Pindasaus of satésaus. Het is maar hoe je het wilt noemen. Zelf maken is eigenlijk helemaal niet moeilijk. En veel gezonder. Je heb zo helemaal de controle over de ingrediënten.

Bekijk maar eens de ingrediëntenlijst van je favoriete kant-en-klare satésaus. Bijna zeker zitten er veel (verborgen) suikers en soms ook zoetstoffen in. Daarnaast vaak ook nog allerlei andere ingrediënten die niet gezond voor ons zijn.

Net zo lekker

Dat je dus heel eenvoudig een veel gezondere satésaus zelf kunt maken staat voor mij buiten kijf. Maar kun je het ook zo lekker maken?

Eerlijk gezegd heb ik daar wel een beetje mee lopen stoeien sinds ik puur en onbewerkt ben gaan eten. Waar ik veel andere zelfgemaakte smaakmakers écht veel lekkerder vind dan hun winkelvariant, vind ik dat niet altijd van zelfgemaakte pindasaus.

Inmiddels heb ik wel enkele keren een lekker satésaus gemaakt. Zoals deze pindasaus. Maar ik wilde nog eens een poging wagen. Het is namelijk altijd leuk om af te wisselen.

Deze keer maakte ik ‘m met verse knoflook en gember. Samen met de kruiden werd deze pindasaus écht heel erg lekker en kruidig van smaak. Zelfs een beetje zoet door de santen. Niet zo zoet als we ‘m vroeger hadden, maar zeker net zo lekker. Op een andere manier. Deze satésaus mag blijven!

Satésaus met verse knoflook en gember

Recipe by Cora Hoskens u002du002d Keto en zo

Ingrediënten

  • 2 tl knoflook, fijngehakt

  • 2 tl verse gember, fijngehakt

  • 3 tl sambal, of naar smaak

  • 75 g santen (= kokoscrème in blokvorm)

  • water

  • 300 g pindakaas met stukjes (100% pindakaas; zonder toevoegingen — liefst één waar niet veel olie bovenop drijft –)

  • 2 el coconut aminos en/of glutenvrije en suikervrije sojasaus (tamari)

  • 1,5 tl elk van gemalen komijn, koriander en citroengras (dit is de hoeveelheid die ik gebruik; ik kreeg een reactie van iemand die dit teveel vond, dus wellicht is het een goede tip om eerst met 1/2 tl te beginnen en extra toe te voegen naar je eigen smaak)

  • gemalen peper en chilizout (= Keltisch zeezout met chili uit de molen)

Stappen

  • Bak de knoflook met de gember en de sambal even aan.
  • Voeg de santen en 10 el heet water toe. Roer tot een gladde saus.
  • Voeg de pindakaas en de coconus aminos en/of glutenvrije sojasaus toe, samen met de gemalen kruiden.
  • Roer goed door.
  • Verdun met circa 2 dl heet water tot de pindasaus de gewenste dikte heeft.
  • Proef en breng op smaak met verse peper en (chili)zout en eventueel extra van de kruiden.

Notities

  • Tip: Gebruik voor de 100% pindakaas het liefst een pindakaas waar geen of weinig olie zichtbaar is aan de bovenkant. Deze olie maakt het lastiger om een mooie gladde saus te krijgen. Mijn ervaring met 100% pindakaas met stukjes noot van de Lidl (die ik eens in ‘XL emmertjes’ kocht) is tot nu toe de beste.
  • Tip: Zit er wel een laag olie op je pindakaas, dan kun je die er ook afscheppen of afgieten en gebruiken om bijv. groenten voor een Oosterse schotel in te roerbakken.
  • RMR2.0: Pinda’s (en daarmee dus de pindakaas) staan op de oranje lijst B van de Real Meal Revolutie. Gebruik van producten van deze lijst past niet bij fase 3. Romige kokosmelk staat op de oranje lijst A. Gebruik van producten van deze lijst is tijdens fase 3 heel beperkt.
  • RMR2.0 fasen: Het recept is geschikt voor fasen 1, 2 en 4.
  • Meer info RMR2.0: Meer over de vet gezonde leefstijl van de Real Meal Revolutie2.0 vind je onder het recept.

Gezond worden en blijven

In 4 stappen gezond

De Real Meal Revolutie (RMR) is een vet gezonde koolhydraatarme methode, mede opgezet door prof. Tim Noakes. De methode wordt onderbouwd door recente wetenschappelijke inzichten over gezonde voeding. In RMR 2.0 worden 4 stappen gevolgd die zich achtereenvolgens richten op kennis, verbeteren van je gezondheid, een gezond gewicht door optimale vetverbranding en het vasthouden van dat gezonde gewicht voor de rest van je leven.

