Ik ben een groot voorstander van af en toe niet eten. Vasten dus. Dé manier om je vorige maaltijd goed te verteren en daarna je lijf rust te gunnen. Je lichaam de kans geven om z’n vetvoorraden aan te spreken. Anders blijf je maar bijstoppen en haal je er nooit iets uit. En vast je wat langer, dan zijn het niet alleen de vetvoorraden die gebruikt worden. Dan ga je ook echt oude meuk opruimen. Voordat die oude meuk een probleem wordt.

Eet minder vaak – niet minder

Zelf eet ik daarom niet meer de ‘voorgeschreven’ 3 maaltijden per dag. Tussendoortjes probeer ik helemaal te vermijden. Zo desastreus voor ons lijf om de hele dag te snacken en te snaaien. Ongeveer 4 dagen per week eet ik 2 maaltijden op een dag. Voor mij zijn dat uit praktische overwegingen lunch en avondeten. De andere dagen eet ik alleen ‘s avonds.

Dat lijkt dramatisch en moeilijk, maar dat is het niet. Doordat m’n maaltijden gezond en koolhydraatarm zijn, houd ik m’n insulinespiegel laag. Zodra de energie uit m’n eten gebruikt is, kan ik daardoor altijd terugvallen op m’n eigen voorraadje vet. Hierdoor krijg ik geen honger. Hooguit een rommeltje of een knaagje op z’n tijd. Eet ik níet, dan gaat dat gevoel snel weer voorbij. Eet ik een beetje, dan is het hek van de dam. Dan schreeuwt m’n lijf om meer. Echt niets eten is dus de sleutel.

M’n vetvoorraad vul ik met m’n maaltijden tussendoor steeds weer aan. Door te eten tot ik voldaan ben. Vasten doe ik namelijk niet om minder te eten. Ik eet zoveel als waar m’n lichaam om vraagt. De gezonde manier dus.

En soms helemaal niet

Daarnaast probeer ik een paar keer per jaar een aantal dagen achter elkaar helemaal niets te eten. Een echte vastenperiode dus. Ik heb dat opgebouwd. Ben ooit begonnen met één of twee dagen. De langste periode was denk ik 6 dagen. Tegenwoordig hou ik het bij 5 dagen. Dat geeft de gezondheidsvoordelen waar ik naar op zoek ben.

Het belangrijkste voordeel vind ik het opruimen van de meuk. Zoals beschadigde cellen. Daar worden in een soort van reclyclingproces mooie nieuwe van gemaakt. Net als de reclame op afvalwagens: ‘Afval bestaat niet’. Je kunt er altijd weer wat moois van maken. Als je er maar niet te lang mee wacht. Zo voorkom je (gezondheids)problemen op de lange termijn.

Tijd om te vasten

Soms krijg ik spontaan dat gevoel van ‘Binnenkort maar weer eens vasten…’. Gewoon, omdat het alweer een aantal maanden geleden is. Of omdat ik wil breken met gewoontes. Gewoontes die erin geslopen zijn waar ik niet blij mee ben. Omdat ik weet dat ze niet gezond zijn. Of omdat ik de baas wil zijn over wat ik eet en drink. Zodat m’n brein me niet dwingt vanuit een automatisme. Elke ochtend koffie. Van één bakkie naar twee en dan drie. Iedere avond dessert. Griekse yoghurt welismaar, maar ook als ik al voldaan ben. Of later op de avond een stukje chocolade. Terwijl ik na het eten helemaal niet meer wíl eten.

Doorbreek gewoontes

Doe je een paar dagen achter elkaar hetzelfde, dan maken je hersens er al een gewoonte van. Automatismes helpen ons om te overleven en zijn daarom een belangrijk onderdeel van onze natuur. Maar ze kunnen ook tegen ons werken. Automatismes doorbréken kost meer moeite. Het kan maanden duren voordat je een bepaald patroon écht doorbroken hebt. Maar soms kan het ook makkelijker. Inmiddels weet ik dat vasten heel goed werkt om eetgewoontes te doorbreken. Voldoende om niet meer op de automatische piloot te handelen en weer je eigen beslissingen te nemen.

Vasten == niet eten…?

Een paar weken geleden was het tijd voor zo’n ‘reset’. Maar ik had geen zin om te gaan vasten. Het voelde niet als het juiste moment. Dan hoef je er niet eens aan te beginnen. Je moet er zelf helemaal achter staan. Het is namelijk ook een ‘mind-game’.

