Sinds twee jaar kweken m’n moeder en ik onze eigen steviaplantjes. Sindsdien is dat eigenlijk het enige zoetmiddel dat ik gebruik. In de zomer gebruik ik soms verse fijngesneden blaadjes. In het najaar snoei ik de plant en droog de blaadjes. Die maal ik daarna fijn. Of ik duw ze door een theezeefje. Op die manier blijven ook kleine takjes achter.

Fan van groene stevia

Ik ben fan van groene stevia. Het is één van de weinige zoetstoffen die onbewerkt is. Stevia is een natuurlijk product en staat bekend om z’n heilzame werking. Bovendien gaat je bloedsuiker er niet van omhoog. Ik gebruik het niet vaak, omdat ik 3 jaar geleden rigoreus ben afgekickt van de suikers. Het eerste jaar heb ik zelfs helemaal geen suikers of suikervervangers gegeten. Ik had ze simpelweg niet in huis.

In nagerechten of gebak

Groen steviapoeder kun je gebruiken in bijvoorbeeld nagerechten of gebak. Zo gebruik ik het in:

Dat zoetje geeft het net wat meer smaak dan wanneer je helemaal geen zoet toevoegt. Bovendien kunnen dan ook mensen die niet koolhydraatarm en vetrijk eten en vaak nog veel meer gewend zijn aan zoete smaken, ervan mee genieten. Toch is het niet geschikt voor alle baksels. Soms heb je de structuur van suiker nodig, om het gewenste resultaat te krijgen. Maar met een beetje experimenteren kom je een heel eind.

Bij andere maaltijden

Ik gebruik groene stevia ook soms in bijvoorbeeld zelfgemaakte soepen, sauzen of in de marinade van de kipsaté, vaak in combinatie met citroensap of appelazijn om een zoetzure smaak te creëren.

Niet bitter

Toegegeven, stevia is niet hetzelfde als suiker. Maar ik vind het wel goed smaken. Ik proef bij groene stevia ook niet de bittere nasmaak die ik wel ervaar bij witte stevia.

Zelf de plant kweken

Zo’n steviaplant vind ik daarom een echte aanrader. Je kunt ze zelf kweken of kopen in een tuincentra. Informeer wel van te voren, want niet ieder tuincentrum verkoopt ze en bij sommige moet je ze eerst bestellen.

Of kant-en-klaar kopen

Het mooie is dat je groene stevia tegenwoordig ook kunt kopen. In ieder geval in webshops. Dat was twee jaar geleden nog anders. Toen had ik het besteld en kreeg ik na een paar dagen bericht dat ze het niet langer mochten verkopen.

Vanwege vage Europese regels, die dit natuurlijke product niet bewezen veilig verklaarden. Terwijl de bewerkte witte variant wel gewoon toegestaan was… Hoe krom kun je het hebben?

Effect van zoetstoffen…

…op je bloedsuiker

Uit onderzoek blijft dat vrijwel alle zoetmiddelen effect hebben op je bloedsuiker. Soms een onverwacht effect. Je zou misschien verwachten dat je bloedsuiker zou stijgen, omdat je net als bij suiker iets zoets binnen krijgt. Maar ons lichaam is zo ‘geprogrammeerd’ dat er meteen als we iets zoets proeven er extra insuline gemaakt wordt. Die insuline moet ervoor zorgen dat je bloedsuikergehalte binnen nauwe banden blijft. Extra suiker wordt snel naar de cellen gebracht waar je het ofwel kunt gebruiken voor directe energie òf waar het opgeslagen wordt als vet.

Normaal komt er ook daadwerkelijk extra suiker in je bloed als je iets zoets eet of drinkt. Maar bij kunstmatige zoetstoffen is dat niet het geval. Daar zijn ze op gemaakt, want ‘we’ willen immers geen suiker/calorieën binnenkrijgen. Het lichaam weet alleen niet dat de suiker niet zal komen en maakt gewoon insuline aan.

