‘Vroeger’ vond ik brood met veel granen, zaden en pitten het lekkerst. Veel meer smaak dan een gewoon brood en lekker om op te knabbelen. Met pannenkoeken had ik hetzelfde.

De meeste soorten graan eet ik al jaren niet meer vanwege de gluten en de koolhydraten. Sinds ik koolhydraatarm eet, maak ik pannenkoeken van eieren, roomkaas en psylliumvezels. Nooit aan gedacht dat ik daar natuurlijk ook gewoon zaden en pitten in kon doen.

Inspiratie uit Ameland

Tot vorige week. Toen maakte ik voor de kinderen een pak Amelander pannenkoekenmix klaar. Van vakantie meegenomen. Een mix van 5 verschillende biologisch geteelde granen. Gemalen in een oude molen op het eiland.

Het bracht me op het idee om door onze eigen pannenkoeken zaden en pitten te doen. Voor het crunchy gevoel en de smaak. Ik vond het een groot succes. Zó zalig. De zaden en pitten combineerden heel goed met kaas en spek. Ik heb dan ook heerlijk zitten knabbelen en genieten.

Zaden-pittenpannenkoek met kaas en spek

Recipe by Cora Hoskens — Keto en zo

Ingrediënten

  • Pannenkoekmix voor 1 pannenkoek:
  • 2 eieren

  • 50 g roomkaas

  • 1/2 tl psylliumvezels

  • 1/2 tl psylliumvezelpoeder (of vervang door 1 tl psylliumvezels extra)

  • 1 tl Al-andalus (Jonnie de Boer kruidenmix; een mengsel van komijnzaad, korianderzaad, gerookte paprikapoeder, peper, venkelzaad, oregano, anijszaad, laurier en peterselie)

  • Himalyazout en verse peper

  • 2 tl Omegamix (of vervang door gemengde zaden en pitten)

  • 2 tl zonnebloempitten

  • Verder:
  • kokosvet of spekvet

  • plakken kaas

  • uitgebakken ontbijtspek

  • klein handje zonnebloem- en pompoenpitten om te bestrooien

Stappen

  • Mix alle ingrediënten van de pannenkoekmix goed door elkaar. Laat het liefst dit beslag een tijd rusten, zodat de psylliumvezels kunnen binden. Je zult de pannenkoek dan makkelijker om kunnen draaien. Mix het voor gebruik nog 1 keer door elkaar.
  • Smelt het kokos- of spekvet in een koekenpan en laat het heet worden. Giet het beslag in de pan en laat het naar alle kanten goed uitlopen.
  • Leg het uitgebakken spek en de plakken kaas op de pannenkoek. Strooi er de extra zonnebloem- en pompoenpitten over.
  • Laat de pannenkoek aan de onderkant mooi bruin worden en aan de bovenkant een beetje droger.
  • Draai de pannenkoek om en laat ook deze kant mooi bruin worden. Smakelijk!

Notities

  • Behalve de roomkaas staan alle ingrediënten op de groene lijst van de Real Meal Revolutie. Roomkaas staat op de oranje lijst A en daarvoor gelden beperkingen in fase 3. De hoeveelheid in dit recept past binnen het ‘dagtotaal’ van de oranje lijst. Meer over de Real Meal Revolutie en de gekleurde lijsten vind je onder het recept.

Gezond worden en blijven in 4 stappen

De Real Meal Revolutie (RMR) is een vet gezonde koolhydraatarme methode, mede opgezet door prof. Tim Noakes. De methode wordt onderbouwd door recente wetenschappelijke inzichten over gezonde voeding. In RMR 2.0 worden 4 stappen gevolgd die zich achtereenvolgens richten op kennis, verbeteren van je gezondheid, een gezond gewicht door optimale vetverbranding en het vasthouden van dat gezonde gewicht voor de rest van je leven.

Hoe je dat doet kun je vinden op mijn blog en in het boek ‘Van GezondDorp naar GezondLand‘. En wil je meedoen, sluit je dan aan bij de Facebook groep ‘Het nieuwe eten: koolhydraatarm en vet gezond‘ die ik samen met Rianne beheer.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.