Maar ineens dacht ik aan een ‘egg-fast’. Die ben ik wel eens tegen gekomen bij m’n zoektochten naar informatie over vasten. Vasten met eieren; ofwel ‘eiervasten’. Je eet dan een aantal dagen lang alleen eieren, aangevuld met gezonde vetten en eventueel zuivel. In bepaalde voorgeschreven hoeveelheden. Ik moest daar altijd wel om lachen. Vasten was tenslotte ‘niet eten’. En bij eiervasten eet je eieren. Een heleboel zelfs.

Afhankelijk van je doel

Met eierevasten krijg je niet alle voordelen van echt vasten. Dat lijkt me duidelijk Je lichaam hoeft niet op zoek naar oude, beschadigde cellen om er nieuwe van te maken. Er komen immers voldoende proteïnes binnen. Misschien wel meer dan anders en zelfs meer dan noodzakelijk.

Maar is het dan ook onzin? Of heeft het toch z’n voordelen? Zou het ook zorgen voor de reset waar ik naar op zoek was?

Wat is eiervasten?

Ik besloot er eens wat meer over te lezen. Tijd voor mister Google. Pagina na pagina kun je vinden over eiervasten. Wie eiervasten bedacht heeft is niet helemaal duidelijk, maar meerdere bronnen wijzen naar Jimmy Moore. Hij is een bekend podcaster in het koolhydraatarme en vetrijke wereldje en één die al heel lang bezig is. Lang voordat deze leestijl aan populariteit begon te winnen. Zelfs in Amerika. Hij weet er dus wel het één en ander van.

Regeltjes

Er zijn een aantal regels bij eiervasten. Belangrijk is om te realiseren dat dit ook maar regels zijn die iemand verzonnen heeft. Hieronder staan de regels waar ik achter sta, omdat ik vind dat ze bij een gezonde leefstijl passen:

  1. Eiervasten doe je minimaal 3 en maximaal 5 dagen.
  2. Gebruik altijd hele eieren, dus zowel het eiwit als de eidooier.
  3. Eet bij elke maaltijd eieren én voeg extra vet toe.
  4. Eet minimaal 6 eieren per dag.
  5. Voeg 1 eetlepel (= circa 15 gram) gezonde vetten per ei toe. Gebruik daarvoor roomboter of ghee, olijfolie, kokosvet of zelfgemaakte mayonaise. Dit is inclusief het vet waar je in bakt.
  6. Voeg zeezout naar smaak toe.
  7. Optioneel: gebruik verse of gedroogde kruiden (met mate) om je gerechten op smaak te brengen.
  8. Optioneel: Eet maximaal 25 gram volvette kaas per ei (harde of zachte kaas).
  9. Eet geen andere dingen.
  10. Gebruik eieren van goede kwaliteit; bij voorkeur vrije uitloop of biologisch
  11. Eet minimaal 3 uur voordat je gaat slapen je laatste maaltijd
  12. Drink veel (8 – 10 grote glazen); liefst water, of eventueel thee of koffie zonder suiker

Er zijn ook een paar regels waar ik zelf niet achter sta omdat ik vind dat ze niet bijdragen aan een goede gezondheid. Als Jimmy Moore het eiervasten heeft bedacht, dan ben ik ervan overtuigd dat hij nu ook niet meer achter deze regels staat. Zijn leefstijl is door de jaren heen mee veranderd vanwege nieuwe gezondheidsinzichten. Hij is tegenwoordig groot voorstander van een leefstijl gebaseerd op èchte voeding (waar kunstmatige zoetstoffen geen plaats in hebben) en van (periodiek) vasten.

De volgende regels kunnen dus wat mij betreft de prullenbak in:

  • Eet je eerste ei binnen een half uur nadat je wakker wordt
  • Eet daarna elke 3 tot 5 uur
  • Eet bij elke maaltijd; ook als je geen honger hebt
  • Zoetstoffen zijn toegestaan en/of maximaal 3 blikjes ‘diet’-frisdrank

In plaats daarvan zou ik de volgende regels toepassen (waar Jimmy Moore het nu waarschijnlijk mee eens zou zijn).

