Voor mij is de tomatillo echt dé ontdekking van het jaar 2019! Tomatillo‘s zijn lekker stevig en smaken zoetzuur. En niet te vergeten; heel gezond!

Moestuin ervaringen

We hadden ze dit jaar voor het eerst in de moestuin. Dat gaat heel goed. Ze zijn makkelijk uit zaad op te kweken en de planten en vruchten groeien hier normaal gesproken goed. Heb je dus een (moes)tuin en zoek je nog een leuke aanvulling voor volgend jaar, denk dan eens aan de tomatillo.

Op tijd plukken

Vorige week hebben we de laatste geplukt. Eigenlijk een beetje te laat, want een aantal had geleden van de nachtvorst. Onder het lampionnetje worden ze dan een beetje donkerdoorschijnend. Ook verliezen ze daardoor hun smaak en houdbaarheid. Ze zijn trouwens ook gevoelig voor vocht. Als het veel regent komen er scheurtjes in. Vooral in rijpere exemplaren. Ze kleuren dan ook snel bruin rond de scheurrandjes. Ze zijn dan nog prima te eten, maar het ziet er niet zo mooi uit. Op tijd plukken dus.

Bewaren

Gave exemplaren kun je weken bewaren op een koele plaats. Ze rijpen dan ook nog wat na. Onrijpe vruchten zijn groen. Bij het rijpen worden ze steeds lichter, tot ze gelig worden. Als ze lichtgeel gekleurd zijn, zijn ze het lekkerst.

Het beste kun je de lampionnetjes er na het plukken meteen afhalen. Dan gaat dat heel eenvoudig. Laat je ze indrogen, dan zijn ze lastig te verwijderen.

Het wat plakkerige, was-achtige laagje wat onder het lampionnetje zit, beschermt de vrucht. Dat was je er dus het beste pas af voordat je ze gaat eten.

Veelzijdig toppertje!

De tomatillo’s zijn hier volop gebruikt. Onder andere in salsa, tonijnsalade, soepen en roerbakschotels. En in gefermenteerde salsa en de tomaten-tomatilloketchup. Beide kun je lange tijd bewaren.

We hebben nog wat tomatillo’s liggen, maar het seizoen loopt toch echt op z’n eind. Dat wordt wennen. Want het was zo ongeveer m’n vaste maatje bij de lunch geworden. De combinatie van gebakken ui, knoflook, tomatillo en tomaat is bijna niet te evenaren. Kruidig, zoet, zuur, hartig maar ook fris. Héérlijk bij eieren.

Zoete aardappel

Hier combineerde ik dat met stukjes zoete aardappel. Maar laat die gerust weg als je in fase 3 van de vet gezonde koolhydraatarme leefstijl van de Real Meal Revolutie zit.

Spiegelei met zoete aardappel en tomatillo

Recipe by Cora Hoskens — Keto en zo

Ingrediënten

  • Voor 1 persoon
  • 1 teentje knoflook

  • 1/4 ui

  • handjevol tomatillo’s

  • Optioneel: 1 kleine zoete aardappel

  • handjevol tomaatjes

  • kokosvet

  • (groen) zeezout (= zeezout met groene kruiden)

  • verse peper

  • 2-3 eieren

  • Om te garneren:
  • handjevol gemengde sla (bijv. rucola en veldsla)

Stappen

  • Maak alle groenten schoon. Hak de knoflook fijn. Snipper de ui. Snijd de tomatillo’s in partjes, de zoete aardappel in stukjes en de tomaatjes door de helft.
  • Smoor de ui en de knoflook in wat kokosvet. Voeg de tomatillo’s en stukjes zoete aardappel toe en laat ze op wat hoger vuur een beetje grillen. De tomatillo’s krijgen dan een mooie bruine kleur. Daar worden ze nog lekkerder van!
  • Voeg de tomaatjes toe en laat deze even lekker mee smoren totdat ze hun sap verliezen en dat een mooie saus gaat vormen. Breng de saus op smaak met het zout en de peper.
  • Maak kuiltjes in de saus en breek hier de eieren in. Laat de eieren gaar worden.

Notities

  • Als je wilt kun je op het eind even een deksel op de pan leggen, zodat de bovenkant van de eieren wat sneller stolt. Zelf doe ik dat niet. Ik vind het ook niet erg als het niet helemaal gestold is, want hoe rauwer hoe gezonder eigenlijk. Vandaar ook de zachte dooier.
  • Dit recept past geweldig bij de Real Meal Revolutie. Behalve de zoete aardappel staan alle ingrediënten op de groene lijst. Daarvan mag je dus in alle fases van deze vet gezonde leefstijl volop eten. Zoete aardappelen staan op de oranje lijst A en daar gelden wel beperkingen voor in fase 3. Je kunt ze gewoon weglaten, want ook zonder is de saus echt helemaal geweldig. Meer over de Real Meal Revolutie en de gekleurde lijsten vind je onderaan het recept.
  • Tomatillo’s worden niet genoemd op de gekleurde voedingslijsten van de Real Meal Revolutie. Waarschijnlijk zijn ze niet zo bekend in Zuid-Afrika waar de RMR vandaan komt. Maar geloof me, ze zijn heel erg gezond en passen prima op de groene lijst. Hier lees je er meer over.

Gezond worden en blijven in 4 stappen

De Real Meal Revolutie (RMR) is een vet gezonde koolhydraatarme methode, mede opgezet door prof. Tim Noakes. De methode wordt onderbouwd door recente wetenschappelijke inzichten over gezonde voeding. In RMR 2.0 worden 4 stappen gevolgd die zich achtereenvolgens richten op kennis, verbeteren van je gezondheid, een gezond gewicht door optimale vetverbranding en het vasthouden van dat gezonde gewicht voor de rest van je leven.

Hoe je dat doet kun je vinden op mijn blog en in het boek ‘Van GezondDorp naar GezondLand‘. En wil je meedoen, sluit je dan aan bij de Facebook groep ‘Het nieuwe eten: koolhydraatarm en vet gezond‘ die ik samen met Rianne beheer.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.