Hoe je dat doet kun je vinden op mijn blog en in het boek ‘Van GezondDorp naar GezondLand‘. Van dat boek ben ik ook mede-auteur, maar ik heb er geen enkel financieel belang bij. Dat laatste geldt overigens ook voor deze blog, die om dezelfde reden ook helemaal reclame-vrij is.

Gezond eten

Wil je meedoen, sluit je dan aan bij de Facebook groep ‘Het nieuwe eten: koolhydraatarm en vet gezond‘.

Minder vaak eten

Heb je interesse in periodiek of meerdaagse vasten (Intermittend Fasting / IF of Extended Fasts / EF), dan kun je terecht bij de Facebook groep ‘Eet niet minder, eet minder vaak‘. Daar krijg je ondersteuning en informatie en kun je terecht met al je vragen omtrent ‘Minder vaak eten’. Dat kan varieren van niet snacken tussen maaltijden, tot dagelijks één of meerdere maaltijden overslaan, tot af en toe een paar dagen niets eten. En alles vanuit de gezonde insteek!

Meer kookinspiratie?

Krijg jij ook vaak kookinspiratie als je kijkt naar foto’s van lekkere gerechten? Kijk dan eens naar ‘Keto en zo: koolhydraatarme en vet gezonde recepten — glutenvrij en suikervrij‘. Het is de Keto en zo foto-galerij op Pinterest en geeft weer een andere kijk op de recepten van m’n blog.

Print Friendly, PDF & Email

7 REACTIES

  1. Goedemorgen Cora, gisteren heb ik enthousiast deze saté saus gemaakt maar het was een tegenvaller. De smaak van de kruiden overheerste heel erg. En de echte pindasaus smaak was er niet. Heb ik iets fout gedaan ( echt jouw recept gevolgd) of is 1,5 theelepel van elk kruid misschien toch te veel??
    Ik ga vandaag je recept van de andere satésaus proberen.
    Ik ben benieuwd naar je antwoord. Fijne dag, hier schijnt nu de 🌞
    Hanny

    • Hallo Hanny, wat jammer dat je de pindasaus niet lekker vond. Ik herinner me nog dat ik juist heel erg van deze genoten heb. Waren het de komijn, koriander en citroengras die overheersten, of eerder de verse knoflook en gember? Wij zijn gewend om kruidig te koken en je smaak past zich daarop aan. Ik heb geprobeerd om in mijn kookschrift op te zoeken wat ik tijdens het koken opgeschreven had, om te zien of ik een fout gemaakt had bij het overtypen. Maar ik gebruik tegenwoordig een duurzaam schrift met uitwisbare bladzijden. Recent was het vol en heb ik alles weer gewist. Dus ik kan het niet terugkijken. Maar ik ga ‘m zeker nog een keer maken en kijken hoe hij bij ons uitvalt. Ik zal dan nog een reactie onder je bericht erbij zetten. Ik heb het recept nog eens doorgelezen en ik zie de hoeveelheden niet als drastisch. Dus waarschijnlijk heb ik ‘m zo echt wel gemaakt.

      Als het de komijn, koriander en citroengras waren, dan heb ik nog wel een tip. Ik heb laatst een recept voor satékruiden op m’n website gezet: https://ketoenzo.nl/satekruiden/. Die zijn echt heel erg lekker. Dat recept gebruik ik inmiddels al jaren. Ook in satésaus, maar ook marinades en als ik andere Oosterse gerechten maak. Die zou je ook kunnen proberen, als je het nog eens aandurft 🙂 En dan gewoon met wat minder beginnen. Je kunt er altijd bij doen. Dat lijkt me sowieso een goede tip bij koken. Want iedereen heeft z’n eigen smaak. Ik hoop dat de andere satésaus een groter succes was. Anders heb ik het waarschijnlijk voorgoed verprutst bij je…

      Fijne zondag!

  2. Dankjewel Cora voor je uitgebreide antwoord. Lief dat je zoveel moeite hebt gedaan.
    Inderdaad waren het de kruiden die overheersten. Absoluut niet de gember en de knoflook. Ik dacht dat 1,5 theelepel voor elk kruid ook best veel was. Maar wanneer jullie het prima vinden dan ligt het echt aan ons. Ik wacht jouw volgende reactie nog even af.
    Groet, Hanny

      • Hallo Hanny,
        Ik heb vandaag de satesaus weer gemaakt en tot op de letter het recept gevolgd. Wij vonden ‘m opnieuw erg lekker.
        Misschien verschillen de kruiden in smaak of onze smaken verschillen.
        Groetjes, Cora

  3. Dankjewel weer voor je reactie Cora. Heel attent. Ik ga je andere recept eens proberen dat je hierboven aangaf. Want ik wil het toch wel graag zelf maken en jouw recepten zijn altijd heerlijk . Fijne zondag nog. Groetjes, Hanny

Geef hier je reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.