Toen ik laatst twee verschillende koolhydraatarme en zuivelvrije pizzabodems maakte, gaf ik ze ook twee verschillende toppings. Van de eerste bodem maakte ik een vegetarische pizza met gegrilde paprika, geitenkaas en walnoten. Bodem nummer 2 werd er één met vlees en groenten.

Zuivelvrij

Ik had de pizzabodems speciaal gemaakt zonder zuivel. Als alternatief voor mensen die zuivelvrij eten en waarvoor de Fathead pizza dus geen optie is. Omdat wij zelf niet zuivelvrij eten, heb ik onze pizza’s wel belegd met geraspte kaas. Door die weg te laten, maak je er eenvoudig een zuivelvrije pizza van.

Niet geschikt voor fase 2 en 3

Helaas is deze pizza niet geschikt tijdens fase 2 en 3 van de gezonde koolhydraatarme en vetrijke leefstijl van de Real Meal Revolutie. Dat ligt aan de bodem met amandelmeel. Amandelmeel is niet geschikt voor fase 2 en 3. Je kunt dan wel kiezen voor een pizza waarbij je het gehakt niet óp de pizza doet, maar waar je er juist een bodem van maakt.

pizza met gehakt, groenten en uitgebakken spekjes

  • Bodem:
  • 1 zuivelvrije pizzabodem #2
  • Spekjes en gehakt:
  • 200 g blokjes ontbijtspek
  • 400-500 g gehakt
  • Keltisch zeezout
  • (gehakt)kruiden of smaakmakers voor het gehakt (harissa en groene pesto)
  • Groenten:
  • kokosvet
  • 2 teentjes knoflook
  • circa 1 kg groenten naar keuze (ui, wortel, prei, champignons en paprika)
  • Italiaanse kruiden, himalayazout en verse peper
  • Overig:
  • ongeveer 1 1/2 dl gezeefde tomaten
  • Italiaanse kruiden, naar smaak
  • kaas naar keuze (jonge en oude kaas), zelf geraspt

pizza met gehakt, groenten en uitgebakken spekjes

  • Bodem: Maak het deeg voor de pizzabodem. Zet de bodem in een voorverwarmde oven (= stap 6 uit dat recept) wanneer je nog onveer 20 minuten bezig bent met de voorbereiding van de topping.
  • Spekjes en gehakt: Bak de spekjes uit. Laat ze niet te donker worden, want ze gaan nog even de oven mee in. Schep ze uit de pan.
  • Bak het gehakt rul in het spekvet. Breng het gehakt op smaak met de kruiden of andere smaakmakers. Tip: kies voor kruiden zonder zout of andere toevoegingen en voeg zelf gezond (Keltisch) zeezout toe.
  • Groenten: Maak ondertussen de knoflook en andere groenten schoon. Hak de knoflook en snijd de groenten in stukjes.
  • Voeg eventueel extra kokosvet toe aan het overgebleven bakvet van de spekjes en het gehakt. Roerbak de groenten hierin. Begin met uien en knoflook en daarna één voor één de andere groenten. Groenten die wat langer nodig hebben om gaar te worden, doe je eerder in de pan dan bijv. prei die niet zolang nodig heeft.
  • Breng de groenten op smaak met Italiaanse kruiden, peper en zeezout.
  • Overig: Maak een snelle verantwoorde pizzasaus door de gezeefde tomaten te mengen met Italiaanse kruiden. Breng op smaak met peper en Himalayazout.
  • Smeer de tomatensaus over de voorgebakken pizzabodem.
  • Schep achtereenvolgens het uitgebakken gehakt, de groenten en de uitgebakken spekjes op de pizza.
  • Strooi de geraspte kaas over de pizza.


Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.