We zagen eerder het nieuwe eten,  denken en koken. Onbewerkt, koolhydraatarm en vetrijk.

Hormonen komen in balans, ontstekingen verminderen. Hersenen en andere cellen krijgen meer energie. De bloedsuiker blijft stabiel en insuline laag.

Gezonde vetten worden je brandstof. Dat moet je lijf echt leren. De eerste weken is even doorzetten. Daarna wordt het makkelijker.

Toch valt niet iedereen direct flink af. Heb geduld.  Gun je lijf tijd voor herstel. Help het mee met andere leefstijlaanpassingen. Tijd voor het nieuwe doen.

Onze manier van leven zorgt voor veel stress. We zijn altijd bereikbaar en moeten van alles. Verminder stress door yoga, meditatie, mindfulness. Dankbaarheid uiten of bidden helpt ook. Eet rustig aan tafel. Zonder krant of telefoon. Geniet!

Zet op tijd computer en telefoon uit. Het blauwe licht van de schermen doen je hersenen denken dat het overdag is. Daardoor slaap je minder goed. Ontspan en ga op tijd naar bed. Voldoende diepe slaap is essentieel.

Beweeg zoveel mogelijk. Zoek de zon op. Zo belangrijk voor je gezondheid! Laat zoveel mogelijk zonlicht op je ogen en je huid vallen. Te weinig vitamine D kan afvallen in de weg zitten.

Stop met tellen van calorieën. Luister naar je lijf. Eet niet minder, wél minder vaak. Snack niet tussen maaltijden. Je eten kan verteren en insuline blijft laag. Heb je geen honger, eet dan nog niet. Sla gerust een maaltijd over. Of méér. Ouderwets vasten. Alleen maar gezond. Vetreserves worden aangesproken. Oude en beschadigde cellen worden gerecycled. Gezonde komen terug. Een gratis verjongingskuur; wie wil dat niet?

Vermijd zoetstoffen. Ook koolhydraatarme. Ze zijn kunstmatig en je lichaam kan er niet mee omgaan. Het denkt dat er suiker komt en maakt insuline. Daardoor daalt je bloedsuiker en krijg je weer zin in zoet. Stevia van een eigen steviaplant is wel natuurlijk.

Verbeter je weerstand met probiotico voor meer goede darmbacteriën. Gebruik zelfgemaakte (melk)kefir of zuurkool. Dat barst van gezonde bacteriën. Eet volop groenten en varieer. Vezelrijke groenten voeden goede darmbacterieën.

Eet jij ook onbewerkt, koolhydraatarm en vetrijk? Ervaringen, tips en recepten delen we in onze Facebook groep ‘Keto in de Kempen’!

Alles lezen?

Zeg het voort

Keto in de Kempen deel 1: Eet jezelf gezond’

Keto in de Kempen deel 2: Vet goed!’

Keto in de Kempen deel 3: Van vet word je niet dik…’

Keto in de Kempen deel 4: Keto in de Kempen!

Zeg het voort – deel 2

Keto in de Kempen deel 5: Het nieuwe eten

Keto in de Kempen deel 6: Het nieuwe denken

Keto in de Kempen deel 7: Het nieuwe koken

Keto in de Kempen deel 8: Het nieuwe doen

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.