Witlof heb ik leren eten bij m’n schoonfamilie. Daar was het een geliefd gerecht. Alhoewel David zelf er z’n buik eigenlijk wel van vol had. Te vaak moeten eten in z’n jonge jaren. Toen de witlof het erg goed deed in hun moestuin. Goedkoop en lang te bewaren. Daar werd dankbaar gebruik van gemaakt.

Gelukkig heeft hij witlof de laatste jaren wel weer leren waarderen. Want je kunt er de heerlijkste schotels mee maken. Vinden wij. Onze kinderen denken er (nog) anders over.

Niet koken maar bakken

Deze witlof met avocado en serranoham is een leuke en overheerlijke afwisseling van de bekende schotel met kaas en ham. Die is ook lekker, maar geef mij deze toch maar ;-). De vorige keer dat we witlof uit de oven aten, kookte ik de witlof een keer niet voor. Ik vond dat ideaal. Onder andere omdat er dan veel minder vocht uit de witlof vrij komt.

Deze keer volgde ik een idee van Nancy op en bakte de witlof even voordat deze de oven in ging. Ook een goed idee. De witlof wordt er nog lekkerder van.

Witlof met avocado en serranoham

Recipe by Cora Hoskens — Keto en zo

Ingrediënten

  • 4 stronken witlof

  • kokosvet

  • verse peper en Himalayazout

  • 1 avocado

  • groen zeezout‘ (= Keltisch zeezout met gedroogde groene kruiden)

  • 8 plakjes kaas

  • 4 el pesto

  • 8 plakken serranoham

  • Optioneel:
  • 6 el crème fraîche, gemengd met wat peper en gedroogde peterselie

  • kerstomaatjes; voor gegrilde tomaatjes voor bij de witlof

  • olijfolie

Stappen

  • Snijd elke stronk witlof in de lengte doormidden. Verhit wat kokosvet in een braadpan en bak hierin de stronkjes mooi goudbruin aan twee kanten. Op deze manier zal de witlof straks nog een beet hebben. Hou je meer van wat zachtere witlof, voeg dan een beetje vocht toe en laat de witlof een beetje garen met de deksel op de pan (met een kleine opening).
  • Leg de stronkjes in een ovenschaal met de platte kant naar beneden. Bestrooi ze met de verse peper en het Himalayazout.
  • Snijd de avocado doormidden en schep met een lepel de avocadohelften uit de schil. Probeer ze daarbij heel te laten. Als een avocado heel rijp is, lukt het soms ook om de schil eraf te pellen. Leg op elk stronkje een plak avocado. Bestrooi met het ‘groene zeezout’.
  • Leg op elke stronk een plakje kaas en verdeel de pesto hierover.
  • Vouw elk plakje serranoham rond een stronkje witlof. Verdeel daar (optioneel) de kruiden crème fraîche op.
  • Halveer (optioneel) de kerstomaatjes. Laat ze voor het gemak nog net met een randje aan elkaar zitten, dan liggen ze stabieler. Leg ze in de ovenschaal naast de witlofstronkjes. Bestrooi ze ook met het ‘groene zeezout’. Sprenkel er wat olijfolie over.
  • Bak de schotel ongeveer 30 – 40 minuten in de oven op 175 graden Celcius tot de witlof (beet)gaar en de serranoham mooi goudbruin en krokant is. Smakelijk!

Notities

  • Behalve de crème fraîche staan alle ingrediënten op de groene lijst van de Real Meal Revolutie en het boek ‘Van GezondDorp naar GezondLand’. Daar kun je dus naar hartelust van eten tijdens alle fases van deze koolhdraatarme leefstijl met gezonde vetten. Crème fraîche staat op de oranje lijst A. Daarvoor gelden wel beperkingen tijdens fase 3; de vetverbrandingsfase. De crème fraîche is optioneel, maar de hoeveelheid die in het hele recept zit is 60 ml. Precies wat je op een dag mag eten, als je verder geen andere producten van de oranje lijst A eet. Dus je zou zelfs de hele schotel in je eentje kunnen opeten. Maar of dat een aanrader is….?

Gezond worden en blijven in 4 stappen

De Real Meal Revolutie (RMR) is een vet gezonde koolhydraatarme methode, mede opgezet door prof. Tim Noakes. De methode wordt onderbouwd door recente wetenschappelijke inzichten over gezonde voeding. In RMR 2.0 worden 4 stappen gevolgd die zich achtereenvolgens richten op kennis, verbeteren van je gezondheid, een gezond gewicht door optimale vetverbranding en het vasthouden van dat gezonde gewicht voor de rest van je leven.

Hoe je dat doet kun je vinden op mijn blog en in het boek ‘Van GezondDorp naar GezondLand‘. En wil je meedoen, sluit je dan aan bij de Facebook groep ‘Het nieuwe eten: koolhydraatarm en vet gezond‘ die ik samen met Rianne beheer.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.