Weet je wat ik het moeilijkst vond om op te geven toen ik koolhydraatarm en vetrijk ging eten? Het waren niet de koeken, niet het gebak, niet het snoep. Nee, het was het brood.

Brood is eigenlijk net suiker

Wij bakten altijd zelf brood in allerlei smaken. Liefst met veel granen, zaden en pitten. Heerlijk, zo’n dikke snee met kaas! Maar toen ik leerde dat zelfs bruìne boterhammen je bloedsuiker erger doen stijgen dan pure suikerklontjes, wist ik dat ik ze op moest geven. De knop moest om. Voortaan was het enkel nog genieten van de geur. Maar dat was wel even ‘een dingetje’.

Maar wat eet je dan?

Want wat eet je dan voor ontbijt of lunch? Ik had gelezen over eieren met spek en groenten voor ontbijt, maar daar had ik ‘s ochtends geen zin in. In het begin zag ik daarom niet veel meer ontbijtmogelijkheden voor mezelf dan gekookte eieren met kaas en saladegroenten.

‘s Middags at ik een grote bak sla. Die was dan gevuld met groenten, kaas, noten, zaden, pitten en olijfolie, walnootolie en lijnzaadolie.

Crackers ‘to the rescue’

Nu eet ik graag eieren, maar die gekookte eieren ‘s ochtends was ik op den duur wel beu. Daarom was ik blij toen ik zaden- en pittencrackers ontdekte. Voor mij zijn het echte ‘life-savers’. Ik heb altijd wel een voorraadje in huis en mis m’n boterham helemaal niet meer.

Zaden- en pittencrackers kun je eenvoudig zelf maken. Je kunt er ook alle kanten mee op. Lekker bij het ontbijt of de lunch. Of eet ze bij een soep of salade als vervanging van brood of croutons. Zet ze eens op tafel bij de borrel en beleg ze met Franse kaasjes of salades. Of serveer ze bij een kaasfondue.

Besmeer ze rijkelijk met roomboter of kokosvet en beleg ze met van alles en nog wat. Gebruik kaas, vleeswaren, (kruiden)roomkaas, zalm, gekookt ei, schijfjes tomaat of komkommer, avocado, (rucola)sla, kiemgroenten etc.  Je kunt het zo gek niet bedenken. Als je niet te streng hoeft te zijn met koolhydraten is hummus ook erg lekker en gezond!

Mengen, uitsmeren, bakken en klaar!

In de basis zijn de verschillende recepten voor zaden- en pittencrackers eigenlijk hetzelfde. Meng zaden en pitten met water, ei of olie. Variëer met extra kruiden, fijngehakte noten en/of kaas. Laat het even staan, zodat de boel lekker plakkerig wordt. Smeer het uit over een bakplaat en dan hup, de oven in.

Het uitsmeren lukt bij veel recepten het beste door het tussen 2 vellen bakpapier (of speciale herbruikbare bakvellen) uit te rollen met de deegroller en daarna het bovenste vel te verwijderen. Als dat niet lukt omdat het deeg daarvoor te plakkerig is, kun je het met de bolle kant van een lepel uitsmeren. Of druk ze met de bolle kant van een lepel in een vormpje. Ook leuk om met de kinderen te doen.

Let op voor verbranden

Hou er tijdens het bakken rekening mee dat zaden, noten en pitten gevoelig zijn voor verbranden. Dan worden ze te donker en gaan ze bitter smaken. Het is ook niet gezond. Zonde! Ik zet ze tegenwoordig liever op een wat lagere temperatuur (bijv. 165 graden Celcius in de hete-luchtoven) en laat ze dan wat langer staan. Als ik ze begin te ruiken dan draai ik ze een keer om, om ook de onderkant te laten drogen.

De nagel-test

Vaak zijn er dan al crackers aan de rand van het bakblik die goed zijn. Je kunt ze dan niet meer echt goed indrukken met een nagel. Die haal ik er dan uit en daarna wissel ik de crackers die aan de buitenkant liggen met degene in het midden. Daarna controleer ik elke 3-5 minuten en haal steeds degene eruit die klaar zijn. Op het moment dat ze allemaal bijna klaar zijn, zet ik ook wel eens de oven uit en laat ze daarna na-garen.

Wij hebben een oven waarin je 3 bakblikken tegelijk kunt bakken. Ik maak vaak een aantal verschillende tegelijk. De één is dan wel wat eerder gaar dan de andere, maar dat is een kwestie van in de gaten houden.

Even oppimpen

Nog een tip: als de crackers toch niet helemaal knapperig geworden zijn, of als ze na een tijdje niet meer knapperig zijn, kun je ze eenvoudig even opbakken.

Inmiddels ben ik 2 jaar verder en heb ik menig recept uitgeprobeerd en aangepast. Voor het gemak heb ik ze verzameld in deze aparte blog: ‘Zaden- en pittencrackers’

Ontbijt overslaan kan ook

Overigens is het niet zo dat ik nu altijd crackers eet als ontbijt en lunch. Tegenwoordig sla ik regelmatig m’n ontbijt en soms ook lunch over. Daarmee geef ik m’n spijsverteringsstelsel rust en m’n lichaam de kans om eerder opgeslagen energie (vet dus) te gebruiken. Het zorgt ook voor extra ketonen. Meer hierover lees je in blogs over vasten. Eet ik wèl ontbijt, dan staan er crackers op het menu.

Print Friendly, PDF & Email

2 REACTIES

  1. Hoi Cora.
    Bedankt voor de fijne blog over je crackers.
    Mooi bij elkaar zo.
    Als de crackers op zijn die ik nu heb wil ik voor het eerst de crackers bakken met de husk die ik nu gekocht heb.
    Ik ben heel erg benieuwd.
    Groetjes Marie José

    • Hoi Marie-José,
      Dank je wel! Ja, nu is het wat overzichtelijker. Die vezels zijn echt wel fijner, vind ik zelf. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.
      Groetjes, Cora

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.