Met koolhydraatarme en vetrijke ingrediënten kun je de meest fantastische gerechten maken. Het ene recept ziet er nog smakelijker uit dan het andere. Aan de ene kant is dit natuurlijk geweldig. Maar het heeft ook een keerzijde. Het kan je het gevoel geven dat je er altijd uitgebreid voor moet koken. Allerlei recepten voor nodig hebt. Dat zou je af kunnen schrikken. Zeker als beginner.

Dat is helemaal niet nodig. Maak het jezelf makkelijk!

K.I.S.S.

KISS staat voor ‘Keep it simple, stupid!’

Ofwel ‘hou het simpel, domkop’. Hmm… klinkt niet heel aardig. Maar de gedachte is wèl zinvol. Het principe komt uit de programmeurswereld. Daar ken ik het ook van. Ik heb een informatica achtergrond en dit principe werd er tijdens de opleiding ingestampt. Maak het niet moeilijker dan het is. Breng het terug tot de basis. Dan krijg je de meest elegante code. Goed onderhoudbaar ook. En je maakt de minste fouten.

Het principe kun je ook toepassen op leefstijl-aanpassingen. Als je wilt beginnen met mediteren, meer wilt gaan bewegen of gezonder gaan eten. Je kunt het ingewikkeld maken en afhaken. Of denken dat het ingewikkeld is en er niet aan beginnen. Niet nodig.

Relax….   KISS.

Begin eenvoudig

Zeker in het begin is het handig om je maaltijden terug te brengen tot de basis. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. Neem rustig de tijd om over te schakelen. Om de suikers en granen te ontwennen en voortaan vet als brandstof te gebruiken.

Dat heeft verschillende voordelen. Allereerst hoef je niet te gaan zoeken naar recepten. Dat scheelt tijd. Je hoeft geen ingewikkelde boodschappen te kopen. Op zoek naar ingrediënten die de buurtsuper niet heeft.

Koken hoeft op deze manier niet meer tijd te kosten dan voorheen. Je kunt dus rustig wennen. Jezelf inlezen in de gezondheidsvoordelen. Nog gemotiveerder raken zodat je nooit meer anders wilt.

Extra voordeel is dat je op die manier een gezònde basis legt. Niet alle koolhydraatarme recepten zijn even gezond. Ze missen de vetten of gebruiken de verkeerde. Bevatten zoetstoffen of gluten. Allemaal valkuilen waar je in het begin makkelijk in trapt. Leg eerst die gezonde basis en je prikt er later zo doorheen.

Zorg voor gezonde vetten en lekkere kruiden

Begin bij het begin. Zorg dat je alleen nog gezonde vetten in huis hebt. Kan dat al niet meer fout gaan.

Geen Croma, Blue Band, margarine, halvarine, vloeibare bakvetten. Geen plantaardige olie als zonnebloemolie, slaolie, maïsolie. Sla roomboter en kokosolie in om te bakken. Olijfolie voor koude toepassingen. Lees hier welke vetten je nog meer kunt gebruiken:  ‘Goed vet’.

Bewaar je Jozo zout voor in de winter. Kun je er je stoep mee ontdooien. Investeer in goed zeezout. Denk aan Himalayazout of het grijze, vochtige Keltisch zeezout. Wissel ook af, want in de ene soort zitten andere mineralen dan in de andere.

Wees niet bang voor zout. Je hebt het hard nodig. En je krijgt ook niet meer het (ongezonde) zout binnen waar bewerkte voedingsmiddelen vol mee zitten. Zout regelt zichzelf. Je lichaam geeft aan als je voldoende zout hebt gehad. Dan ‘draait’ de zoutreceptor (een soort ontvangertje) zich ‘om’ en heb je geen zin meer in zout. Dan draai je dus vanzelf een keer minder aan je zoutmolen.

Koop een pepermolen als je die nog niet hebt. Versgemalen peper is zo lekker! Zorg voor een basisvoorraad kruiden. Zonder toevoegingen welteverstaan. Denk aan paprikapoeder, nootmuskaat, kerrie en/of kurkuma (krukuma is heel gezond!), komijn, koriander. Knoflookpoeder en uipoeder. Italiaanse kruiden zoals oregano, tijm, basilicum. Breid je collectie gaandeweg uit.

Aan de slag

De basis is heel simpel. Bak een stukje vlees of vis. Kies vette soorten, want vet is goed.

