Gisteren deelde ik het recept van een overheerlijke meukvrije pizzasaus. Op het gevaar af dat je me beu wordt, doe ik er vandaag gelijk maar even een saus op basis van tomaten en tomatillo’s achteraan. Heb je geen interesse, dan klik je het gewoon maar weg.

Het recept voor deze saus had ik eigenlijk niet eens op de blog willen zetten. Tomatillo’s zijn (nog) niet zo bekend in Nederland en tenzij je ze zelf kweekt, zijn ze waarschijnlijk ook niet zo goed verkrijgbaar. Maar deze saus is verder zo simpel te maken en zo onverhoopt lekker, dat ik er toch een blog van maakte.

Al is het maar voor mede-moestuiniers die wel tomatillo’s én snoeptomaatjes hebben. Of om ze te inspireren om de tomatillo ook eens te proberen.

En anders kan ik er volgend jaar altijd zelf nog m’n voordeel mee doen. Om terug te zoeken hoe ik die lekkere saus ook weer maakte 😉

Ode aan de tomatillo

Wild, maar schattig

Ik vind de tomatillo’s echt geweldig. We hebben ze nu twee jaar in de moestuin en ik zou ze niet meer willen missen. Het zijn wilde rakkers die vorig jaar vooral op de grond lagen. Dit jaar hebben we ze extra gesteund met een rek gemaakt van stokken. De vruchtjes groeien in lampionnetjes en zien er heel erg leuk uit. Maar dat is niet de belangrijkste reden dat ik er gek van ben.

Héél gezond

Tomatillo’s zijn vooral reuze gezond. Er zitten bepaalde stoffen in die zo veelbelovend zijn in de strijd tegen verschillende soorten kanker, dat wetenschappers proberen om er medicijnen van te maken.

Lekker en veelzijdig

Daarnaast zijn ze heel veelzijdig. Je kunt ze uit de hand eten, maar ook roerbakken. Ik vind ze heerlijk bij een ei, in een roerbak of in een soep. Ze zijn enigszins sappig, maar wel stevig en friszurig. Ik vind ze niet goed met iets anders te vergelijken. Als ik het zou moeten proberen, schiet het friszurige van een Granny Smith naar voren, terwijl het mondgevoel meer die van een stevige tomaat is. En dan nog wat steviger.

Ik maakte er een dikke saus van. Ketchup-dikte, zeg maar. De saus was voor bij de sperziebonen, maar daarvoor was het wat veel. Dus toen heb ik snel wat potjes gesteriliseerd en de rest ingemaakt voor een andere keer. Die zie je op de foto.

Overigens combineerde de saus erg lekker met de bonen. De saus is tegelijkertijd wat zoetig (van de snoeptomaatjes), wat zurig (van de zoet-zure tomatillo’s) en ook wat pittig van de gember en gedroogde chilipeper. Een heerlijke combi, zo bleek. Ik denk dat de saus ook heel erg lekker combineert met stukjes kippendij. Eerst even de stukjes kip opbakken en dan de saus erbij opwarmen. Groenten naar keuze erbij en klaar ben je!

Snoeptomaatjes-tomatillosaus

Recipe by Cora Hoskens — Keto en zo

Ingrediënten

  • 2 t knoflook

  • 1/2 cm gember

  • 1 ui

  • circa 1/3 kg tomatillo’s (gokje; ik vergat ze te wegen)

  • circa 1 kg snoeptomaatjes (ook hier; gokje)

  • versgemalen peper, Himalayazout, chilipeper (gedroogd)

Stappen

  • Maak knoflook, gember en ui schoon. Hak de knoflook en gember fijn en snijd de ui in kleine stukjes.
  • Smelt wat kokosvet in een grote (braad)pan en fruit hierin de ui met de knoflook en gember. Haal ze dan uit de pan.
  • Snijd de tomatillo’s in stukjes. Smelt opnieuw wat kokosvet in de pan en bak hierin de tomatillo’s op hoog vuur even aan, zodat ze mooi bruin kleuren.
  • Voeg de snoeptomaatjes toe en laat ze eerst even zacht worden, zodat het velletje kan scheuren en er sap uit kan komen. Eventueel de nog harde tomaatjes even inprikken met punt van scherp mes. Laat dan al pruttelend indikken.
  • Wanneer de saus voldoende is ingedikt, voeg je peper, Himalayazout en chilipeper naar smaak toe. Doe er dan de groenten weer bij.

Notities

  • Alle ingedriënten voor deze saus staan op de groene lijst van de Real Meal Revolutie 2.0. Deze saus past daarom prima bij alle fases van deze vet gezonde en koolhydraatarme leefstijl. Meer over de Real Meal Revolutie 2.0 vind je onder het recept.
  • Je kunt deze saus vers eten of inmaken / wecken voor later gebruik.

