Gourmetten is nog steeds populair. Blijkbaar helemaal hier in het zuiden van Nederland. Ook bij ons in de familie. Niet dat we het heel vaak doen, maar we vinden het wel heel lekker en gezellig. Laatst, met Sinterklaas kozen we ervoor om geen surprises voor elkaar te maken maar samen te gaan gourmetten. Iedereen nam een gerechtje mee, bij voorkeur zelfgemaakt. Een hele leuke manier om ècht samen te koken.

Het mooie is, dat een gourmet zich eenvoudig aan laat passen naar een koolhydraatarme en vetrijke eetstijl.  En als niet iedereen in het gezelschap koolhydraatarm en vetrijk eet, kun je zorgen voor wat heerlijke gerechtjes waarbij niemand de koolhydraten mist.

Er is zoveel mogelijk. Ik zocht de in mijn ogen leukste, gezonde ideeën bij elkaar. In sommige recepten moet je een heel kleine aanpassing maken om het koolhydraatarm te maken, maar de meesten zijn gewoon ‘LCHF-goed gekeurd’, door mij wel te verstaan 😉 .

Voordat je begint

Laat je plaat goed heet worden. In tussentijd kun je dan alvast een voorafje eten. De steen van een steengril kun je met zeezout bestrooien om aanbakken tegen te gaan. Een grillplaat kun je met kokosvet insmeren. Leg een klontje op de plaat en zodra het wat gaat smelten door de warmte kun je het verder uitsmeren. In je pannetjes kun je roomboter of kokosvet laten smelten voordat je een gerechtje gaat klaarmaken.

Voorafjes / salades

Vlees

Bij een gourmet mag vlees natuurlijk niet ontbreken. Kant-en-klaar pakketten zijn veelal uit de boze, want het vlees is meestal gemarineerd of gepaneerd. Lees dus goed de etiketten en let niet alleen op de koolhydraten. Lees ook de ingrediëntenlijst op zoek naar toevoegingen die we willen vermijden, zoals (verborgen) suikers, zoetstoffen en E-nummers.

Eigenlijk is het heel simpel om je vlees zelf te maken. Koop een stuk vlees en snijd het in kleine blokjes. Daarna kun je het ofwel kruiden ofwel marineren. Of bak ze naturel en voeg later zout en kruiden toe en/of eet ze met een saus. Hieronder zie je de meer creatieve ideeën:

Vis

Eieren / pannenkoekjes / rösti

Groenten

Dips, sauzen e.d.

  • Creme fraiche
  • Tzat­zi­ki
  • Kruidenboter, in verschillende smaakjes: voor een basis kruidenboter meng je zachte roomboter met peper en Himalayazout. Voor knoflookboter voeg je knoflook en (verse) kruiden als peterselie, bieslook en dille toe. Voor tomatenboter voeg je fijngesneden zongedroogde tomaatjes, tomatenpuree en een beetje versgemalen chili of gerookt paprikapoeder toe.
  • Ansjovisboter.
  • Mayonaise: onderaan in deze blog vind je het recept.
  • Pesto: onderaan in deze blog vind je het recept.
  • Knoflooksaus: meng volle Griekse yoghurt met knoflook, peper en Himalayazout en voeg eventueel nog extra verse kruiden toe.
  • Italiaanse tomatensaus: Bak een gesnipperd uitje met knoflook en eventueel paprika. Meng er gezeefde tomatensaus door (hier zitten geen toevoegingen in) en maak op smaak met verse of gedroogde peper, zout en Italiaanse kruiden.
  • Remouladesaus: snipper een uitje heel fijn. Hak wat zure augurkjes heel fijn. Let bij het kopen van augurken niet alleen op de koolhydraten maar ook op de ingrediëntenlijst. Meestal hebben alleen zure augurkjes geen toevoegde suiker of zoetstoffen). Meng een ongeveer gelijke hoeveelheid opgeklopte ongezoete slagroom met zelfgemaakt mayonaise. Voeg de uitjes en augurkjes toe en breng op smaak met peper en Himalayazout.
  • Guacemole: lekkere avocadodip

In plaats van stokbrood

Marinades

Toe(tje)

  • Vers fruit (let op koolhydraten!), al dan niet warmgemaakt in het pannetje, met
    • ongezoete slagroom, crème fraiche of mascarpone
    • pure chocolade, minimaal 85% met zo min mogelijk suiker, gesmolten in het pannetje
  • Meng Griekse yoghurt met bevroren bosvruchten voor instant-ijs.

Nog niet genoeg?

[1] Gourmetten met vis. Foodblogster Pauline laat zien hoe je zelf een complete visgourmet kunt klaarmaken. Er staan pittige garnalen, zalm met citroen en dille, coquilles met sinaasappel en dragon, kabeljauw met pancetta, gemarineerde tonijn en provencaalse visspiesjes op het gourmetmenu. Verder laat ze zien hoe je ravigottesaus en cocktailsaus kunt maken. Vervang in de cocktailsaus de ketchup door tomatenpuree, vanwege de toegevoegde suikers in de ketchup. Uiteraard laat je ook het brood achterwege. Verder een heel LCHF verantwoorde pagina.

Print Friendly, PDF & Email

2 REACTIES

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.