Groene bladgroenten passen heel erg goed in een koolhyraatarme en vetrijke leefstijl. En dat is niet alleen omdat het één van de groentensoorten is met de minste koolhydraten. Groene bladgroenten helpen je lever gezond te houden. Meer hierover lees je in de blok hieronder, waarvan ik de tekst oorspronkelijk schreef bij het recept van de ‘spinazieomelet‘.

Hou je lever gezond bij je vetrijke leefstijl

Ik heb vorige week de podcasts van Dr. Berg ontdekt. Hij vertelt in vaak korte podcasts over een gezonde leefstijl en hoe dit allerlei gezondheidsproblemen kan helpen voorkomen of genezen.

[Naschrift: ik ben na korte tijd opgehouden met het luisteren naar Dr. Berg’s podcasts. Niet vanwege de inhoud, maar vanwege de commerciele opzet. Hij wil wel érg graag zijn producten aan de man brengen. Ik las ook verhalen dat hij mensen op een heel dwingende manier benadert wanneer ze informatie van z’n website downloaden. En daar hou ik helemaal niet van. Ik sta nog wel achter de inhoud van deze blog.]

Er is veel overlap met de andere podcasts waar ik vaak naar luister, maar Dr. Berg legt meer nadruk op het eten van veel groenten. Met name groene bladgroenten, omdat die zo belangrijk zijn voor de gezondheid van je lever.

De lever is een heel belangrijk orgaan welke niet alleen helpt bij het ontgiften van je lichaam, maar die ook een heel belangrijke rol speelt bij het verbranden van vetten. Bij een koolhydraatarm en vetrijke leefstijl is een gezonde lever dus extra (?) belangrijk!

De lever en insulineresistentie

Ofschoon insuline geproduceerd wordt door de alvleesklier, speelt de lever een belangrijkere rol bij insulineresistentie. De alvleesklier produceert in dat geval namelijk gewoon insuline, maar de lever kan er niet meer goed op reageren. Die is door continue hoge bloedsuiker en hoge insulinewaarden ongevoelig(er) geworden voor de insuline. Daardoor gaat de alvleesklier meer insuline produceren. Maar dat is dus een effect, niet de oorzaak.

Desastreuze gevolgen van insulineresistentie

Insuline resistentie leidt op termijn tot overgewicht, diabetes type 2, etc. Geen wenselijke situatie dus. In z’n podcasts heeft Dr. Berg het over mogelijke leefstijlaanpassingen om je lever te helpen om insulinegevoelig te blijven of weer te worden.

Belangrijk is om het aantal eetmomenten te beperken. Vermijd tussendoortjes. Probeer je ontbijt naar achter te schuiven en ga indien mogelijk over op 2 maaltijden per dag. Niet om calorieën te beperken, maar om je insuline niveau zo constant mogelijk te houden gedurende de dag.

Zorg ook voor voldoende slaap en ontspanning. Doe korte maar intensieve intervaltrainingen waarbij je hartslag verhoogd wordt en waarvan je (tijdelijk) buiten adem raakt. Zorg voor voldoende herstel tussen trainingsdagen.

Drink bij iedere maaltijd een glas water met appelcider-azijn. Gebruik een matige hoeveelheid proteïne. Zorg voor voldoende gezonde vetten. En voor véél groenten dus. Met name groene bladgroenten en kruisbloemigen, zoals (bloem)kool, brocolli, spruitjes, etc.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.