Met kerst waren we uitgenodigd door mijn broer. Dat is al vele jaren traditie. Hij kookt dan meestal met een thema. Dit jaar was het thema ‘kleine gerechtjes’. Met nadruk op de nágerechtjes. We kregen een klein soepje vooraf en daarna een bescheiden hoofdgang. Maar wat er daarna kwam was bijna niet te overzien. Hij had er héél veel werk van gemaakt. De hoeveelheid (zelfgemaakte) toetjes die hij, met wat hulp van z’n gezinsleden op tafel toverde was niet te beschrijven.

De ‘koolhydraatarmen’ onder ons kregen aangepaste toetjes. Onbewerkt en alles zelfgemaakt; behalve de kaas op het kaasplankje. M’n broer had inspiratie uit m’n blog gehaald maar vond dat er eigenlijk te weinig nagerechten op stonden. Niet voldoende keus, was zijn oordeel.

Suikervrij en glutenvrij taartje

Vandaar dat ik nu het taartje / toetje wat we voor speciale gelegenheden wel eens maken nu toch maar eens op de blog zet. Het is misschien niet heel verrassend, want het is een variant op een roomkaastaart. Ook wel bekend als monchoutaart. Een ‘gewone’ monchoutaart past niet in onze gezonde leefstijl. Niet vanwege de vetten in de slagroom en de roomkaas, maar vanwege de vele suikers in de koekjesbodem, de gezoete slagroom en de kersenvlaaivulling.

Maar je kunt zoiets ook prima op een gezonde manier maken. Zonder suiker en mét behoud van de vetten. Die zijn tenslotte het probleem niet. Zonder de suikers is het een prima taartje voor een speciale gelegenheid. Mits het past bij de fase van onbewerkt en koolhydraatarm eten waar je in zit.

Mascarponetaartje in een glas

Recipe by Cora Hoskens — Keto en zo

Ingrediënten

  • Voor 4-6 personen:
  • Voor de bosvruchtensaus:
  • 500 g bosvruchten, vers of uit de diepvries (ontdooid)

  • 1 tl citroensap

  • groene stevia (optioneel)

  • konjakpoeder (koolhydraatarm bindmiddel)

  • Voor het mascarponetoetje:
  • 250 g slagroom

  • 250 g mascarpone (of vervang door roomkaas)

  • Optioneel, voor koekjesbodem:
  • 4-6 dunne zaden- pittencrackers met kaneel (+ eventueel 4-6 extra om er een koekje bij te serveren)

Stappen

  • Voor de bosvruchtensaus:
  • Breng de bosvruchten met het citroensap in een pannetje aan de kook. Voeg eventueel groene stevia naar smaak toe.
  • Laat de vruchten aan de kook komen. Strooi er een theelepeltje konjakpoeder over en roer deze goed door. Blijf goed roeren en laat de saus steeds doorkoken, zodat het de mogelijkheid krijgt om te binden. Doe dit lepeltje voor lepeltje tot de saus de gewenste dikte heeft.
  • Laat de saus afkoelen.
  • Voor het mascarponetoetje:
  • Klop de slagroom stijf. Meng de mascarpone met de slagroom. Dit kan met de mixer. Zet tot gebruik koel weg.
  • Afwerken:
  • Optionele stap: breek 1 cracker per glas in stukjes en leg ze in het glas.
  • Verdeel in totaal de helft van het mascarpone-slagroommengsel over de 4 glazen.
  • Verdeel wat bosvruchtensaus over elk glas.
  • Verdeel de rest van het mascarpone-slagroommengsel over de glazen.
  • Steek er net voor het serveren eventueel nog een crackertje in.

Notities

  • Ik maak de saus altijd in een grotere hoeveelheid van zomerfruit uit m’n moeder’s tuin. Het fruit bewaar ik in de vriezer tot ik er saus van maak. Deze gaat dan kokend in gesteriliseerde potten en dan blijft het maanden goed. Ook zonder suiker is mijn ervaring inmiddels. De saus is ook heerlijk in een bakje Griekse yoghurt bijvoorbeeld.
  • Vervang eventueel de bosvruchtensaus door verse of ontdooide bosvruchten.
  • Ik maakte van bovenstaande hoeveelheid mascarpone en slagroom 3 porties, maar vond dat écht (te)veel. Van de helft zou ik net zoveel genoten hebben. De hoeveelheid is zeker geschikt voor 4 personen als taartje en als nagerecht voor zeker 6 personen. Maar dit is ook leuk in kleine amuseglaasjes in nog kleinere porties.
  • Het was de eerste keer dat ik de crackertjes hierbij had gebruikt. Toevallig had ik kaneelcrackers met pompoen die hier heel lekker bij waren. De crackers geven een lekkere crunch aan dit taartje en maken het daarom wel af. Je kunt ze ook prima weglaten of andere crackers gebruiken. Dat vleugje kaneel is dan wel een aanrader. Omdat de crackers snel zacht worden als er vocht bij komt, vul je de glazen liefst pas op het eind.
  • Tip/recept van iemand uit de Facebook groep ‘Het nieuwe eten, koolhydraatarm en vet gezond!‘: gebruik als alternatief een bodem van gemalen pitten en zaden vermengd met gesmolten boter. Ze gebruikte 50 g roomboter op 9 el zaden/pitten/noten. Hier kun je dan nog kaneel door doen. Laat dit even opstijven voordat je het mascarponemengsel erop doet.
  • Slagroom, mascarpone en bosvruchten staan op de oranje lijst A van de Real Meal Revolutie. Tijdens fase 3 (transformatie; vetverbranding) van de Real Meal Revolutie mag je iedere dag 1 product kiezen van deze lijst en in de maximale aangegeven hoeveelheid gebruiken. Voor zachte zuivel is dat 60 ml. Dat is iets minder dan 1/8 deel van de totale hoeveelheid mascarpone en slagroom in dit recept. Met andere woorden: als je het recept in 8 porties deelt en er geen bosvruchtensaus bij eet, dan past dit gerechtje ook in fase 3. Laat dan de crackers achterwege of maak kaneelcrackers zonder pompoen, want pompoen staat ook op de oranje lijst A. Of de alternatieve bodem van zaden en pitten met roomboter, zonder noten dan. Want zaden en pitten staan op de groene lijst, terwijl noten ook op de oranje lijst A staan.

Gezond worden en blijven in 4 stappen

De Real Meal Revolutie (RMR) is een vet gezonde koolhydraatarme methode, mede opgezet door prof. Tim Noakes. De methode wordt onderbouwd door recente wetenschappelijke inzichten over gezonde voeding. In RMR 2.0 worden 4 stappen gevolgd die zich achtereenvolgens richten op kennis, verbeteren van je gezondheid, een gezond gewicht door optimale vetverbranding en het vasthouden van dat gezonde gewicht voor de rest van je leven.

Hoe je dat doet kun je vinden op mijn blog en in het boek ‘Van GezondDorp naar GezondLand‘. En wil je meedoen, sluit je dan aan bij de Facebook groep ‘Het nieuwe eten: koolhydraatarm en vet gezond‘ die ik samen met Rianne beheer.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.