Hier is nog zo’n supersimpel gerecht. Want wat doe je hier nu eigenlijk? Champignons in stukjes snijden en ze roerbakken met wat uien en knoflook. Niet heel vernieuwend. Maar als je ze daarna lekker lang laat doorsudderen, zal het vele vocht uit de champignons uiteindelijk verdampen en blijft er een wat plakkerig, beetje zoet-aards laagje over op je champignons. En dat maakt het het echt waard!

Lekker bij…

Deze champignons zijn heerlijk over bijvoorbeeld een bord boontjes. Maar maak er ook eens een boeren- of gevulde omelet mee. Zo’n omeletje wordt hier in huis in ieder geval héél erg gewaardeerd.

Geglaceerde kastanjechampignons

Recipe by Cora Hoskens — Keto en zo

Ingrediënten

  • 1 grote ui

  • 1 grote teen knoflook

  • kokosvet of het vet van de spekjes

  • 750 g kastanjechampignons

  • verse tijm

  • Optioneel: uitgebakken spekjes

Stappen

  • Maak de ui en knoflook schoon. Hak de knoflook fijn en snipper de ui.
  • Smelt wat kokosvet of het vet van de uitgebakken spekjes in een braadpan. Roerbak / glaceer de ui en knoflook hierin op een vrij lage temperatuur. Ze moeten niet bruin worden.
  • Maak ondertussen de champignons schoon. Dit hoeft alleen als er zand aanzit. Veeg het weg met je hand, een stukje keukenpapier of een champignonborsteltje, maar gebruik geen water. Anders zuigt de champignon zich helemaal vol. Snijd de steeltjes in schijfjes en de rest van de champignon in stukjes.
  • Voeg de champignons toe aan het uimengsel in de braadpan. Zet de temperatuur nu hoger en roerbak ze een tijdje onder voortdurend roeren.
  • Op een gegeven ogenblik zullen de champignons veel vocht gaan loslaten. Ze kunnen helemaal onder het vocht komen staan. Dat is normaal. Zet nu de temperatuur weer wat lager, op een manier dat de champignons goed blijven pruttelen.
  • Laat op deze manier het vocht rustig verdampen. Ris de blaadjes van de takjes tijm. Ga daarna gerust iets anders doen, maar blijf in de buurt, zodat je de boel in de gaten kunt houden en af en toe kunt roeren.
  • Ga weer continu roeren als het vocht bijna helemaal verdampt is. Dit is het moment waarop de champignons mooi bruin kunnen worden, maar ook kunnen verbranden als je niet in de buurt bent.
  • Voeg nu de blaadjes tijm en optioneel de uitgebakken spekjes toe en roerbak nog even mee. Smakelijk!

Notities

  • Je kunt de spekjes ook koud op je bord toevoegen. Ze blijven dan knapperiger.
  • Laat de spekjes weg voor een vegetarische variant. Champignons zijn heel gezond, maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken, géén volwaardige vleesvervanger. Ze bevatten heel weinig eiwitten, weinig ijzer en geen vitamine B12. Eet er dus gerust een eitje bij!
  • Alle ingrediënten staan op de groene lijst van de Real Meal Revolutie. Dit bijgerecht is geschikt voor alle vier de fases van deze vet gezonde leefstijlmethode dus. Onder het recept lees je hier meer over.

Gezond worden en blijven in 4 stappen

De Real Meal Revolutie (RMR) is een vet gezonde koolhydraatarme methode, mede opgezet door prof. Tim Noakes. De methode wordt onderbouwd door recente wetenschappelijke inzichten over gezonde voeding. In RMR 2.0 worden 4 stappen gevolgd die zich achtereenvolgens richten op kennis, verbeteren van je gezondheid, een gezond gewicht door optimale vetverbranding en het vasthouden van dat gezonde gewicht voor de rest van je leven.

Hoe je dat doet kun je vinden op mijn blog en in het boek ‘Van GezondDorp naar GezondLand‘. En wil je meedoen, sluit je dan aan bij de Facebook groep ‘Het nieuwe eten: koolhydraatarm en vet gezond‘ die ik samen met Rianne beheer.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.