Ik ben een enorme fan van zelfgemaakte zaden- en pittencrackers. Ruim twee jaar nadat ik ze voor het eerst maakte, kan ik nog steeds enorm genieten van deze knapperige ‘boterham-vervanger’.

Lekker om mee te variëren

Ik vind het leuk om te variëren en meestal hebben we verschillende soorten crackers op voorraad. Inmiddels heb ik heel wat recepten geprobeerd en her en der aangepast.

Met of zonder psylliumvezels

Hieronder vind je een overzicht van mijn meeste gebruikte recepten.  Ingedeeld naar mèt of zònder psylliumvezels.  Psylliumvezels worden in veel zaden- en/of pittencrackers gebruikt als middel om de boel te binden. Maar er zijn ook andere manieren om te zorgen dat je cracker na het bakken niet uit elkaar valt. Zo kun je een deel van de zaden, bijvoorbeeld het lijnzaad, fijnmalen en het dan laten binden met water. Zelf gebruik ik ook graag ei als bindmiddel in de crackers. Dat maakt ze extra gezond en ook lekker stevig. De crackers met psylliumvezels zijn over het algemeen wat brosser.

Lekkere kruimels

Tenslotte nog een tip die ik kreeg van één van de deelneemsters van GezondDorp Leende. Deze tip staat ook op hun Facebook pagina: Maak een lekker borrelhapje van de kleine stukjes die overblijven op je bakplaat als je zadencrackers hebt gebakken. Knijp ze fijn en doe er een flinke klont koude boter en flink wat geraspte kaas bij. Kneed dit  goed door elkaar en draai er balletjes van. Rol deze door geraspte Parmezaanse kaas. Laat ze opstijven in de koelkast zodat de boter weer hard wordt en… smullen maar! Mij lijkt het ook leuk om ze door fijngesneden verse kruiden, zoals. bieslook, peterselie en/of dille, te rollen.

Overzicht

Hieronder dus het overzicht van de crackers. Per cracker staat er een titel en een korte omschrijving. Als je op de titel klikt zie je het recept zoals ik het voor mezelf heb aangepast en gebruik. In de omschrijving staat bij de meeste recepten ook een verwijzing naar het originele recept.

In de blog ‘Boterham in de ban’ lees je wat algemene dingen over hoe je noten- en zadencrackers het makkelijkst kunt maken. En m’n meest recente eigen creaties lees je hier: Groenten- en zadencrackers en noten-zaden crackers.

Crackers zonder psylliumvezels

Knapperige zadencrackers

Dit zijn de crackers die ik het vaakst maak. Het oorspronkelijke recept komt van Brenda Kookt. Ik verving het water door een combinatie van ei en olijfolie. Hierdoor worden de crackers lekker stevig. Ook strooi ik een deel van de pitten en het sesamzaad pas op het laatst over de crackers. Dat staat zo mooi. Ik vind deze crackers met name ook lekker door de Parmezaanse kaas. Dat is ook een eigen toevoeging. Vaak strooi ik ook op andere crackers wat geraspte Parmezaanse kaas voordat ze de oven in gaan.

Multi noten en zadenknäckebrood en crackers met amandel- en kokosmeel

Een andere favoriet van me is het multi noten en zadenknäckebrood van de vegetariërsbond. Deze zijn erg lekker door de noten die door de zaden gemengd worden. Ook zijn ze extra gezond door de toegevoegde kokosolie.

Het andere recept is een aangepaste versie van de crackers van Dayennes foodblog. Ik vond haar crackers met kokosmeel namelijk wel lekker, maar ook een beetje te bros en daardoor breekbaar. Ik gebruik daarom een andere verhouding van amandelmeel en kokosmeel.

Lijnzaadcrackers

Eén van de eerste boeken die ik las over glutenvrij en suikervrij eten was het Broodbuik boek. Els van de website Els Kookt&sport heeft een recept van de lijnzaadcrackers op haar website gezet. Deze crackers bevatten qua zaden alleen lijnzaad en een beetje sesamzaad. Hieraan worden wel allerlei kruiden toegevoegd. Al bij al geeft dit toch weer een heel ander resultaat dan de meeste andere crackers. Leuk om mee af te wisselen.

‘Hoe word je 100’ lijnzaadcrackers

Nadat ik de tv-serie “Hoe word je 100” had gevolgd, wilde ik hun crackers wel eens proberen. Het recept verschilt eigenlijk alleen in de hoeveelheid zaden en pitten per soort. Ze zijn eenvoudig te maken, maar persoonlijk vind ik het fijner om eieren, kokosvet of olie te gebruiken in plaats van alleen maar water. Dat geeft wat meer bite. Wel vind je nog een tip over hoe je zeewiercrackers kunt maken. Goed om je jodiumgehalte aan te vullen!

Snelle crackers

Hier vind je nog een cracker waar je geen psylliumvezels voor nodig hebt. Deze komt van de GezondDorp Facebook pagina. Ik heb ze zelf nog niet gemaakt, maar deze staat te boek als ‘snelle cracker’ en mag dus niet ontbreken. Want snel is soms ook handig. Lijkt me leuk om een keer te ‘timen’ hoe snel ik ze kan maken!

