Gezond koolhydraatarm en vetrijk eten à la Real Meal Revolutie

In de Facebook groepen ‘Keto in de Kempen‘ en ook ‘Het nieuwe eten, koolhydraatarm en vet gezond!‘ richten we ons op een ‘vet gezonde’ koolhydraatarme leefstijl.  In grote lijnen doen we dat volgens de Real Meal Revolutie methode. Kortgezegd, de RMR. De revolutie van het èchte eten dus. Koolhydraatarm èn vetrijk. De weg naar een betere gezondheid. Op korte, maar zeker ook op de lange termijn.

In de groepen delen we informatie en recepten. À la Real Meal. Dat is onze ruggegraat. We vullen aan met eigen ervaring en kennis. Altijd met een gezonde insteek.

Wààrom lees je in het boek

Wil je meedoen met deze FB groep(en) dan is het slim om het bijbehorende boek te lezen. Het heet ‘Koolhydraatarm, suikervrij, vetrijk – Het nieuwe eten volgens De Real Meal Revolutie’ en is geschreven door Prof. Tim Noakes. Het boek beschrijft een gezonde manier van koolhydraatarm èn vetrijk eten. Gebaseerd op onbewerkt, ècht eten. Weg met de pakjes en de zakjes.

In het boek wordt uitgelegd waarom deze manier van eten zo gezond is. Hoe het bijdraagt aan een gezond gewicht en een vitaal leven. Ook voor ouderen. Zonder de talloze ziektes die niet aan je leeftijd blijken te liggen maar aan hoe je geleefd en gegeten hebt. We kunnen er dus zelf iets aan doen. Héél veel zelfs.

Een heleboel voedingsadviezen blijken helemaal niet kloppen. Terwijl ze er toch al tientallen jaren ingehamerd zijn. Het boek geeft daarvan ook de wetenschappelijke onderbouwing. Heel belangrijk. Want pas als je echt overtuigd bent van die nieuwe waarheden, kun je ze ten volle omarmen. En oude angsten loslaten. Zoals voor vet. Gezonde vetten zijn belangrijk voor onze hersenen en goed voor hart en bloedvaten! Bewerkte voeding met veel suikers en slechte vetten niet.

De gezonde recepten in het boek helpen je op weg.

Update augustus 2019: Sinds mei dit jaar staat de informatie over deze gezonde leefstijl ook beschreven in het boek ‘Van GezondDorp naar GezondLand‘. Dit is een boek uitgegeven door de Stichting GezondDorp, waar ik als mede-auteur aan meegewerkt heb. In het boek staan bovendien de ervaringen, resultaten en favoriete recepten van deelnemers aan GezondDorp.

Hóe vertellen wij je

De RMR gelooft niet in het tellen van calorieën.  Eet wanneer je honger hebt en eet dan tot je vol zit. Zo simpel is het. Ze geloven ook niet in het tellen van koolhydraten, eiwitten en vetten. Of het wegen van alles wat je eet. Terug naar de basis. Naar je gevoel.

Toch geeft de RMR wel houvast. Over wat je wèl en wat je niet mag eten. Sommige dingen nooit meer; andere bijna nooit meer. Tijdelijk even niet of wat minder.

Gekleurde voedingslijsten geven daarover duidelijkheid. De ‘nooit meer’-lijst is rood en bevat alleen producten die voor niemand gezond zijn. Die alleen maar bijdragen aan welvaartsziektes. Niet aan je gezondheid.

Er is ook een groene lijst. Met alle ‘mag altijd’-dingen erop. Je hoeft dus zeker geen honger te hebben. Integendeel. Je kunt de meest fantastische maaltijden eten. Want er zijn ook nog twee oranje lijsten. Niet verboden, maar soms wel beperkt. Tijdelijk dan toch. De lichtrode en de grijze lijst sluiten het rijtje. Kom ik later op terug.

Tijdens het volgen van de RMR methode doorloop je 4 fasen. Tijdens die fasen gebruik je de gekleurde lijsten op verschillende manieren. Sommige mensen hebben hierbij wat hulp nodig. Die hulp vind je niet in het boek. Helaas staan de meeste recente lijsten ook niet in het boek.

Daarom willen wij helpen. Op een manier dat we zoveel mogelijk mensen kunnen bereiken. Die daar behoefte aan hebben.

We ondersteunen ze tijdens hun zoektocht. Dat is onze passie. Informatie halen we uit het boek. Van de RMR website. We gebruiken opgedane kennis en ervaring. En ons gezonde verstand.

Vandaar m’n blog. En de Facebook groepen. In ‘Het nieuwe eten, koolhydraatarm en vet gezond!‘ leggen we de RMR principes uit. Beantwoorden vragen. Delen recepten. Alles met nadruk op gezondheid. Net als de RMR.

Ik heb de meest recente gekleurde voedingslijsten vertaald naar het Nederlands. Want in het boek zijn ze verouderd. Helaas.

Ik heb ook een verkorte versie van de voedingslijsten gemaakt die je op 2 A4-tjes kunt printen. Daar staat alleen geen uitleg bij hoe je de lijsten toepast tijdens de vier fases.

We plaatsen alleen recepten die getoetst zijn aan die nieuwe lijsten. Elk recept is dus gezond, koolhydraatarm en vetrijk. We hebben al wat ‘groene’ recepten geplaatst. Met alleen ingrediënten van de groene lijst. Zo’n recept is voor iedereen geschikt. Maakt niet uit in welk van de 4 fases iemand zich bevindt. Voor andere recepten geldt dit mogelijk niet. Dan moet je zelf bepalen of iets geschikt is voor jou, op dít moment.

Maar hoe doe je dat nu? Uiteraard helpen we je daarbij op weg. Met uitleg over de 4 fases. En het gebruik van de gekleurde lijsten in elk van die fases. Zodat je eenvoudig recepten kunt zoeken, kunt winkelen en heerlijk kunt eten.

Meer hierover lees je in de komende blog ‘In vier stappen koolhydraatarm, suikervrij en vet gezond!’. Wordt vervolgd dus.

Bronnen

[1] Vet goed, dat vet! Blog over het belang van gezonde vetten. Gaat in op de onwaarheden die er over vet bestaan en waar die vandaan komen.

[2] Goed vet Blog die uitlegt welke vetten gezond zijn.

[3] The benefits of the Banting Diet Overzicht van de vele voordelen van het Banting dieet op de website van de Real Meal Revolutie.

Print Friendly, PDF & Email

2 REACTIES

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.