Laatst kreeg ik een vraag over Teff-meel. Wat mijn mening daarover was. Nou, daar had ik toen eigenlijk nog geen mening over. Ik had wel eens van teff gehoord, maar daar hield het ook wel zo ongeveer op. Tijd om daar verandering in te brengen. Teff bleek een glutenvrije graansoort die oorspronkelijk uit Ethiopië komt. De oudste vondsten zijn gedaan in Egyptische piramides van wel 5500 jaar oud.

Lief mini-graantje

Teff wordt ook wel Abessijns liefdegras genoemd. De graankorreltjes van teff zijn enorm klein. 150 (!) korrels teff wegen evenveel als een moderne tarwekorrel. Doordat ze zo klein zijn, kunnen ze ook niet gepeld worden. En dat is dan in mijn ogen een groot voordeel, want het betekent dat alle teffmeel de hele korrel bevat. Volkoren-teff dus. Zelfs als je witte teffmeel koopt. Dat is namelijk volkorenteffmeel van een witte korrel. Er zijn naast witte, ook bruine en rode korrels.

Bomvol voedingsstoffen

Teffmeel is niet alleen de allerkleinste graansoort ter wereld en zou ook wel eens de gezondste kunnen zijn. Het bevat veel vezels, vitamines en mineralen, proteïne en belangrijke aminozuren. Het bevat, net als andere granen, wel veel koolhydraten. Doordat het altijd een volkorengraan is, zijn dit wel langzame complexe koolhydraten. Ze zullen je bloedsuiker daardoor minder hard laten pieken. Maar blijf hier uiteraard voor waken, zeker als je insuline-resistent bent.

Nootachtige, aardse smaak

De smaak van teff wordt omschreven als aards (unami), nootachtig en zelfs een beetje zoet. Ik heb gelezen dat de bruine teff meer smaak heeft dan de witte teff. Of dat ook inderdaad zo is, weet ik niet.

In hetzelfde rijtje als amandelmeel

Op de gekleurde voedingslijsten van de Real Meal Revolutie 2.0 staat teff, net als andere glutenvrije graansoorten en meelsoorten (waaronder ook amandelmeel) op de lichtrode lijst. De lijst die niet past bij fase 2 en 3 van deze gezonde koolhydraatarme leefstijlmethode. Maar af en toe en met mate wél in fase 4, de onderhoudsfase. Het is de fase waarin je je gezondheids- en gewichtsdoelen hebt bereikt en weer wat meer gaat experimenteren. Kijken wat er bij je leefstijl past zonder dat het je behaalde doelen schaadt. Nog wel steeds op basis van échte voeding, maar met wellicht wat meer (langzame) koolhydraten.

Zelf zit ik alweer jaren in deze fase en ik blijf experimenteren. Zo lang iets glutenvrij en suikervrij is en geen ongewenste ingrediënten bevat, past het in principe bij mijn opties. Ik gebruik daarbij m’n gezonde verstand en ik hou de gekleurde voedingslijsten achter de hand als ‘fact-checker’. Om te kijken of we tot dezelfde conclusie zijn gekomen, zeg maar.

Wanneer ik weer eens iets nieuws probeer, blijf ik mijn behaalde doelen in de gaten houden. Voor mij is het belangrijk dat ik energie en focus blijf houden en niet overprikkeld raak. Zo blijft m’n voeding in balans. Dit alles combineer ik bewust met andere gezonde leefstijlkeuzes. Denk aan veel bewegen en buiten zijn, minder vaak eten (= vasten), prioriteit geven aan slaap en ontspanning maar ook aan bijvoorbeeld dankbaarheid. Dat klinkt fuzzy, maar dagelijkse dankbaarheid maakt je niet alleen een gelukkiger, maar ook een gezonder mens. Wetenschappelijk bewezen.

Gefermenteerde wrap

Maar goed, hoe meer ik las over teff hoe meer ik open stond voor dit graantje. Toen ik ook nog las dat teff in Ethiopië vooral gebruikt wordt voor het traditionele gerecht Injera en dat dat een soort van wrap of pannenkoek is van gefermenteerd beslag, was ik om.

Door fermentatie krijgt een product nog meer voedingswaarde en wordt het beter verteerbaar. Er ontstaan dan onder andere extra spijsverteringsenzymen die helpen bij die vertering. Zeker ook voor granen is dat belangrijk, want wij zijn als mens niet gemaakt zijn om grassen te verteren.

Eerste ervaring

Wij kochten het teffmeel online en mijn man had de eer om er als eerste mee aan de slag te gaan. Hij gebruikte de injera-wrap als vervanger voor het shoarmabroodje bij een overheerlijke kipshoarma.