Ook als die extra suiker niet volgt, heeft insuline het effect dat er suikers naar de cellen ‘gebracht’ wordt. Had je daarvoor een mooie stabiele bloedsuiker, dan zal je nu een te lage bloedsuiker krijgen. Het gevolg daarvan is dat je lichaam dat weer wil herstellen met nieuwe suikers. Door het gebruik van kunstmatige zoetstoffen krijg je dus zin in zoet. Zelfs de bewerkte, witte stevia heeft dat effect. Er zit echter heel veel verschil in het bewerkingsproces van (witte) stevia. Hoe puurder de stevia, hoe minder bovengenoemd effect optreedt.

en op je darmflora

Naast de effecten op insuline en bloedsuiker blijkt uit onderzoek dat het gebruik van calorie-arme kunstmatige zoetstoffen een zeer negatief effect hebben op de samenstelling van de darmbacterieën en daarmee op je algehele gezondheid [1].

Groene stevia – een uitzondering

Groene (!) stevia is een puur en onbewerkt natuurlijk zoet voedingsmiddel. In z’n groene, natuurlijke vorm herkent het lichaam het ook als zodanig.

Zelfs heel gezond!

Het wordt van oudsher beschouwd als een medicinaal kruid. Een Indiaas onderzoek toonde aan dat het een positief effect heeft op de cholesterolwaarden [2].

Stevia blaadjes werden rond 1900 in Europa geïntroduceerd, maar de Guarani-indianen in Paraguay gebruiken het echter al 1500 jaar als een medicinaal kruid. Stevia bevat veel van de essentiële mineralen en vitamines die we nodig hebben om gezond te blijven.  Er worden o.a. de volgende positieve eigenschappen aan toegekend:

  • een geconcentreerde vorm van stevia heeft een rustgevende werking bij maagklachten
  • gebruikt als tandpasta heeft het een positief effect op bloedend tandvlees en gaat het ongewenste bacterie-groei in de mond tegen
  • bij regelmatig gebruik een verminderde kans op verkoudheid en griep
  • geneeskrachtig effect op huidproblemen zoals acne en eczeem, maar ook bij zweertjes en sneetjes aan de lippen.
  • wanneer dagelijks toegepast als shampoo heeft het een positief effect op roos en hoofdhuidproblemen
  • In Japan wordt het in zo’n 30-40 procent van de voedingsmiddelen gebruikt omdat er al 20 jaar een verbod is op kunstmatige zoetstoffen. Het heeft zich daar inmiddels bewezen als veilig voor menselijke consumptie. Daarnaast wordt het daar ook gebruikt om groenten en fruit te bemesten. Daar worden veel voordelen aan toegekend, namelijk een aanzienlijke vermindering van plantenziektes, verbeterde opbrengst en een smaakvollere oogst die ook nog eens langer vers blijft.

[3]

Bronnen

[1] Artificial sweeteners induce glucose intolerance by altering the gut microbiota Samenvatting van een onderzoek wat de negatieve effect van het consumeren van kunstmatige zoetstoffen heeft op de darmbacterieën.

[2] Effect of Stevia Extract Intervention on Lipid Profile Dit artikel beschrijft de resultaten van een Indiaas onderzoek naar het effect van een extract van steviablaadjes op cholesterolwaarden bij vrouwen met te hoge cholesterol. Er werd hier een natuurlijk extract gebruikt van echte stevia welke als een geneeskrachtig kruid wordt gezien. De resultaten lieten zien dat het gebruik van dit extract een gunstig effect heeft op cholesterol waarden, namelijk een verminderen van totale cholesterol en LDL-C en triglyceride en een verhoging van HDL-C.

[3] Benefits of Stevia Overzicht van de voordelen van stevia als geneeskrachtig kruid. Staat op een Ayurveda website. Ayurveda is de traditionele inheemse geneeswijze uit India.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.