  • Eet wanneer je honger hebt en dan tot je voldaan bent (gebruik de minimale hoeveelheid van 6 eieren wel als een richtlijn)
  • Eet 1 tot 3 maaltijden per dag

Pluspunten

Om deze blog niet te lang te laten worden, zal ik mijn ervaring en mijn eier-dagmenu’s in een aparte blog delen. Maar gebaseerd op die ervaring en mijn kennis over een gezonde leefstijl zie ik de volgende pluspunten aan het eiervasten:

  1. Eieren zijn heel gezond. Een ei bevat vrijwel alles wat we als mens nodig hebben. Door het eiervasten krijg je dus ongemerkt heel veel voedingsstoffen binnen. Kies hiervoor wel eieren van goede oorsprong!
  2. Drie tot vijf dagen is lang genoeg om gewoontes te doorbreken en kort genoeg om niet bang te zijn voor enige tekorten. Vooral omdat eieren zo gezond zijn.
  3. Door de voorgeschreven samenstelling heb je automatisch een ketogene maaltijd met een hele mooie verdeling tussen vet (hoog), proteïne (matig) en koolhydraten (zeer laag).
  4. De regels zijn simpel.
  5. De maaltijden zijn over het algemeen simpel en je hebt weinig voorbereidingstijd nodig. Boodschappen doen was nog nooit zo simpel.
  6. Het is goedkoop.
  7. Het helpt om een gevoel te krijgen hoe een gezonde ketogene maaltijd eruit kan zien. Hoeveel vet past daar bijvoorbeeld bij?
  8. Je kunt ook zuivelvrij eiervasten, door de kaas weg te laten en geen roomboter of ghee als vet te gebruiken.
  9. Het kan helpen om gewichtsverlies weer een boost te geven. Uiteraard is het afhankelijk van hoe je daarna weer eet, of je het gewicht er (voor het grootste deel) af kunt houden.
  10. De samenstelling (veel vet, gematigd proteïne en zeer weinig koolhydraten) zorgt voor een voldaan gevoel, waardoor het makkelijk vol te houden is.
  11. Doordat de koolhydraten extreem laag zijn (en je geen suiker of zoetstoffen gebruikt), zul je je behoefte aan zoet snel zien dalen.
  12. Je kunt eiervasten gebruiken om een kickstart te maken naar een vet gezonde koolhydraatarme leefstijl.
  13. Doe je het op de manier zoals ik het beschrijf dan leer je heel snel een heleboel gezonde gewoontes (als je die nog niet had):
    1. Ècht en onbewerkt eten. Voeding in plaats van vulling.
    2. Alleen eten als je honger hebt (3 maaltijden is oké, maar 2 ook).
    3. Niet snacken tussen maaltijden door.
    4. Luisteren naar je honger- en verzadigingssignalen.
    5. Geen noodzaak voor toegevoegde suikers of zoetstoffen.

Aandachtspunten

Minpunten zie ik eigenlijk niet. Ik zie niet in hoe eiervasten schadelijk zou kunnen zijn. Tenzij je één of andere gevoeligheid of allergie voor eieren hebt. Maar dat lijkt me duidelijk. Ben jij zelf bang voor je cholesterolwaarden? Lees dan (nog) eens mijn blog: Goed cholesterol!

Ik zie wel een paar aandachtspunten:

  1. Eiervasten houdt in dat je ketogeen eet. Je lichaam gebruikt dan voornamelijk vetten als bron van energie. Als je op dit moment nog geen efficiënte vetverbrander bent, dan kan dat in het begin ervoor zorgen dat je je niet optimaal voelt. Lees meer hierover in de blogs: Waarom zou ik een vetverbrander willen worden? en Hoe word ik een vetverbrander?
  2. Net als bij echt vasten is het belangrijk om goed naar je lichaam te blijven luisteren. Je kunt altijd stoppen. Ja, óók voordat dag 3 om is 😉 .
  3. Bedenk bij iedere maaltijd waar je zin in hebt. Je kunt 5 dagen lang alleen gekookte eieren eten… Weliswaar heel makkelijk, maar of dat slim is…? Voor mij was het allerbelangrijkst dat ik geen hekel zou krijgen aan eieren. Dat is gelukt door iedere keer te eten waar ik op dat moment zin in had. Ik eet nog met net zoveel plezier eieren als vóórdat ik dit experiment aanging.

Tenslotte nog een tip: ofschoon er voor echt eiervasten 3 tot 5 dagen staat, kun je de principes van het eiervasten natuurlijk ook prima gebruiken voor een dagje tussendoor. Denk aan:

  1. een dagje makkelijk
  2. een eind-van-de-maand goedkoop dagje
  3. een keto-dagje
  4. een dag binnen fase 3 van je koolhydraatarme en vet gezonde leefstijl; zie Real Meal Revolutie en ‘Van GezondDorp naar GezondLand‘. Hou dan wel rekening met de maximale hoeveelheid zachte kaas (oranje lijst A). Je kunt kaas ook weglaten, of alleen harde kaas gebruiken.
  5. een ‘balans’-dagje

Ervaringsverhaal

Wil je graag meer lezen over hoe het mij verging? Of wat recepten die passen binnen het eiervasten? Lees dan de blog ‘Mijn ervaring met eiervasten‘.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.