Crackers met psylliumvezels

Psylliumvezels zijn de vezelige buitenste zaadhuiden van de psylliumzaden. Dat zaad ook wel vlozaad genoemd. In bakrecepten kom je meestal de vezels tegen ofwel de tot poeder gemalen vezels. Het heet dan psylliumvezels (in het Engels psyllium husk) of psyllium(vezel) poeder (in het Engels psyllium husk powder).

Je kunt psylliumvezels dus kopen als gemalen poeder of in een vezeligere vorm. Het poeder geeft een veel donkerder resultaat en bindt sterker. Soms hoor ik zelfs dat het poeder een groenachtig bakresultaat geeft. Ik heb zowel het poeder als de vezels gebruikt en geef voorkeur aan de vezels. Ik ben er nog niet helemaal achter of je het één altijd zomaar door het ander kunt vervangen. Tot nu toe is het met de crackers altijd goed gegaan.

Endurance crackers

De crackers die je hierboven ziet zijn de ‘Endurance crackers’ van de veganistische website 86 lemons. Dit recept bevat verse ui en knoflook en geeft de suggestie om extra verse of gedroogde kruiden toe te voegen. Dit geeft een heerlijk kruidig resultaat. Hierdoor is deze cracker eigenlijk het lekkerst met enkel een flinke lik roomboter.

Ik voegde trouwens ook wat psylliumvezels toe. Mijn recept vind je als link in de titel boven de foto.

Pitten lijnzaad crackers

Ik heb ook geëxperimenteerd met het recept van de pitten lijnzaad crackers van Anna-Karina die je vind op haar wegsite Koolhydraatarmrecept.nl. Eigenlijk moeten daar 5 + 5 el water bij. Ik vervang tegenwoordig de laatste 5 el water door 1 ei en 1 tl psylliumvezels.

Chiazaadcrackers

Ook op de bekende Zweedse site van DietDoctor.com vind je een recept voor Keto zadencrackers. Je maakt ze met lijnzaad of met chiazaadjes. Maar uiteraard kun je ook zelf variëren. Je kunt het amandelmeel op het recept nog vervangen door sesamzaadjes. Zo maak je het recept vrij van noten.  De Nederlandse vertaling van het recept staat hierboven in de titel van dit stukje. De zaden en pitten staan vermeld met inhoudsmaten in plaats van gewicht.

Crackers à la Luc

Tijdens het low carb weekendje waarover ik schreef in de eerste blog ‘Zonnige quiche’ maakte Luc heerlijke brosse en luchtige crackers. Niet zo op de bakplaat, maar in vormpjes. Je hebt er wel xanthaangom voor nodig. Sinds ik dat gekocht heb, maak ik ook deze  regelmatig.

Crackers van Annelies

Tijdens datzelfde weekend bakte één van de andere deelneemsters haar crackers. Ze maakte ze zo vaak dat ze geen recept meer nodig had. Later zag ik dat het de sesamcrackers van de DietDoctor site zijn.

Print Friendly, PDF & Email

8 REACTIES

  1. Hi Cora…ben door een vriendin gewezen op je blog. Leuk al die recepten en je commentaar er bij! Vandaag heb ik de crackers gemaakt Brenda kookt, maar dan met jouw tip om het water te vervangen door olie en ei. Goed gelukt ?

    • Hoi Ellen, bedankt voor je reactie. Vind ik erg leuk! Die crackers van Brenda zijn lekker, hè? De Endurance crackers ook trouwens. Dat hoor ik van meer mensen.

  2. Ik ben een beetje aan het experimenteren met de crackers die allemaal op je site staan. Vandaag heb ik de crackers gemaakt van de vegetariers bond. Die zijn ook super lekker! Ze zijn alleen wat brozer, maar de smaak is erg goed!

    • Wat leuk, Ellen dat je er nu verschillende aan het proberen bent. Die van de vegetariërsbond is ook één van mijn favorieten. Ik vind ze heel lekker. Bij mij zijn ze niet zo heel erg bros, maar je zou altijd een deel van het water door een ei kunnen vervangen. Ik doe dat ook wel eens in een cracker-recept. Of ik bestrijk ze voor ik ze in de oven doe met losgeklopt ei. Dat helpt ook.

  3. Heb het uitgeprobeerd. Wat langer in de oven en een eitje bij het deeg. Dat werkt prima, het zijn nu lekkere knapperige crackers geworden. Heerlijk!
    Wat ik trouwens ook aan het proberen ben zijn de hartige taarten waar je het op je andere pagina over had. De boerenkool prei (verrukkelijk) heb ik al geprobeerd en vanavond staat de gehakt met bami/nasi groenten op het menu. Dus al met al ben ik erg blij dat ik gewezen werd op je site! Staat er allemaal erg duidelijk op, ik hoef niet steeds te gaan zoeken naar een andere site, omdat je de links er al bij hebt staan. Ik ben altijd op zoek naar fijne recepten dus ben blij met jouw ideeën en recepten!
    😉

    • Hoi Ellen,
      Wat een fijne reactie weer! Dat is zo leuk om te horen. Fijn dat de crackers nu beter gelukt zijn. Ik ben heel benieuwd naar je hartige taart met bami- en nasigroenten! Die vind ik zelf heel lekker.

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.