Fris met een bite

Mits je een beetje uitkijkt met de rode peper, is deze komkommersoep lekker fris van smaak. Wij aten deze soep warm. Maar op een zomerse dag is ‘ie afgekoeld ook erg lekker.

De soep krijgt wat dikte door het pureren van de komkommers. Maar eerst haal je met een moeloenboor zoveel mogelijk balletjes uit de komkommers. Deze balletjes worden heel kort mee verwarmd. Samen met wat gele paprikareepjes. Niet alleen mooi om te zien, maar ze geven de soep ook een heerlijke bite!

Bottenbouillon in plaats van het blokje

In deze blog stond oorspronkelijk ook mijn uitleg waarom bouillonblokjes écht niet meer passen in een gezonde en onbewerkte manier van eten. Deze informatie heb ik later verplaatst naar ‘Bouillonblokje in de ban‘.

Heb je geen bottenbouillon? Gebruik dan Keltisch zeezout met kruiden. Net zo lekker en véél gezonder dan een bouillonblokje. Zorg gewoon voor een basisvoorraadje kruiden en vul ze langzaamaan aan.

Ieder z’n smaak

Je kunt deze soep zó eten. Echt helemaal niks mis mee 😉

Maar je kunt er ook slagroom doorroeren. Of een dot crème fraîche erop scheppen.

Of andere toppings naar keuze. Zelf koos ik voor verkruimelde feta en stukjes avocado. Maar kies ook gerust voor uitgebakken spekjes, gehalveerde (al dan niet gedroogde) kerstomaatjes of geroosterde walnoot.

Wij voegen deze extra’s aan tafel toe. Dan kan iedereen kiezen wat hij of zij wil. En blijven crunchy toppings lekker crunchy. En de soep blijft langer houdbaar als je de zuivel er nog niet doorroert.

Past dit recept bij de Real Meal Revolution?

Jááá. Dit is een perfect recept voor alle fases van de Real Meal Revolutie. Afgezien van de feta staan alle ingrediënten op de groene lijst van de gekleurde voedingslijsten van de Real Meal Revolutie (RMR).

Goed voor je darmen

En niet alleen dat. Uien, knoflook, prei en avocado zijn prebiotica. Op de gekleurde voedingslijsten staat er een (p) achter. In prebiotica zitten onverteerbare voedingsvezels in die onze goede darmbacteriën voeden. Die maken er vetzuren van die heel gezond zijn voor de darmcellen.

Ook de bottenbouillon is heel gezond voor je darmen. Het staat, naast allerlei soorten pro-biotica op het lijstje ‘Voeding voor onze darmflora’. Kies vanaf fase 2 elke dag minimaal één ding van dat lijstje. In dit geval de bottenbouillon dus.

Gezonde vetten en spijsverteringsenzymen

De bottenbouillon, avocado, het kokosvet en de feta zorgen voor gezonde vetten. Bovendien zie je in de voedingslijsten een (e) achter kokosvet. Dat betekent dat het veel spijsverteringsenzymen bevat. Die zijn nodig voor elke cel van het lichaam. Niet alleen voor de spijsvertering, maar voor alle fysiologische processen.

‘Oranje’ feta

Feta staat op de oranje lijst A. Hiervan mag je elke dag één ding kiezen wanneer je in fase 3 zit. Oftewel als je nog wilt/moet afvallen. Van zachte zuivel mag je dan maximaal 60 ml gebruiken. En kies je die dag iets anders, kun je de feta ook prima weglaten uit de soep. Doe dat ook voor een zuivelvrije variant. Dan kies je bijvoorbeeld voor uitgebakken spekjes als topping. Of voor gerookte zalm of garnalen. Grill bijvoorbeeld eens grote garnalen op een stokje. Dat ziet er geweldig uit op een kopje soep. Met dank aan Nancy voor deze geweldige tip!

[2, 3]

Komkommersoep met feta en avocado

  • ±500 g komkommer
  • 1 teen knoflook
  • stukje rode peper (naar smaak)
  • 1 ui
  • 1/2 kleine prei (of een stukje van een grote)
  • 1 gele paprika
  • Kokosvet
  • 1/2 – 1 l kippen(botten)bouillon; of vervang door water,
  • Keltisch zeezout en kruiden
  • verse peper, kerrie
  • Keltisch zeezout
  • verse kruiden (peterselie, dille)

Om erbij te serveren:

  • avocado
  • feta (optioneel, dan niet zuivelvrij)

Maak knoflook en groenten schoon. Gebruik een meloenboor om zoveel mogelijk balletjes uit de komkommer te halen. Snijd de rest van de komkommer in stukken.

Hak de knoflook en de rode peper fijn. Snipper de ui. Snijd de prei in ringetjes / stukjes. Snijd de paprika in kleine julienne reepjes.

Smelt het kokosvet in een soeppan en smoor hierin de paprika kort tot deze net niet beetgaar is. Haal ze uit de pan en hou ze apart.

Voeg wat extra kokosvet toe en smoor hierin de ui en prei met knoflook en rode peper. Voeg dan de in stukjes gesneden komkommer toe (maar niet de balletjes). Laat het even meesmoren. Voeg dan zoveel kippen(botten)bouillon toe dat de stukjes onder staan. Breng aan de kook.

Breng op smaak met peper, kerrie en Keltisch zeezout. Laat dan de groenten op laag vuur gaar worden. Roer er op het laatst de verse kruiden door en pureer de soep dan met een staafmixer.

Voeg nu de komkommerballetjes toe en de paprika. Laat nog een paar minuten sudderen zodat de balletjes een klein beetje gaar worden.

Serveer de soep met verkruimelde feta en/of stukjes avocado, of andere toppings naar keuze.

Smakelijk!

Bronnen

[1] Bottenbouillon als trendy gezondheidsdrankje Blog over de gezondheidsvoordelen van bottenbouillon.

[2] In vier stappen koolhydraatarm, suikervrij en vet gezond! Korte samenvatting van de 4 stappen/fasen van de Real Meal Revolutie methode. Werk in uitvoering 😉 .

[3] Nederlandse vertaling van de gekleurde voedingslijsten van de Real Meal Revolutie

[4] Komkommersoep met feta en avocado Het recept van deze heerlijke soep wat je kunt gebruiken als je het wilt printen.

[5] Bouillonblokje in de ban In deze blog lees je waarom een bouillonblokje echt niet meer past in een gezonde en onbewerkte leefstijl.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.