Sinds ik weet dat kabeljauwlever een echte omega-3 bom is en daardoor eigenlijk gezonder dan gezond, vind ik het leuk om er wat mee te experimenteren. Het is namelijk nog niet zo bekend en er zijn niet veel recepten beschikbaar. Met nieuwe recepten hoop ik dat er meer kabeljauwlever-fans bij komen. En zo kan ik er zelf ook mee variëren.

Zo maakte ik er een spread mee. In gewoon Nederlands: een smeersel. Maar spread klinkt beter, hè? Ik deed er ook ansjovis en gekookt ei in. Heel eenvoudig, maar zó lekker. De zilte ansjovis geeft een heerlijke smaak aan de vrij neutrale kabeljauwlever. Met wat smaakmakers erbij heb je in een wip een heerlijke spread.

Gezond worden en blijven

In 4 stappen gezond

Gezond eten

De Real Meal Revolutie (RMR) is een vet gezonde koolhydraatarme methode, mede opgezet door prof. Tim Noakes. De methode wordt onderbouwd door recente wetenschappelijke inzichten over gezonde voeding. In RMR 2.0 worden 4 stappen gevolgd die zich achtereenvolgens richten op kennis, verbeteren van je gezondheid, een gezond gewicht door optimale vetverbranding en het vasthouden van dat gezonde gewicht voor de rest van je leven.

Hoe je dat doet kun je vinden op mijn blog en in het boek ‘Van GezondDorp naar GezondLand‘. Van dat boek ben ik ook mede-auteur, maar ik heb er geen enkel financieel belang bij. Dat laatste geldt overigens ook voor deze blog, die om dezelfde reden ook helemaal reclame-vrij is.

Wil je meedoen, sluit je dan aan bij de Facebook groep ‘Het nieuwe eten: koolhydraatarm en vet gezond‘.

Minder vaak eten

Heb je interesse in periodiek of meerdaagse vasten (Intermittend Fasting / IF of Extended Fasts / EF), dan kun je terecht bij de Facebook groep ‘Eet niet minder, eet minder vaak‘. Daar krijg je ondersteuning en informatie en kun je terecht met al je vragen omtrent ‘Minder vaak eten’. Dat kan varieren van niet snacken tussen maaltijden, tot dagelijks één of meerdere maaltijden overslaan, tot af en toe een paar dagen niets eten. En alles vanuit de gezonde insteek!

Meer kookinspiratie?

Krijg jij ook vaak kookinspiratie als je kijkt naar foto’s van lekkere gerechten? Kijk dan eens naar ‘Keto en zo: koolhydraatarme en vet gezonde recepten — glutenvrij en suikervrij‘. Het is de Keto en zo foto-galerij op Pinterest en geeft weer een andere kijk op de recepten van m’n blog.

Alle ingrediënten staan op de groene voedingslijst. Dat betekent dat dit gerecht geschikt is voor alle fases. Je mag ervan eten tot je verzadigd bent.

Veelzijdig

Deze spread is heerlijk op een zelfgemaakte noten,- pitten en/of zadencracker. Zelf smeerde ik er eerst wat mayonaise op gemaakt van de olie van de kabeljauwlever en de ansjovis. Daarna een dikke laag spread. Puur genieten!

Maar het was ook heel lekker bij een roerbak van knoflook, ui, palmkool en witlof. Zowel gewoon zó als met wat van de omega-3 mayonaise erdoor geroerd. Wat een heerlijke verzadigende maaltijd was dat! Boordevol vitamines, mineralen, vezels en niet te vergeten omega-3 vetten.

Je kunt de spread ook als smaakmaker bij een salade eten. Roer er bijvoorbeeld nog wat olijfolie en zelfgemaakte (omega-3) mayonaise door en je hebt een dressing.

Of lepel de spread op wat gehalveerde gekookte eieren. Wat een omega-3 lunch heb je dan! Genoeg variatie mogelijk dus.

Kabeljauwlever-spread met ansjovis en ei

Recipe by Cora Hoskens — Keto en zo

Ingrediënten

  • 1 teentje knoflook

  • 1/2 rode ui

  • verse tuinkruiden (ik gebruikte bieslook, kervel, basilicum)

  • 1 blikje kabeljauwlever, MSC keurmerk (=wilde, verantwoord gevangen vis)

  • 1 blikje ansjovisfilet op olijfolie, MSC keurmerk

  • verse peper

    1 gekookt ei

Stappen

  • Maak het teentje knoflook en de rode ui schoon. Hak de knoflook heel fijn of pers hem uit. Snipper de rode ui heel fijn.
  • Was de kruiden en hak ze fijn.
  • Doe de kabeljauwlever in een kommetje. Prak ze fijn. Snijd de ansjovisfilets klein en voeg ze toe aan de kabeljauwlever. Prak het samen goed door.
  • Voeg de knoflook en de groene kruiden toe. Meng goed en breng op smaak met peper. Zout is waarschijnlijk niet nodig omdat de ansjovis al zout zijn.
  • Pel het gekookte ei. Snijd het in kleine stukjes en meng door de spread.

Notities

  • Bewaar de kabeljauwolie van het blikje kabeljauwlever en de olijfolie van het blikje ansjovisfilet. Ze zitten bomvol gezonde vetten. Gebruik ze eens om zelf een supergezonde mayonaise van te maken.
  • Ik prakte de kabeljauwlever pas na stap 4. Op de foto zie je daarom nog de stukken kabeljauwlever. Die blijft dan bij het prakken wat grover, omdat er de stukjes ansjovis al in zitten. Voor een wat smeuigere spread, kun je het beter bij stap 3 doen, zoals ik beschreven heb.
Print Friendly, PDF & Email

2 REACTIES

  1. 4 porties.voor lunch en/of avondeten.
    Kabeljauwlever gemengd met stukjes avocado, bieslook, paardenbloemblad, geraspte komkommer, knoflook, en een beetje Spaanse peper, en gefermenteerde groenten naar smaak..
    Bloemkool, wortels, broccoli, bleekselderij, bietjes, bleekselderij,rode kool of andere stevige groenten kneden als klei met 1 gram zout per 100 gram groenten tot er vocht uitkomt. In pot doen. Gewicht op de groenten leggen zodat de groenten onder hun eigen vocht blijven staan, en kunnen verzuren als zuurkool. Op you tube kijken hoe je dat doet.
    Gefermenteerde groenten zijn heel goed voor je darmen en helpen je om het vet van de kabeljauwlever te verteren.

    • Hoi Petronellamaria,
      Dank je wel voor jouw kabeljauwleverrecept. Ik heb de kabeljauwlever ook een keer met gefermenteerde groenten gegeten. Dat frisse van de gefermenteerde groenten combineerde goed met de kabeljauwlever. Jouw salade is echt een superfoodsalade, met de avocado en het paardenbloemblad (een hele goede prebiotica), de knoflook (ontstekingsremmend), de gefermenteerde groenten (probiotica) en de kabeljauwlever (orgaanvlees en omega-3 knaller). Eigenlijk heb je dan alles bij elkaar! Kortom, geweldig!

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.