Koolrabi is een koolsoort die qua smaak het midden houdt tussen het neutrale van bloemkool en het fris-pittige van radijs. Het is niet zo pittig als radijs. Ik vind ze heerlijk en ze zijn heel veelzijdig.

Als je goed kijkt zie je op de foto in het midden onderin een koolrabi. Of liever gezegd, al het groen wat je ziet is koolrabi. Maar midden onderin zie je de groeiende knol. Het is hier nog veel blad en weinig kool. Maar een week later kun je dan al een flinke knol hebben.

Een koolrabi heeft een wat taai schilletje. Je snijdt het harde deel van de onderkant van de knol en haalt er daarna de schil af. Dat kun je doen door ‘m te schillen, of door de schil er vanaf te trekken. En de bladeren van de koolrabi kun je ook gewoon gebruiken. Die zijn hartstikke gezond!

Veelzijdig…

Je kunt een koolrabi vers eten in een salade (zoals een radijs), koken (zoals een bloemkool) of roerbakken. En ze zijn heel lekker in de soep. Kijk bijvoorbeeld eens naar het recept van deze Kerrie-koolrabi soep.

… en gezond!

Koolrabi’s zijn net als andere kolen ook nog eens reuze gezond.

Voorkom welvaartsziektes

Ze bevatten stoffen die helpen om kanker te voorkomen.

Ook bevatten ze veel vezels die je bloedsuiker helpen reguleren zonder dat er een enorme hoeveel insuline afgegeven moet worden door je lichaam. Dat is niet alleen goed voor diabetici, maar voor ons allemaal. Dat helpt bijvoorbeeld ook om een hoge bloeddruk tegen te gaan.

Daarnaast bevat koolrabi veel vitamine C, calcium, magnesium èn kalium.

Vergeet de bladeren niet

Nòg hogere concentraties voedingsstoffen vind je in de bladeren! Zoals eerder gezegd, kun je die dus gewoon eten. Ook stimuleert koolrabi, net als andere kruisbloemige groenten, je immuunsysteem.

[1, 2, 3, 4]

Bronnen

[1] De geneeskracht van knolgewassen Overzicht van knolgewassen met uitleg over hun geneeskrachtige werking. Hierin ook aandacht voor de koolrabi.

[2] Koolrabi Blog van Monique van der Vloed over de koolrabi. Ze noemt de koolrabi knetter-gezond. Het barst van de vitamine C en is een grote bron van calcium, magnesium èn kalium. Monique legt ook uit dat je ook de bladeren niet moet vergeten. Ze bevatten zelfs een hogere concentratie voedingsstoffen dan de knol.

[3] Kruisbloemige groenten stimuleren het immuunsysteem Uitleg over crucifere, ofwel kruisbloemige groenten die een belangrijke bron zijn van vezels, calcium, ijzer, enzymen en vitamine A en C. Ze bevatten veel vezels en onderzoek heeft aangetoond dat ze het immuunsysteem positief beinvloeden en het lichaam bijvoorbeeld minder gevoelig wordt voor bacteriële infecties die aan voeding gerelateerd zijn. Koolrabi, maar ook broccoli, spruitjes, bloemkool en andere kolen, koolraap, radijs, daikon, rucola en tuinkers zijn voorbeelden van deze gezonde groenten.

[4] Kruisbloemigen en kanker Uitleg op de website van Natuur Diëtisten Nederland over het beschermende effect van kruisbloemige groenten tegen de groei van kanker. Ook andere positieve eigenschappen worden beschreven.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.