Roerbak groenten. Koken of stomen is ook goed, maar voeg dan op je bord méér vet toe. Kies twee soorten groenten in plaats van één zodat je je aardappel niet mist. Of eet er een salade bij.

Breng je eten op smaak met je peper- en zoutmolen en je kruiden. Gebruik je bakvet. Gooi het nooit meer weg! Voeg olijfolie toe aan je salade. Doe een klont roomboter over je groenten.

Print de groene lijst van de Real Meal Revolutie en hang ‘m op. Zoveel keus voor een simpele en perfecte koolhyraatarme en vetrijke maaltijd!

Nog makkelijker?

Nog niet snel genoeg? Kies voor kant-en-klare gesneden en/of gewassen groenten. De supermarkten liggen er vol mee.

Wissel wel af, zodat je verschillende voedingsstoffen binnen krijgt.

Eieren, eieren en nog eens eieren

Vervang vlees of vis gerust door eieren. Bij ontbijt, lunch en/of avondeten. Eieren eet je nooit teveel. Het idee dat eieren je cholesterol verhogen, is achterhaald. Je lichaam heeft cholesterol hard nodig en wat je niet eet, maakt het zelf bij.

Eieren zijn zo ongeveer het meest ketogene voedsel wat je kunt vinden. Behalve orgaanvlees misschien. Koolhydraatarm. Mooie balans tussen vetten en eiwitten. Heel erg voedzaam. Eet ze gerust elke dag. Zoveel je wilt. Als je maar stopt als je vol zit. Maar dat geldt voor alles.

Met eieren kun je alle kanten op. Maak een snelle roerei of een omeletje voor ontbijt. Doe er wat groene bladgroenten bij en weg ben je. Eet er bacon of ontbijtspek bij. Wie zegt daar nu nee tegen? Of maak eens een quiche zonder bodem. Lekker, zowel warm als koud. Je kunt ze ook in muffin-vormpjes bakken. Ideaal om mee te nemen naar je werk.

Zorg dat er gekookte eieren in je koelkast liggen. Neem ze mee als eenvoudige lunch. Je kunt ze overal mee naar toe nemen. Zelfs in je jaszak 😉 . Samen met een avocado bijvoorbeeld.

Het hoeft niet duur te zijn

Je hoort wel eens dat koolhydraatarm en vetrijk eten duurder is dan ‘gewoon’ eten. Tijd voor het betere lange-termijn-denken. In het begin moet je misschien even investeren. Wat etenswaren weggeven. Er nieuwe voor in de plaats kopen. Maar kijk hierboven. Wat heb je eigenlijk ècht nodig? Wat kruiden en wat vetten. En je dagelijkse kost.

Kijk ook eens wat je niet meer koopt. Koek en snoep, zogenaamde gezonde tussendoortjes, pakjes en zakjes. Vaak ook niet goedkoop. Maar het belangrijkste? Op lange termijn blijf jij gezond(er)! Reken maar eens uit wat dat scheelt! In geld èn kwaliteit van leven.

Ja, ook ik ben voorstander van biologische groenten, wildgevangen vis en vlees van grasgevoerde beesten. Die geven de meeste voedingsstoffen en gezondste vetten. Maar kijk naar je eigen situatie. Kun of wil je dat niet betalen? Eet dan de niet-biologische variant. Jij hebt de regie. Ook dan maak je een enorme gezondheidsslag.

Vers is lekker, maar niet noodzakelijk. Koop gerust groenten of vis uit de vriezer. Vaak goedkoper.

“Amandelmeel, zoetstoffen, … het is allemaal zo duur. ” Klopt. Amandelmeel is een stuk duurder dan witte bloem. Pure stevia is een stuk duurder dan een pak suiker. Misschien maar goed ook! Anders zouden we nog meer geneigd zijn er veel van te gebruiken.

Het mooie? Je hebt het allemaal niet nodig. Het is zelfs heel goed om het vooral in het begin niet te kopen. Amandelmeel staat op de lichtrode lijst. Niet geschikt voor de fase waarin je wilt omschakelen naar vetverbrander. Ook niet als je wilt afvallen.

Suiker is uiteraard taboe, maar ook zoetstoffen kun je het beste vermijden. Zeker in het begin. Aan het gebruik ervan kleven allerlei nadelen. Zelfs aan degene van de grijze lijst van de Real Meal Revolutie. Ze staan ook niet voor niets op de grijze lijst. Zodra je mond zoet proeft, maakt je lichaam zich klaar voor de suikers die gaan komen. Dat is evolutionair zo geregeld. Je insuline gaat omhoog, zodat de suikers snel vervoerd zullen worden naar je cellen. Niet te lang in het bloed blijven. Want dat is gevaarlijk.

