Hieronder volgt deel 2 van de 4 korte stukjes die ik geschreven heb in een plaatselijk maandblad om mensen te interesseren voor een gezonde koolhydraatarme en vetrijke leefstijl.

In de blog ‘Zeg het voort’ lees je er meer over. Deel 1 kun je hier terug lezen: ‘Keto in de Kempen deel 1: Eet jezelf gezond’

Vet goed!

Vetten hebben onterecht de schuld gekregen van wat suikers en andere koolhydraten doen met onze gezondheid. Hierdoor worden we niet alleen dik, maar ook massaal ziek… op steeds jongere leeftijd.

Roomboter en bakvet durven we niet meer te eten. Vetten zijn vervangen door koolhydraten. We drinken cola zero en pakken een graanreep als tussendoortje. Wat zijn we toch gezond bezig! Of toch niet?

Eigenlijk eten we de hele dag suikers. Eénmaal in ons lijf is er namelijk niet zoveel verschil meer tussen die bruine boterham en dat suikerklontje. Ze worden allebei omgezet naar glucose. Suiker dus. De bloedsuikerspiegel stijgt. Suiker in ons bloed is in principe niet gezond. Een stoot insuline zorgt ervoor dat de cellen de glucose opnemen. Ze gebruiken een deel en slaan de rest op als vet. Voor tijden van schaarste… Door de plotselinge daling van de bloedsuikerspiegel worden we futloos en hongerig. Tijd voor een snack. Zo gaan we eindeloos door.

Uiteindelijk worden de cellen moe. Ze reageren niet meer zo goed op de insuline. De alvleesklier maakt nog wat meer insuline en zo zitten we in een neerwaartse spiraal. Dit heet insuline-resistentie en is een voorstadium van diabetes type 2. Dementie is een vorm van insulineresistentie in de hersenen. Continu hoge insuline zorgt ook dat we continu in een staat van vet-opslag zijn, in plaats van in een staat van vet-verbruik. Het aantal mensen met ernstig overgewicht stijgt razendsnel. Wereldwijd.

Het goede nieuws is dat je er iets aan kunt doen. Minder je koolhydraten. Haal ze voornamelijk uit groenten. Laat sterk bewerkt voedsel staan. Eet veel gezonde vetten. Eet vet vlees en vis. Roomboter, reuzel, kokosvet en olijfolie. Noten, zaden en pitten. Eet véél eieren, olijven, kokosnoot of avocado. Eet vette en ongezoete zuivel. Slagroom mag weer!

Vrees niet de vetten, maar de suikers. Eet goed en voldoende. Vetten geven lang een voldaan gevoel. Maak daar gebruik van. Na een overgangsperiode zal je lichaam leren om efficiënt vetten te verbranden. Dit geeft meer energie en een stabiele bloedsuikerspiegel.

Veel succes op je weg naar een betere gezondheid en misschien wat kilootjes minder.

Alles lezen?

Zeg het voort

Keto in de Kempen deel 1: Eet jezelf gezond’

Keto in de Kempen deel 2: Vet goed!’

Keto in de Kempen deel 3: Van vet word je niet dik…’

Keto in de Kempen deel 4: Keto in de Kempen!

Zeg het voort – deel 2

Keto in de Kempen deel 5: Het nieuwe eten

Keto in de Kempen deel 6: Het nieuwe denken

Keto in de Kempen deel 7: Het nieuwe koken

Keto in de Kempen deel 8: Het nieuwe doen

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.