8 Goed vet

In deze blog geef ik je simpelweg een overzicht van gezonde vetten. Wat gezonde vetten zijn en wat niet, druist helemaal in tegen alles wat ons nog steeds verteld wordt. Hoe dat komt, staat allemaal uitgelegd in een andere blog ‘7 Vet goed, dat vet’.

Gezonde vetten om te bakken en braden:

  • dierlijk braadvet, zoals reuzel (= spekvet), of ganzen-, of eendenvet
  • kokosvet [7],[8]
  • roomboter, liefst grasboter (veel meer omega 3)
  • ghee (geklaarde roomboter)

Gezonde vetten voor koude toepassingen

Gebruik deze vetten bijvoorbeeld voor dressings of mayonaise. Koop bij voorkeur koudgeperste, ongeraffineerde soorten.

  • olijfolie
  • walnootolie
  • lijnzaadolie
  • avocado-olie
  • pompoenpitolie
  • hennepolie
  • sesamzaadolie

Andere bronnen van gezonde vetten:

  • vette vissoorten – één van de beste bronnen van omega 3: zalm, makreel, haring, sardines, paling, tonijn, forel, poon en ansjovis. Ingevroren vis is vaak goedkoper en ook een prima keus.
  • schaal- en schelpdieren en algen
  • vette vleessoorten, liefst biologisch. Kies bij voorkeur voor onbewerkt vlees. Koop vlees van dieren die hun eigen natuurlijke dieet hebben gehad. Voor runderen betekent dit: gras in plaats van graan. Dan bevat het vlees veel omega 3 (ontstekingsremmend) in plaats van omega 6 (ontstekingsbevorderend).
  • Photo by Natalie Rhea Riggs on Unsplash

    eieren, eieren en nog eens eieren, liefst biologisch. Eieren zijn echt super food. Om dezelfde reden als hierboven koop je het liefst eieren van kippen die zelf in de wei hun natuurlijke kostje bij elkaar hebben kunnen scharrelen.

avocado’s

  • noten, ongebrand: walnoten, pecannoten, macademia, hazelnoten, amandelen, paranoot. Let op met cashewnoten en pistachenoten. Deze bevatten relatief veel koolhydraten. Vermijd pinda’s ook zoveel. Dat zijn eigenlijk ook geen noten maar peulvruchten en bevatten veel koolhydraten en omega 6.
  • zaden en pitten: chiazaad, ongebroken lijnzaad (of zelf malen!), sesamzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten, hennepzaad.
  • als je zuivel verdraagt: volle zuivelproducten met een hoog vetgehalte en ongezoet: volvette kaas, Griekse yoghurt, slagroom, crème fraîche, mascarpone, roomkaas.
  • zelfs groenten bevatten vet – ja echt! – : met name groene bladgroenten zoals: boerenkool, broccoli, spinazie, chinese kool en groene kool, prei, witlof, sla en alfalfa, maar ook bloemkool, spruitjes en groene en rode paprika’s. Toevallig zijn dit ook nog eens groenten die heel goed passen binnen een LCHF dieet. Leuk om te weten, maar om voldoende vetten binnen te krijgen zet het eten van groenten geen zoden aan de dijk. Daarvoor is de hoeveelheid vet te klein. Je zult het dus echt moeten aanvullen met andere vetten.

Een aantal bronnen die ik gebruikt heb:

[1] Wat zijn gezonde oliën? Bespreekt per type olie of ze gezond, neutraal of ongezond zijn. Houdt daarbij ook rekening met duurzaamheidsaspecten.

[2] Wat zijn gezonde oliën & vetten? Bespreekt per olie- of vetsoort of deze gezond is.

[3] Top 7 vette vissoorten! Beschrijft de gezondheidsvoordelen van vette vis. Niet alleen omega 3, maar ook allerlei vitamines en mineralen. Ik tel overigens geen 7 soorten in dit artikel, maar misschien heb ik wat gemist. Toch te weinig vis gegeten misschien?!

[4] Vette groente Artikeltje over vetten in groenten. Vanuit het perspectief van een vegetariër.  — [ Update mei 2019: artikel is niet langer beschikbaar -> daarom heb ik de link verwijderd]

[5] Goede vetten en slechte vetten deel 5: fruit en vegetarische opties Wederom een artikel over vetten in groenten (en fruit).

[6] Top 10 van gezonde vetten Een top 10 van gezonde vetten, waaronder groenten.

[7] Wat het voedingscentrum niet weet over kokosolie Omdat er in kokosolie veel verzadigd vet zit, wordt het nog steeds als gevaarlijk gezien. Lees m’n blog ‘7 Vet goed, dat vet’ nog maar een keer door als dat je toch weer aan het twijfelen brengt. Dit artikel beschrijft dit ook nog eens en belicht ook de voordelen van kokosvet. Laat je niet van de wijs brengen! Kokosolie past perfect in een koolhydraatarm en vetrijk / ketogeen dieet, met z’n middellange keten vetzuren, die gemakkelijk in ketonen worden omgezet.

[8] 20 coconut oil benefits Een Engelstalig artikel over bewezen gezondheidsvoordelen van kokosolie. Je kunt in het artikel doorklikken naar wetenschappelijke artikelen.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.