Komt de suiker dan niet (omdat je zoetstoffen gebruikt in plaats van suiker), gaan de nog aanwezige bloedsuikers naar je cellen. Hierdoor zakt je bloedsuiker teveel. Om weer aan suikers te komen geeft je lichaam hongersignalen af. Je gaat op zoek naar de volgende snack.  Je houdt dus de hang naar suiker zelf in stand. Je lichaam kan ook niet bij z’n eigen vetten vanwege de insuline-piek. Gewoon niet kopen dus. Zeker in het begin. Scheelt in de kosten en jij komt niet in de verleiding.

Minder honger

Ik ken geen betere manier dan de bovenstaande om snel en eenvoudig over te schakelen op vetverbranding. Om in ketose te raken. Je vermindert je koolhydraten drastisch, verhoogt je vetten en eet gematigd eiwitten. Je ontwent van je hang naar zoet.

Als je eenmaal een goede vetverbrander bent, dan zul je merken dat je minder honger krijgt. Zeker als je de tussendoortjes en de zoetstoffen weet te vermijden. Je lijf zal dan eerst de (beperkte) koolhydraten en vetten uit je maaltijd gebruiken als energie en daarna op zoek gaan naar z’n eigen voorraad. Op die plekken waar het vet het meest ongezond is voor ons lichaam. Precies waar wij het vaak ook weg willen hebben.

Heb je eenmaal minder honger, maak daar dan gerust gebruik van. ‘s Morgens geen honger? Schuif je ontbijt naar achter. Je lijf af en toe wat rust gunnen is heel gezond. Je zult merken dat je toch voldoende energie hebt. Méér zelfs. Want je lijf hoeft z’n energie niet in het verteren van je voedsel te stoppen. En we hebben allemaal voldoende voorraad om eens een maaltijd over te slaan.

Ook voor je verbranding is het niet erg om een maaltijd over te slaan als je lijf niet om eten vraagt. Mits je volgende maaltijd maar weer een gezonde is. Èn je dan weer eet tot je vol zit. Op die manier regelt je lichaam het vanzelf. De ene keer eet je wat meer, de andere keer wat minder. Ondertussen krijg jij mooi de voordelen van vasten. Zowel voor je gezondheid, als voor het gemak.

Tellen en wegen

Ik ben geen voorstander van het tellen van koolhydraten en al helemaal niet van calorieën. Om je eten op een weegschaaltje te leggen. Waarom zou je? Begin gewoon gezonder te eten en luister naar je lijf. Eet als je honger hebt, stop als je genoeg hebt. Zijn je honger- en verzadigingssignalen ‘van de wap’? Dat kan. Gevolg van ons suikergebruik en van wat de voedingsindustrie in ons eten stopt. Eet gezond en ze zullen herstellen.

Als je weegt en telt dan zie je dit nog steeds als een dieet. Dat is het niet. Dit is een gezonde manier van eten. Voor de rest van je leven. Je wilt toch niet de rest van je leven met een weegschaaltje onder je arm lopen? Bovendien, als je het als een leefstijl ziet, dan is er normaal gesproken ook geen haast. Toch?

Ik hoor wel eens: ‘Ja, maar in het begin had ik dat tellen echt nodig!’. Ik geloof daar niet zo in. Wel dat je dàcht dat je dat nodig had. Niet dat het echt nodig is. Eet zoals hierboven beschreven. Gebruik de lijsten uit de Real Meal Revolutie om te weten wat je wel en niet kunt eten. Lees de uitleg bij de lijsten. Dat is alles wat je nodig hebt.

Er is dus geen reden om langer te wachten. Aan de slag!

Succes!

Print Friendly, PDF & Email

7 REACTIES

  1. Goed en duidelijk geschreven! Ik zit net in een dip qua koolhydraatarm eten…dus voor mij precies op het goede moment! ?

    • Ellen, gewoon weer de draad oppakken en lekker doorgaan. Laat je niet kisten! Ik ben blij als ik een kleine bijdrage heb kunnen leveren. Succes!

  2. Ja dat ga ik zeker doen! Dank je wel! Ik ben altijd erg blij met je artikelen. Heel interessant allemaal. En zoals Marie José hieronder al zegt: je moet een boek gaan schrijven! 😉

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.