Gezond worden en blijven

In 4 stappen gezond

Gezond eten

De Real Meal Revolutie (RMR) is een vet gezonde koolhydraatarme methode, mede opgezet door prof. Tim Noakes. De methode wordt onderbouwd door recente wetenschappelijke inzichten over gezonde voeding. In RMR 2.0 worden 4 stappen gevolgd die zich achtereenvolgens richten op kennis, verbeteren van je gezondheid, een gezond gewicht door optimale vetverbranding en het vasthouden van dat gezonde gewicht voor de rest van je leven.

Hoe je dat doet kun je vinden op mijn blog en in het boek ‘Van GezondDorp naar GezondLand‘. Van dat boek ben ik ook mede-auteur, maar ik heb er geen enkel financieel belang bij. Dat laatste geldt overigens ook voor deze blog, die om dezelfde reden ook helemaal reclame-vrij is.

Wil je meedoen, sluit je dan aan bij de Facebook groep ‘Het nieuwe eten: koolhydraatarm en vet gezond‘.

Minder vaak eten

Heb je interesse in periodiek of meerdaagse vasten (Intermittend Fasting / IF of Extended Fasts / EF), dan kun je terecht bij de Facebook groep ‘Eet niet minder, eet minder vaak‘. Daar krijg je ondersteuning en informatie en kun je terecht met al je vragen omtrent ‘Minder vaak eten’. Dat kan varieren van niet snacken tussen maaltijden, tot dagelijks één of meerdere maaltijden overslaan, tot af en toe een paar dagen niets eten. En alles vanuit de gezonde insteek!

Meer kookinspiratie?

Krijg jij ook vaak kookinspiratie als je kijkt naar foto’s van lekkere gerechten? Kijk dan eens naar ‘Keto en zo: koolhydraatarme en vet gezonde recepten — glutenvrij en suikervrij‘. Het is de Keto en zo foto-galerij op Pinterest en geeft weer een andere kijk op de recepten van m’n blog.

Print Friendly, PDF & Email

2 REACTIES

  1. Hallo ik heb een vraagje ik leef al 2 1/2 jaar met keto en dat bevalt mij prima en ben/was 22 kl afgevallen maar het stagneert ik ben zelfs weer bijna 3 kl aangekomen. Ik ben sinds 1 week gestopt met roken zou dat er mogelijk mee te maken hebben? Mij eet ontbijtje bestaat uit 1 keto koffie ( ghee boter, ei, rauwe cacao Coco’s olie en zwarte koffie) dit doe ik al 2 jaar ik geniet daarvan, begin om 11 uur met dit keto ontbijt, en daarna gewoon vlees en groente met keto recepten en drink water na 7 uur s’avonds eet ik niets meer. Nu heb ik deze week bananen aan mijn dieet gevoegd is dat een boosdoener?

    Mijn leeftijd is 63 ben recent ook zonder werk komen te zitten van wegen Fibromyalgia en versleten onder rug dus ook minder beweging

    • Hallo Carla, Wat ontzettend goed dat je gestopt bent met roken. Er is weinig wat je beter kunt doen om je gezondheid een boost te geven. Stoppen met roken kan wel invloed hebben op je gewicht, omdat het blijkbaar de verbranding verhoogt. Dus als je stopt wordt die weer wat trager. Wanneer je in plaats van roken vaker iets gaat eten (vanwege de gewoonte van het roken die nu wegvalt), zou het ook heel goed kunnen dat je aankomt. Maar dat hoor ik niet uit jouw verhaal. Bananen zijn wel erg zetmeelrijk en bevatten dus veel koolhydraten, dus als je die deze week pas hebt toegevoegd, zou dat wat invloed kunnen hebben op je gewicht (een beetje afhankelijk van hoe vaak je ze eet). Ik zou verwachten dat als je verder gewoon blijft eten, zoals je deed, het met dat extra gewicht wel zal stabiliseren. Dat je met die drie kilo (of misschien nog 1 of 2 erbij) wel zult blijven hangen. Tenzij je er zelf heel erg mee zit, zou ik me er niet zo’n zorgen over maken. Je kunt je beter richten op gezond blijven eten (en dat doe je), liefst zonder te snacken tussen maaltijden en vooral volhouden om niet te roken. Mocht je er echt iets aan willen doen, dan zou je eens op de blogs kunnen kijken die ik schreef over ‘Niet afvallen als je niet afvalt’. Het is een serie van 3, en de eerste vind je hier: https://ketoenzo.nl/gezondheid/lchf/niet-afvallen-deel-1/. Van daaruit kun je doorklikken naar de andere twee blogs. Ik wens je heel veel succes nog. Groetjes, Cora

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.