Om deze vraag te beantwoorden kijk ik naar de gekleurde lijsten van de Real Meal Revolutie. Het antwoord is namelijk niet een eenvoudig ja of nee. Het ligt er aan wat jouw doelen op dit moment zijn. Ofwel, in welke fase van je koolhydraatarme leefstijl bevind je je op dit moment?

Onbeperkt sperziebonen, snijbonen, peulen en sugar snaps

Verse bonen die in peul groeien staan op de groene voedingslijst van de Real Meal Revolutie. Het gaat dan over sperziebonen, snijbonen, peulen en zelfs sugar snaps. Dat betekent dat je hier volop van mag eten tijdens alle fases van je koolhydraatarme en vet gezonde leefstijl.

En dat terwijl juist sugar snaps behoorlijk zoet zijn. Ze heten niet voor niets sugar snaps ofwel suikererwt.

De naam suikererwt kan overigens wel voor verwarring zorgen. Want dit is niet wat wij een erwt noemen. Het zijn een soort van dikke peulen. Ze zijn heerlijk om te roerbakken, want ze blijven lekker stevig en knapperig. Terwijl peultjes, die ik overigens wel heel lekker vind, heel snel zacht en wat papperig worden.

Opletten met erwtjes

Verse erwtjes, ofwel doperwten, staan op de oranje lijst A. Daar moet je dus wel mee opletten.

Wanneer je in de fase zit dat je wilt of moet afvallen, zoals in fase 3 van de Real Meal Revolutie , mag je van de oranje lijst A iedere dag maximaal 1 product kiezen. Daarvan mag je dan maximaal de aangegeven hoeveelheid gebruiken. Voor erwtjes is dat maximaal een eetlepel.

Een paar erwtjes in een groentensoep kan dus best, maar maak het niet het hoofdonderdeel van je maaltijd. En zitten er erwtjes in je soep, eet dan bijvoorbeeld die dag geen zachte zuivel. Want die staan ook op deze lijst.

Waarom verschil tussen sugar snaps en erwtjes?

Je vraagt je misschien af waarom erwtjes niet op dezelfde lijst staan als de sugar snaps. Ze zijn tenslotte beide behoorlijk zoet. Het verschil zit ‘m in het feit dat je bij de sugar snap de peul mee opeet. Daar zitten veel onverteerbare vezels in. Die zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder hard stijgt.

En het verschil dan met een tuinboon, die ook zonder peul gegeten wordt? Ik denk dat daar twee redenen voor zijn. Allereerst is een tuinboon veel minder zoet. Daarbij heeft een tuinboon een stevig velletje. Een beetje vergelijkbaar met het eten van een eetbare peul. Eet daarom geen dubbelgedopte tuinbonen. Zonde van je tijd en die vezels zijn alleen maar gezond voor je!

Peulvruchten op de oranje lijst B

Gedroogde peulvruchten is weer een ander verhaal. Die staan op de oranje lijst B. Tijdens fase 3 van de koolhydraatarme en vetrijke leefstijl van de Real Meal Revolutie zijn die daarom helemaal niet toegestaan. Tijdens alle andere fases kun je er echter onbeperkt van eten. Mits je stopt wanneer je verzadigd bent. En je bereikte doelen overeind blijven. Blijf dus altijd je eigen situatie in de gaten houden.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.