Deze salade is mooi zonnig van kleur en lekker fris van smaak, maar de pesto-dressing maakt ‘m echt af. Deze dressing is eenvoudig te maken als je net als ik altijd zelfgemaakte pesto op voorraad heb. Ik bewaar deze pesto in ijsblokjesbakjes in de vriezer. Met wat zelfgemaakte mayonaise en Griekse yoghurt krijg je zo de heerlijkste dressing!

Met de verschillende kleuren groenten en fruit zorg je voor het veelgeprezen regenboogeffect op je bord. Daardoor krijg je als vanzelf verschillende vitamines en mineralen binnen. Veel kleur is dus heel gezond. Zo helpen de groene bladgroenten (in dit geval de drie soorten sla) om je lever gezond te houden.

De gerookte kip en de brie zijn ook echte smaakmakers in deze salade. Bovendien zorgt de kip voor eiwitten die door hun dierlijke afkomst alle essentiële aminozuren bevatten. Hoogwaardige eiwitten dus. De brie zorgt voor extra vetten en eveneens voor die dierlijke, hoogwaardige eiwitten.

Pas ‘m gerust aan

Je kunt zo’n salade helemaal naar je eigen hand zetten. Laat iets weg of voeg wat toe. Kijk naar je eigen voorkeuren, maar blijf wel experimenteren met nieuwe smaken. Er staan ook geen hoeveelheden bij. Gebruik hoeveelheden afhankelijk van de situatie. Is het bedoeld als maaltijdsalade of bijgerecht? Hoeveel honger heb je?

Hou ook rekening met je doelen. Als je in fase 2 (herstel van je (darm)gezondheid en in balans brengen van hormomen) of fase 3 (gewichtsverlies) van de Real Meal Revolutie zit, dan past daar even geen appel bij. Die staat tenslotte op de oranje lijst B. Weliswaar gezond, maar voor nu teveel koolhydraten. Je wilt immers je insuline laag houden om hormonen in balans te brengen en/of om bij je vetvoorraad te kunnen. Ook met de brie en Griekse yoghurt moet je opletten tijdens fase 3, want die staan op de oranje lijst A. Niet verboden, maar wel met stevige beperkingen. Bekijk zelf hoe je met deze oranje lijst A kunt omgaan tijdens fase 3. Wil je de Griekse yoghurt weglaten, vervang deze dan door extra mayonaise.

Je kunt de brie eventueel vervangen door plakjes gekookt ei en de appel door plakjes chayote of avocado. Die staan immers op de groene lijst en daarvan mag je ook in fase 3 onbeperkt genieten.

Zonnige salade met gerookte kip, brie en pestodressing

  • gemengde sla (ik gebruikt romainesla, veldsla en rucolasla)
  • appel (Granny Smith)
  • Rode en/of gele paprika
  • Komkommer
  • Wortel
  • Lente-ui
  • Gerookte kip
  • Brie
  • Pesto
  • Mayonaise
  • Griekse volle yoghurt

Zonnige salade met gerookte kip, brie en pestodressing

  • Maak de groenten en appel schoon.
  • Snijd de romainesla in reepjes. Leg de sla op borden.
  • Snijd de appel en komkommer in dunne plakjes en snijd of rasp de wortel in dunne reepjes (julliene). Snijd de lente-ui in ringetjes en de kip in reepjes. Snijd de brie in plakjes. Verdeel steeds de gesneden groenten / kip / brie over de borden.
  • Maak de dressing door pesto te mengen met gelijke delen mayonaise en Griekse yoghurt. Voeg pesto toe, tot je de dressing lekker op smaak vindt. Gebruik eventueel wat verse peper en zeezout om de dressing op smaak te brengen. Bij mij was dat niet nodig.
Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.