Zoals je eerder hebt kunnen lezen in ‘Zet eens vasten op je menu!’ zitten er heel veel gezondheidsvoordelen aan vasten. Ze waren voor mij de aanleiding om de eerste keer te gaan vasten en ze zijn de reden dat ik het nog steeds doe.

Naast gezondheidsvoordelen…

Toch zitten er ook andere voordelen aan vasten. Voordelen die niet direct gekoppeld zijn aan je gezondheid. Ook die wil ik belichten, want ze kunnen wel degelijk meetellen in je afweging of vasten ook iets voor jou zou kunnen zijn.

Je wordt flexibel qua eetmomenten

Een groot voordeel van vasten is dat het je qua eten heel flexibel maakt. Op elk moment kun je ervoor kiezen om niet te eten. Dit argument telt extra als je keto of LCHF eet. Dan staan gezonde keuzes namelijk niet altijd tot je beschikking. Met name als je niet thuis bent.

Natuurlijk kun je zelf wat meenemen, maar wat is er makkelijker dan gewoon de deur uitgaan en je geen zorgen te maken over eten. Is er iets wat je wilt eten, dan eet je het. En zo niet, ook prima. Of stel, je moet ineens overwerken. Geen probleem. Je werkt gewoon door en kunt je nog beter concentreren ook, omdat vasten zorgt voor een verbeterde hersenfunctie [1]. Eenmaal thuis kun je beslissen of je dan alsnog eet, of dat je je maaltijd simpelweg overslaat.

Je wordt flexibel qua brandstof

Vasten maakt je ook metabolisch flexibel. Door regelmatig te vasten train je je lichaam om eenvoudig en snel te schakelen tussen glucose en vet als brandstof. Bij een typisch koolhydraatrijk Westerse eetpatroon is je lichaam simpelweg verleerd hoe het over moet schakelen op het verbranden van vetten. Hoe vaker en/of langer je vast, hoe beter dit weer zal gaan. Je kunt dan lange(re) tijd zonder eten zonder dat je hongerig, moe of vervelend wordt en zonder dat je staat te trillen op je benen.

Het bespaart je tijd

Een ander voordeel is dat het je tijd oplevert. Als je één of meerdere maaltijden overslaat, scheelt dat je de tijd van het klaarmaken en opeten van je maaltijd en het opruimen / afwassen. Natuurlijk geldt dit argument met name voor momenten dat je niet alsnog moet gaan koken bijv. voor je partner en/of kinderen. Mij scheelt het veel tijd dat ik voor werkdagen geen uitgebreide salade meer hoef klaar te maken, omdat ik op die dagen alleen ‘s avonds eet.

Je kunt dus langer blijven liggen

Gerelateerd hieraan is het voordeel dat je ‘s ochtends langer in je bed kunt blijven liggen als je het ontbijt overslaat. Voor mij is dit geen argument, want ik ben een echt ochtendmens.  Maar voor iemand die ‘s ochtends wel liever nog wat extra tijd in bed doorbrengt, kan dit zeker een voordeel zijn.

Het houdt je scherp

Vasten houdt je ook scherp. Wie is er niet bekend met de ‘after lunch dip’? Na een maaltijd gaat je lichaam veel energie stoppen in het hele verteringsproces. Je kunt dat vaak merken doordat je dan even ‘inkakt’. Je wordt wat moe en slaperig, voordat je merkt dat je weer nieuwe energie krijgt. Heb je veel koolhydraten gegeten, dan komt een paar uur daarna ook nog eens de man met de hamer. Je bloedsuikerspiegel is dan zodanig gedaald, dat je lichaam bijna letterlijk zonder energie zit. Je moet weer eten en het hele proces begint weer van voor af aan.

Dit alles gaat aan je voorbij als je aan het vasten bent. Je bloedsuikerspiegel blijft lekker stabiel en je lichaam gaat over op het verbranden van vetten. Je hebt je eigen voorraad energie dus gewoon bij je. Bovendien krijg je extra energie omdat het noradrenaline niveau stijgt. Dit heeft een opwekkend effect. Als extra voordeel zorgt dat ervoor dat je verbranding tijdens vasten niet vertraagt [2], [3], [4]. Ook de aanmaak van het hongerhormoon ghreline lijkt je te helpen om scherp te blijven. [8]

Het bespaart je geld

Vasten is ook nog eens erg goedkoop. Ervaring en onderzoek wijzen uit dat vrijwel niemand de maaltijden die hij of zij heeft overgeslagen, later volledig weer inhaalt. Netto eet je minder, dus geef je er ook minder geld aan uit. Je kunt er bovendien voor kiezen om maaltijden buitenshuis over te slaan en daarna thuis te eten. In de meeste gevallen bespaar je daarmee flink.

