie over hoe je de chayote kunt klaarmaken. De volgende gezondheidsvoordelen worden genoemd: Weldadig bij jicht, verlaagt bloeddruk en cholesterolwaarden, zit boordevol vezels, ijzer, magnesium en vitamine C.

[8] What Is Chayote Good For? Pagina op de site van Dr. Mercola o.a. over de gezondheidsvoordelen van de chayote.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.