Oeufs en cocotte. Klinkt mooi, hè? Meteen ook heel sjiek. Eieren in een (braad)pan. Maar dan wel gebakken in de oven. Het is een Franse klassieker waarvan de basis heel erg simpel is.

David las er op een zondagochtend over in een column van Ronald Giphart en besloot om dit gerecht meteen maar eens uit te proberen. Lekker voor de zondaglunch. Het was gelijk een succes. Dit gaan we vaker doen!

En het mooie is, het is niet alleen een erg eenvoudig te maken recept, maar het past ook perfect in onze leefstijl. Je kunt op de basis van crème fraiche en ei ook nog eens eindeloos variëren. Je vindt daarom allerlei variatietips onderaan het recept.

Oeufs en cocotte

Recipe by David Riemens — Keto en zo

Ingrediënten

  • kokosvet (om in te smeren)

  • 1 potje crème fraîche (200 ml)

  • 1-2 el mosterd, naar smaak

  • verse groene kruiden (bieslook, basilicum)

  • 6 eieren

  • geraspte kaas

Stappen

  • Vet 2 kleine ovenschalen in met het kokosvet
  • Meng de mosterd door het potje crème fraîche.
  • Hak de groene kruiden en meng deze erdoor. Wij strooiden ze er op het eind over, maar erdoor lijkt me nog lekkerder, want dan zit het ook onderin.
  • Verdeel de helft van de mosterd- crème fraîche over de twee ovenschaaltjes.
  • Breek daar bovenop per ovenschaaltje 3 eieren.
  • Verdeel de rest van de crème fraîche erover.
  • Strooi nu de geraspte kaas erover.
  • Zet de ovenschaaltjes in een diepe braadslee gevuld met warm water. Zet het samen in een voorverwarmde oven van 180 graden Celcius.
  • Laat de eieren in circa 20 minuten gaar worden. Smakelijk!

Notities

  • Variatietip 1: alleen al met kruiden kun je eindeloos variëren. Gebruik je favoriete groene kruiden of gebruik bijvoorbeeld kerriepoeder of gerookte paprikapoeder.
  • Variatietip 2: voeg extra groenten toe zoals wat voorgebakken uien, prei, champignons en/of (gedroogde) tomaatjes, etc. De mogelijkheden zijn eindeloos.
  • Variatietip 3: Hou je niet van mosterd, laat het dan gewoon weg of vervang het door een eetlepel tomatenpuree of (zelfgemaakte) pesto. Of gebruik wat harissa voor een pittigere variant.
  • Variatietip 4: Maak een niet-vegetarische versie door er stukjes uitgebakken bacon, rauwe ham of stukjes zalm aan toe te voegen.
  • Variatietip 5: Gebruik andere (pittigere) soorten geraspte kaas of stukjes zachte kaas (zoals brie of geitenkaas)

Gezond worden en blijven in 4 stappen

De Real Meal Revolutie (RMR) is een vet gezonde koolhydraatarme methode, mede opgezet door prof. Tim Noakes. De methode wordt onderbouwd door recente wetenschappelijke inzichten over gezonde voeding. In RMR 2.0 worden 4 stappen gevolgd die zich achtereenvolgens richten op kennis, verbeteren van je gezondheid, een gezond gewicht door optimale vetverbranding en het vasthouden van dat gezonde gewicht voor de rest van je leven.

Hoe je dat doet kun je vinden op mijn blog en in het boek ‘Van GezondDorp naar GezondLand‘. En wil je meedoen, sluit je dan aan bij de Facebook groep ‘Het nieuwe eten: koolhydraatarm en vet gezond‘ die ik samen met Rianne beheer.

Behalve de crème fraîche staan alle ingrediënten op de groene lijst. Crème fraîche staat op de oranje lijst A. In fase 3 (vetverbranding) past 60 ml zachte zuivel per dag. In dit recept zit 100 ml zachte zuivel per persoon, maar uiteraard kun je dit aanpassen naar maximaal 60 ml. Dan kun je dit dus ook in fase 3 eten. Mits je verder geen andere producten van de oranje lijst gebruikt.

Ook geschikt voor eiervasten

Dit recept kun je ook zo aanpassen dat het past bij ‘eiervasten‘. Gebruik dan per 3 eieren maximaal 75 gram van kaas en crème fraiche samen en smelt na afloop 45 gram roomboter of kokosvet bovenop je schaaltje eieren. Laat de mosterd weg en gebruik niet teveel kruiden.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.