Een heel eenvoudig recept van een tonijn-ei salade die nét dat beetje extra heeft door de (snack)groenten. De tomatillo’s geven dit recept een overheerlijke zoetzure smaak, maar zijn niet altijd makkelijk verkrijgbaar. Je kunt ze wel eenvoudig zelf kweken, zoals je in mijn blog over tomatillo‘s kunt lezen. Daarin lees je ook waarom de tomatillo zo ontzettend gezond is.

Heb je geen tomatillo, vervang ze dan door een andere groente of wat fruit met een fris accent. Denk aan komkommer, chayote of grapefruit.

Tweede dag

Dit is een leuk recept om te maken in combinatie met Tonijn-ei met roerbak van zoete aardappelbladeren. Niet dezelfde dag, maar kort na elkaar. Want ook daarbij gebruik je een half blikje tonijn en paprika, tomaat en tomatillo. Kun je wat je overhebt van je ei mooi gebruiken in je salade, of andersom.

En heb je geen zoete aardappelbladeren, dan kun je het tonijn-ei ook serveren op een bedje van sla.

Tomaat-tomatillo tonijnsalade

Recipe by Cora Hoskens — Keto en zo

Ingrediënten

  • gemengde sla (bijvoorbeeld veldsla en rucolasla)

  • 3 gekookte eieren

  • 1/2 blikje tonijn op olijfolie, MSC keurmerk (= wilde, verantwoord gevangen vis)

  • 2 grote tomatillo‘s, of vervang door een stukje komkommer of chayote

  • 4 snoeptomaatjes

  • 1 snackpaprika

  • groen zeezout‘ (= zeezout met gedroogde groene kruiden)

  • verse peper

  • Optioneel voor garnering:
  • een lepel uitgebakken spekjes en/of

  • een paar stukjes (bieslook)kaas (voor niet-zuivelvrije variant)

Stappen

  • Verdeel de sla over een bord.
  • Pel de eieren en snijd ze in stukjes. Meng dit met de tonijn en olijfolie.
  • Snijd de tomatillo in partjes en de tomaat en paprika in stukjes. Meng ze door de eier-tonijnsalade.
  • Breng op smaak met zeezout en peper. Schep de salade over de gemengde sla.
  • Garneel eventueel met stukjes uitgebakken spek en/of (bieslook)kaas.

Notities

  • Alle ingrediënten van dit recept staan op de groene lijst van de Real Meal Revolutie. Geniet er naar hartelust van tijdens alle fases van deze gezonde leefstijl. Onder het recept vind je hier meer informatie over.

Gezond worden en blijven

In 4 stappen gezond

Gezond eten

De Real Meal Revolutie (RMR) is een vet gezonde koolhydraatarme methode, mede opgezet door prof. Tim Noakes. De methode wordt onderbouwd door recente wetenschappelijke inzichten over gezonde voeding. In RMR 2.0 worden 4 stappen gevolgd die zich achtereenvolgens richten op kennis, verbeteren van je gezondheid, een gezond gewicht door optimale vetverbranding en het vasthouden van dat gezonde gewicht voor de rest van je leven.

Hoe je dat doet kun je vinden op mijn blog en in het boek ‘Van GezondDorp naar GezondLand‘. Van dat boek ben ik ook mede-auteur, maar ik heb er geen enkel financieel belang bij. Dat laatste geldt overigens ook voor deze blog, die om dezelfde reden ook helemaal reclame-vrij is.

Wil je meedoen, sluit je dan aan bij de Facebook groep ‘Het nieuwe eten: koolhydraatarm en vet gezond‘.

Minder vaak eten

Heb je interesse in periodiek of meerdaagse vasten (Intermittend Fasting / IF of Extended Fasts / EF), dan kun je terecht bij de Facebook groep ‘Eet niet minder, eet minder vaak‘. Daar krijg je ondersteuning en informatie en kun je terecht met al je vragen omtrent ‘Minder vaak eten’. Dat kan varieren van niet snacken tussen maaltijden, tot dagelijks één of meerdere maaltijden overslaan, tot af en toe een paar dagen niets eten. En alles vanuit de gezonde insteek!

Meer kookinspiratie?

Krijg jij ook vaak kookinspiratie als je kijkt naar foto’s van lekkere gerechten? Kijk dan eens naar ‘Keto en zo: koolhydraatarme en vet gezonde recepten — glutenvrij en suikervrij‘. Het is de Keto en zo foto-galerij op Pinterest en geeft weer een andere kijk op de recepten van m’n blog.

Print Friendly, PDF & Email

Geef hier je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.