Credits gaan deze keer naar dochter Maaike. Zij bracht me op dit idee van deze heerlijk luchtige pannenkoekjes.

Verrassing

Vorig weekend maakte ze een verrassingslunch voor ons. Dat vindt ze leuk om te doen. Het liefst maakt ze dan kleine hapjes. Ze heeft een aantal vaste ‘toppers’, maar meestal maakt ze ook wel een nieuw gerechtje. Deze keer had ze mascarponepannenkoekjes gemaakt. Ze had een heel eenvoudig recept gevonden met als enige ingrediënten 125 g mascarpone en 2 eieren. Ze voegde zelf nog kaneel toe en bakte er kleine flensjes van. Net als alle andere gerechtjes hebben we er heerlijk van gesmuld.

De dag erna zei ze dat ik die wel opnieuw voor de lunch kon maken. Omdat we toch nog mascarpone over hadden. Daar had ze een punt. Ik had die ochtend oopsiebroodjes met pitten gebakken en had nog kommen staan waarin ik de eigelen en de eiwitten apart gemixt had. Het bracht me op het idee om hartige schuimpannenkoekjes te maken. Simpel om te maken, maar o zo lekker. En luchtig!

Mascarpone-schuim-pannenkoekjes met kaas

Recipe by Cora Hoskens — Keto en zo

Ingrediënten

  • 3 eieren

  • 125 g mascarpone

  • Himalayzout en verse peper

  • kruiden naar smaak (ik gebruikte rode curry kruiden, bombay kerrie, Italiaanse kruiden en knoflookpoeder)

  • kokosvet

  • kaas

Stappen

  • Splits de eieren. Doe de eigelen in één kom en de eiwitten in een andere kom. Zorg dat er geen spoortje eigeel bij het eiwit komt, anders krijg je het niet stijfgeklopt.

    Tip: breek de eieren één voor één boven een apart kommetje. Laat het eiwit in het kommetje vallen en doe het daarna pas bij de rest van de eiwitten.
  • Klop de eigelen, mascarpone en kruiden een aantal minuten tot een luchtig geheel.
  • Klop met schone gardes het eiwit met wat Himalayazout en peper schuimig. Blijf kloppen tot het helemaal stijf is.
  • Schep nu met een spatel het eiwit op het eigeel.
  • Schep het daarna voorzichtig, met grote slagen door elkaar. Stop wanneer het voldoende gemengd is, anders verliest het eiwitschuim z’n stevigheid.
  • Smelt wat kokosvet in de pan en bak de pannenkoekjes in kleine hoopjes.
  • Leg er een plakje of wat geraspte kaas op voordat je ze omdraait. Bak beide kanten bruin. Smakelijk!

Notities

  • Voor 1-2 personen.
  • Ook lekker met kaneel. Laat dan de andere kruiden en de kaas weg. Bak eventueel wat schijfjes zacht gebakken appel mee (oranje lijst A) of eet er dan wat bosvruchten of aardbeitjes bij (oranje lijst A).
  • Mascarpone staat als zachte zuivel op de oranje lijst A van de Real Meal Revolutie 2.0. Tijdens fase 3 gelden er beperkingen voor deze lijst. Je mag per dag één product kiezen en daar dan de maximale hoeveelheid van gebruiken. Voor zachte zuivel is dat 60 ml. Als je dit gerecht dus met z’n tweeën deelt en je geeft een klein pannenkoekje meer aan je tafelgenoot, dan past dit recept ook bij fase 3. Mits je die dag geen andere dingen van de oranje lijst A gebruikt. Het recept is zonder aanpassingen geschikt voor fase 1, 2 en 4.
  • Meer over de vet gezonde koolhydraatarme en vetrijke leefstijl volgens de Real Meal Revolutie vind je onder het recept.

Gezond worden en blijven

In 4 stappen gezond

Gezond eten

De Real Meal Revolutie (RMR) is een vet gezonde koolhydraatarme methode, mede opgezet door prof. Tim Noakes. De methode wordt onderbouwd door recente wetenschappelijke inzichten over gezonde voeding. In RMR 2.0 worden 4 stappen gevolgd die zich achtereenvolgens richten op kennis, verbeteren van je gezondheid, een gezond gewicht door optimale vetverbranding en het vasthouden van dat gezonde gewicht voor de rest van je leven.

Hoe je dat doet kun je vinden op mijn blog en in het boek ‘Van GezondDorp naar GezondLand‘. Van dat boek ben ik ook mede-auteur, maar ik heb er geen enkel financieel belang bij. Dat laatste geldt overigens ook voor deze blog, die om dezelfde reden ook helemaal reclame-vrij is.

Wil je meedoen, sluit je dan aan bij de Facebook groep ‘Het nieuwe eten: koolhydraatarm en vet gezond‘.

Minder vaak eten

Heb je interesse in periodiek of meerdaagse vasten (Intermittend Fasting / IF of Extended Fasts / EF), dan kun je terecht bij de Facebook groep ‘Eet niet minder, eet minder vaak‘. Daar krijg je ondersteuning en informatie en kun je terecht met al je vragen omtrent ‘Minder vaak eten’. Dat kan varieren van niet snacken tussen maaltijden, tot dagelijks één of meerdere maaltijden overslaan, tot af en toe een paar dagen niets eten. En alles vanuit de gezonde insteek!

Meer kookinspiratie?

Krijg jij ook vaak kookinspiratie als je kijkt naar foto’s van lekkere gerechten? Kijk dan eens naar ‘Keto en zo: koolhydraatarme en vet gezonde recepten — glutenvrij en suikervrij‘. Het is de Keto en zo foto-galerij op Pinterest en geeft weer een andere kijk op de recepten van m’n blog.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.