Vroeger maakte ik vaak gebonden soepen. Zoals broccoli of aspergesoep.

Geen roux meer

Voor het binden gebruikte ik dan een roux van boter en bloem. En eigenlijk maak ik het dan al mooier dan het was, want in feite gebruikte ik daarvoor margarine. Dat was tenslotte gezonder… werd gezegd. Gelukkig weet ik inmiddels beter. [1,2]

Tegenwoordig maak ik geen roux meer, omdat er gluten inzitten. Bloem bevat ook heel veel koolhydraten.

Het kan ook anders

Gelukkig zijn er ook andere manieren om een soep te binden.

Eidooiers

Je kunt bijvoorbeeld een soep wat binden met één of meerdere eidooiers. Roer hiervoor de eidooier los in een kommetje. Als je het geen probleem vindt om zuivel te gebruiken kun je er ook wat slagroom of crème fraîche aan toevoegen.

Voeg daarna een paar lepels soep aan het eidooiermengsel toe en roer het goed door. Voeg dit dan toe aan de warme soep. Roer de soep goed door, maar laat ‘m niet meer koken om te voorkomen dat ‘ie gaat schiften.

Groenten pureren

Groenten pureren is ook een goed manier om je soep wat dikker te maken. Breng de soep aan de kook en laat de groenten gaar worden.

Het is een goed idee om dan een deel van je groenten van te voren uit de pan te scheppen, wanneer deze nog beetgaar zijn. Voeg ze na het pureren weer toe. Of voeg klein gesneden rauwe groenten toe aan de hete soep na het pureren. Ze worden dan binnen korte tijd gaar in de hete soep, zelfs als je de soep uitzet.

Op die manier moet je toch nog kauwen als je de soep eet. Kauwen heet een belangrijke functie bij het verteringsproces. Het zorgt er tevens voor dat je bloedsuikerspiegel minder hard stijgt wanneer je de soep eet. Hoe meer je je voedsel fijnmaalt hoe sneller en hoe meer je bloedsuikerspiegel stijgt namelijk.

Konjacpoeder

Een hele goed andere manier is de soep binden met konjakpoeder. Dit is een heel gezond en koolhydraatarm bindmiddel. Echt ideaal. Het is nog niet zo bekend in Nederland, zeker niet als bindmiddel. Maar het is bezig met een opmars sinds ik begonnen ben met het zoveel mogelijk te bejubelen. [3] Het is ook nog niet makkelijk verkrijgbaar. Ik koop het zelf hier.

Bronnen

[1] Vet goed, dat vet! Blog die ik schreef over het belang van goede vetten. Deze blog gaat in op waarom we onterecht bang gemaakt zijn voor vet. Van vet word je niet dik en het veroorzaakt ook geen hart- en vaatziekten.

[2] Goed vet Er zijn nog veel misverstanden over wàt dan gezonde vetten zijn. Deze blog geeft een overzicht. Al die bronnen kun je aanboren om voldoende vet toe te voegen en van iedere maaltijd een smakelijke, vette en gezonde maaltijd te maken!

[3] Liever Konjak dan Cognac Uitgebreidere blog over koolhydraatarme manieren om soepen en sauzen te binden. Met veel aandacht voor konjakpoeder. Een zeer gezond koolhydraatarm alternatief voor de traditionele maizena-achtige papjes.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.