Bij de eerste wrap was David vergeten om zout te te voegen. Daardoor was deze een beetje flauw van smaak. Toen het beslag op smaak gemaakt was met zout, vonden we de wraps echt heerlijk. Ik herkende het aardse en nootachtige waarover gesproken wordt zeker. En van het fermenteren proefde ik niets terug.

De wrap combineerde heerlijk met de kipshoarma met knoflooksaus, maar ook met de wokgroenten die we erbij aten. Een overgebleven wrap warmde ik de dag erna op voor lunch, met plakjes kaas en wat spek. Ook dat was lekker en vulde goed.

Deze houden we erin!

Injera: een Ethiopische zuurdesem wrap

Recipe by Cora Hoskens — Keto en zo

Ingrediënten

  • 250 g teff meel

  • 375 ml water (= 375 gram)

  • 1/2 tl zout, of naar smaak

  • 1 ei (zie ook notities onderaan recept)

Stappen

  • Meng het meel en het water.
  • Dek af met een vochtige theedoek of plastic en laat het bij kamertemperatuur staan. Bij voorkeur in de buurt van de verwarming.
  • Laat het beslag nu minimaal 12-24 uur, maar liever 2-3 dagen staan. Het zal nu gaan fermenteren en je zult bubbeltjes zien verschijnen in het beslag.
  • Wanneer je het beslag wilt gebruiken, voeg je een ei toe. Je kunt ook meerdere eieren en/of extra water toevoegen als je beslag te dik is. Het moet goed vloeibaar zijn; vergelijkbaar met pannenkoekenbeslag.
  • Verhit kokosvet in een koekenpan en laat deze even goed heet worden. Doe dan een deel van het beslag in de pan en wacht tot de onderkant stevig is en de randjes wat krokant opkrullen.
  • Draai de wrap dan om en bak ook de onderkant mooi goudbruin.
  • Leg de wrap op een bord en vul deze met je favoriete wrapvulling.

Notities

  • Tip: Het beslag voor deze wraps kost je weinig actieve tijd, maar het beslag moet het minimaal 12-24 uur en liever nog 2 tot 3 dagen fermenteren. Begin er dus op tijd mee.
  • In traditionele recepten voor Injera zit geen ei. Je kunt het dus ook zeker zonder maken. Zelf vond ik dit recept met ei erg lekker. Bovendien voegt het ei extra voedingsstoffen toe. Volgende keer probeer ik zelfs met meer eieren.
  • Het recept is goed voor circa 5 wraps.
  • Teff staat op de lichtrode lijst B van de Real Meal Revolutie 2.0 (RMR2.0). Het past daardoor niet in fase 2 en 3 van deze gezonde en koolhydraatarme leefstijlmethode. Het past wel bij de inleerfase 1 en met mate ook in fase 4 wanneer je eenmaal je doelen hebt bereikt. Meer over de RMR2.0 vind je onder het recept.

Gezond worden en blijven

In 4 stappen gezond

Gezond eten

De Real Meal Revolutie (RMR) is een vet gezonde koolhydraatarme methode, mede opgezet door prof. Tim Noakes. De methode wordt onderbouwd door recente wetenschappelijke inzichten over gezonde voeding. In RMR 2.0 worden 4 stappen gevolgd die zich achtereenvolgens richten op kennis, verbeteren van je gezondheid, een gezond gewicht door optimale vetverbranding en het vasthouden van dat gezonde gewicht voor de rest van je leven.

Hoe je dat doet kun je vinden op mijn blog en in het boek ‘Van GezondDorp naar GezondLand‘. Van dat boek ben ik ook mede-auteur, maar ik heb er geen enkel financieel belang bij. Dat laatste geldt overigens ook voor deze blog, die om dezelfde reden ook helemaal reclame-vrij is.

Wil je meedoen, sluit je dan aan bij de Facebook groep ‘Het nieuwe eten: koolhydraatarm en vet gezond‘.

Minder vaak eten

Heb je interesse in periodiek of meerdaagse vasten (Intermittend Fasting / IF of Extended Fasts / EF), dan kun je terecht bij de Facebook groep ‘Eet niet minder, eet minder vaak‘. Daar krijg je ondersteuning en informatie en kun je terecht met al je vragen omtrent ‘Minder vaak eten’. Dat kan varieren van niet snacken tussen maaltijden, tot dagelijks één of meerdere maaltijden overslaan, tot af en toe een paar dagen niets eten. En alles vanuit de gezonde insteek!

Meer kookinspiratie?

Krijg jij ook vaak kookinspiratie als je kijkt naar foto’s van lekkere gerechten? Kijk dan eens naar ‘Keto en zo: koolhydraatarme en vet gezonde recepten — glutenvrij en suikervrij‘. Het is de Keto en zo foto-galerij op Pinterest en geeft weer een andere kijk op de recepten van m’n blog.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.