Je wordt sterker

Tenslotte heeft vasten ook nog eens een heel positief effect op je lichaamssamenstelling. Ofschoon veel mensen bang zijn dat ze tijdens een vastenperiode hun spieren zullen gaan ‘opeten’ omdat ze geen eiwitten binnen krijgen, blijkt het tegendeel waar. Spiermassa wordt net in stand gehouden, door een aantal mechanismen.

Allereerst gaat tijdens het vasten de dagelijkse proteïnebehoefte sterk omlaag van zo’n 75 gram/dag naar 15-20 gram per dag. Via een proces genaamd autofagie worden hiervoor oude en defecte celdeeltjes gebruikt wat uitermate gezond is [5].

Bovendien stimuleert vasten de aanmaak van het menselijk groeihormoon. Dit hormoon zorgt er o.a. voor dat je spiermassa behouden blijft. Dus: tijdens vasten gebruik je vet als energie waardoor je vetmassa vermindert, terwijl tegelijkertijd je spiermassa behouden blijft. Tel uit je winst [6], [7].

En je kunt er goed mee afvallen

Naast de hierboven genoemde voordelen en de directe gezondheidsvoordelen genoemd in ‘Zet eens vasten op je menu!’, is vasten ook uitermate geschikt om af te vallen. Over de voordelen van vasten als methode om af te vallen kun je lezen in ‘Vast en val af’.

Bronnen

[1] How Does Fasting Affect Your Brain? Artikel van Jason Fung over de effecten van vasten op je hersenen en je hersenfunctie. Beschrijft o.a. dat door vasten de aanmaak van BDNF (Brain Derived Neurotrophic Factor) wordt bevorderd. Dit is eigenlijk het groeihormoon voor je hersenen en dit resulteert in verbeterde hersenfunctie en geheugen.

[2] How Fasting Affects Your Physiology and Hormones Blog post geschreven door Dr. Jason Fung over hoe vasten je fysiologie en hormonen beïnvloedt. Beschrijft o.a. de 5 stadia die je lichaam doormaakt als je gaat vasten. Legt uit dat vasten het gehalte aan noradrenaline laat stijgen en dat dit ons extra energie geeft en de verbranding stimuleert.

[3] Diëten of vasten? Een algemene inleiding in vasten en de effecten ervan op je hormonen. Onder andere de hormonen insuline, ghreline, noradrenaline en groeihormonen worden genoemd.

[4] Fasting and ghrelin – Part 29  Deel 29 uit de serie over vasten, door Dr. Jason Fung, die wereldwijd gezien wordt als autoriteit op het gebied van vasten. Dit deel gaat helemaal over het hongerhormoon ghreline en de onderzoeken die er naar gedaan zijn.

[5] Fasting and Autophagy – Fasting 25. Deel 25 uit de serie over vasten, door Dr. Jason Fung. In dit deel wordt uitgelegd hoe vasten de beste methode is om autofagie op gang te brengen. Het lichaam ruimt dan defecte en oude celdeeltjes op, bijvoorbeeld in de hersenen waardoor Alzheimer’s voorkomen kan worden. Ze worden afgebroken tot aminozuren en dit zijn bouwsteentjes voor nieuwe eiwitten. Deze worden gebruikt om ofwel glucose  (o.a. via gluconeogenese) ofwel nieuwe eiwitten te maken.

[6] Fasting and Muscle Mass – Fasting Part 15. Deel 15 uit de serie over vasten, door Dr. Jason Fung. Dit deel laat zien dat onderzoek heeft uitgewezen dat spiermassa behouden blijft tijdens vasten.

[7] Intermittent Fasting 101: How to Drop Fat and Build Muscle Fast Een blog van Abel James, alias The fat-burning man. Hij had ooit ernstig overgewicht, maar is nu een gespierde body builder. Hij eet een gezond low carb dieet en doet aan Intermittent Fasting (IF). Hij beschrijft de voordelen van vasten, waaronder de toename van het menselijk groeihormoon. Dit helpt je lichaam o.a. om vet te verbranden, spieren op te bouwen en het vertraagt het verouderingsproces.

[8] Hongerhormoon prikkelt aanmaak nieuwe hersencellen Artikel dat verwijst naar een onderzoek van Jeffrey Davies van de Swansea-universiteit in Wales die aantoonde dat het hongerhormoon ghreline cellen stimuleert te delen en te vermenigvuldigen. Het werd aangetoond in de hersencellen van muizen . Het hormoon verbetert hun leervermogen en geheugen, en het lijkt het aantal verbindingen tussen hersencellen te vergroten. Het kan verklaren waarom mensen mentaal scherper zeggen te zijn tijdens het vasten. Deze uitkomsten zijn ook zeer interessant met betrekking tot ziektes die de hersencellen laten afsterven, zoals Parkinson en Alzheimer.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.